• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4755 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۸ مهر

«سازهاي ناكوك»، «سراسر شب» و «تومان» اكران مي‌شوند

سينما به رنگ پاييز

تينا جلالي

 

همين هفته پيش بود كه محمدرضا صابري، سخنگو و دبير  انجمن سينماداران درباره آخرين وضعيت سينماهاي كشور در گفت‌وگويي با مهر از مشكلات مهمي كه در حال حاضر سينماها با آن مواجه هستند، گفت. صابري در بخشي از صحبت‌هاي خود به اين نكته اشاره كرد كه مردم نمي‌دانند سينماها باز است و هيچ اطلاع‌رساني دقيقي در اين زمينه صورت نمي‌گيرد. اگر صددرصد هم با اين گفته سينمادار محترم موافق نباشيم ولي گلايه‌ها و نگراني او را هم نمي‌توانيم به دو دليل رد كنيم؛ اول و مهم‌ترين نكته فروش به‌شدت پايين فيلم‌هاست كه خود گواهي بر اين ادعاست و دليل قابل اهميت ديگر اينكه اين روزها كه با اطرافيان (چه تماشاگران خاص چه عام) درباره فيلم‌هاي روي پرده صحبت مي‌كنيم و نظرشان را درباره كيفيت اين فيلم‌ها جويا مي‌شويم قريب به اتفاق آنها از اينكه چه فيلمي هم‌اكنون در سينماها نمايش داده مي‌شود اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند و معتقدند در سه ماه گذشته به سينما نرفته‌اند؛ از جهتي حق هم با آنهاست چون شيوع ويروس كرونا آنچنان شرايط ترسناكي را بر كشور حاكم كرده كه مردم ترجيح مي‌دهند جايگزين‌هاي ديگري غير از سينما رفتن براي گذران اوقات فراغت خود داشته باشند و اساسا سينما و تماشاي فيلم هم تعريف جديدي براي آنها پيدا كرده به اين معنا كه در شرايط بغرنج فعلي مردم اكثر فيلم‌هاي روز را به شيوه آنلاين در صفحه‌هاي نمايشگر خانه خود مي‌بينند. حالا شما در نظر بگيريد با حمله موج سوم كوويد19 به تهران وضعيت سينماها چگونه خواهد بود و ميزان استقبال مخاطبان از فيلم‌هاي روي پرده چه ميزان است؟ طبق گفته كارشناسان هيچ بعيد نيست گيشه فيلم‌ها افت بيشتري از آن چيزي كه در حال حاضر دارند، داشته باشد. اما با درنظر گرفتن اينكه كليه سينماها در كشور ملزم به رعايت موازين و مقررات بهداشتي هستند و سينماداران هم نگران سلامتي مردم هستند و تمام تلاش‌شان را مي‌كنند تا با شرايط پاكيزه‌اي به استقبال مخاطبان در سالن‌هاي سينما بروند نفس اطلاع‌رساني اكران فيلم‌هاي روي پرده هم براي سينماداران و هم صاحبان فيلم در اين شرايط بيكاري و مشكلات ريز و درشت اقتصادي مهم به نظر مي‌رسد. 
چه فيلم‌هايي در سينماها اكران هستند و چقدر فروختند؟ 
اين روزها سالن‌هاي سينما ميزبان فيلم‌هاي «بي‌حسي موضعي» به نويسندگي و كارگرداني حسين مهكام، «آقاي سانسور» ساخته علي جبارزاده، «آبادان يازده 60» به كارگرداني مهرداد خوشبخت، «روزهاي نارنجي» اثر آرش لاهوتي و «كاكا» به كارگرداني علي سرآهنگ است ضمن اينكه فيلم‌هاي «زنها فرشته‌اند2» به كارگرداني آرش معيريان 
«تا ابد» ساخته اميد امين نگارشي و «قتل عمد» هم ساخته سعيد دولت‌خاني در سينماهاي تهران و شهرستان اكران مي‌شود. در فيلم «بي‌حسي موضعي» باران كوثري، پارسا پيروزفر، حبيب رضايي، حسن معجوني و سهيل مستاجيبان به ايفاي نقش مي‌پردازند، اين فيلم تا به اينجاي اكران و بعد از دو هفته گيشه 170 ميليوني داشته است. فيلم «آقاي سانسور» با پوستر متفاوتي كه دارد در آن بازيگراني نظير محمدرضا فروتن، بهرام افشاري، بهاره رهنما، بهنوش بختياري، اميد روحاني، محمود پاك‌نيت و... به ايفاي نقش پرداخته‌اند. «آقاي سانسور» بعد از يك هفته نمايش 150 ميليون تومان بازگشت مالي داشته است. همچنين هديه تهراني، علي مصفا، مهران احمدي، ژيلا شاهي و عليرضا استادي هنرپيشه‌هاي فيلم «روزهاي نارنجي» را تشكيل مي‌دهند. گردش مالي اين فيلم بعد از يك هفته اكران 27 ميليون تومان بوده است. فيلم «آبادان يازده 60» كه عليرضا كمالي، حسن معجوني، ويدا جوان و نادر سليماني بازي داشته‌اند بعد از يك هفته نمايش 36 ميليون تومان فروش داشته است. براساس آمار فروشي كه وب‌سايت سينما روزان منتشر كرده فيلم «تا ابد» بعد از 39 روز ۹۰ ميليون، «قتل عمد» طي 39 روز ۱۲ ميليون و «كاكا» در 
16 روز 10 ميليون گيشه داشته‌اند. 
«سازهاي ناكوك» پاييزي فرا مي‌رسد
اما در ادامه روزهاي پاييزي چند فيلم جديد قرار است به چرخه اكران اضافه شوند. فيلم‌هايي كه به نظر مي‌رسد با موضوعات و مضاميني كه دارند پتانسيل جذب مخاطب را در روزها و شب‌هاي پاييزي داشته باشند. براساس گفته‌هاي مرتضي شايسته، سخنگوي شوراي صنفي نمايش فيلم سينمايي «پيشي‌پيش»‌ به كارگرداني حسين قناعت و تهيه‌كنندگي احمد احمدي از همين هفته چهارشنبه ۹ مهر ماه در گروه سينمايي ايران و فيلم سينمايي «تومان» به كارگرداني مرتضي فرشباف و تهيه‌كنندگي سعيد سعدي آن هم از تاريخ ۹ مهر ماه در گروه سينمايي مگامال به نمايش درمي‌آيند.همچنين دو فيلم سينمايي «سازهاي ناكوك» به كارگرداني علي حضرتي و تهيه‌كنندگي فرشته طائرپور از چهارشنبه ۱۶ مهر ماه و «مردن در آب مطهر» به كارگرداني نويد محمودي و تهيه‌كنندگي جمشيد محمودي از چهارشنبه ۳۰ مهر ماه در سينماها نمايش خود را آغاز مي‌كنند (سرگروه نمايش‌دهنده اين دو فيلم در جلسه هفته آينده شوراي صنفي نمايش اعلام مي‌شود). 
«سازهاي ناكوك» اولين تجربه كارگرداني علي حضرتي بعد از تهيه‌كنندگي فيلم‌هاي سينمايي «خداحافظي طولاني»، «نيمرخ‌ها» (ساخته شادروان ايرج كريمي)، «يك قناري، يك كلاغ» (ساخته اصغر عبدالهي) و «اردك لي» (ساخته بهروز غريب‌پور) است. فيلمبرداري اين فيلم در پاييز و زمستان ۹۸ در تهران و روستاي «فيلبند» از توابع مازندران انجام شده است. هنگامه قاضياني، غزل شاكري و حامد كميلي به اتفاق مرتضي ضرابي و احمد عرباني (كاريكاتوريست مشهور)، نقش‌هاي اصلي و مكمل اين فيلم را ايفا كرده‌اند. داستان فيلم «سازهاي ناكوك» قصه دو خواهر است كه با ورود مردي عاشق، هويت اولي در آستانه فروپاشي و شخصيت دومي در مسير جديدي از خودشناسي قرار مي‌گيرد.همچنين به اين نكته هم اشاره كنيم كه از چهارشنبه 23 مهر ماه در گروه سينمايي ماندانا فيلم سينمايي «سراسر شب»  به كارگرداني فرزاد موتمن و تهيه‌كنندگي جواد نوروزبيگي اكران خواهد شد.
فيلم «سراسر شب» براي اكران عمومي فراز و فرودهاي زيادي را پشت‌سر گذاشت و تاريخ نمايش آن در سينماها از سال گذشته چند بار به تاخير افتاد. فرزاد موتمن درباره نمايش اثر تازه‌اش نوشت كه اگرچه اكران اين فيلم چندبار به تعويق افتاد و دست‌اندركاران اين فيلم ماه‌ها و روزهاي سختي را پشت‌سر گذاشتند اما داستان پايان خوشي داشت و چند اتفاق خيلي خوب همزمان شدند؛ يكي اينكه فيلم بالاخره در سينماها اكران مي‌شود. سراسر شب در ابعاد عريض (يك به يك و سي‌ونه) واقعا براي پرده سينماها فيلمبرداري شده و نكته ديگر اينكه اكران داخلي اين فيلم با شروع اكران اروپايي آن همزمان مي‌شود و بالاخره آرزو مي‌كردم كه فيلم در فصل سرما به نمايش در بيايد تا مخاطب فيلم بهتر بتواند حال و هواي شخصيت‌هاي فيلم را كه شبي سرد را در خيابان‌هاي تهران مي‌گذرانند احساس كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون