• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4756 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۹ مهر

رزم‌حسيني در نشست نه چندان آرام مجلس با جلب‌ نظر نمايندگان رسما وزير شد

پايان 140 روز بلاتكليفي صمت

گروه سياسي

 

صبح روز گذشته كه نشست علني مجلس به رياست محمدباقر قاليباف آغاز شد، همه منتظر دومين جدال قواي مجريه و مقننه براي تعيين‌تكليف سرنوشت سكاندار وزارت صمت بودند ولي با اتكا به اخبار و مطالب منتشر شده در رسانه‌ها و بررسي نوع كنش و واكنش مسوولان دولتي و نمايندگان مجلس، كمتر كسي انتظار ثبت دومين شكست «پاستور» را در ساختمان هرمي شكل ميدان بهارستان داشت كه اين روزها يكپارچه در اختيار اصولگرايان است. عليرضا رزم‌حسيني كه تا همين چند سال پيش به عنوان استاندار در كرمان و خراسان‌رضوي مشغول فعاليت بود، اين بار در قامت وزير پيشنهادي رييس‌جمهوري براي تصدي مسووليت وزارت صنعت، معدن و تجارت، آن‌ هم در روزهاي افزايش سرسام‌آور اقلام مصرفي شهروندان و شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي تاريخ جهان قدم بر سنگ‌فرش پارلمان گذاشت تا پيش از چند ماه رايزني با مسوولان دولتي و جلب حمايت چهره‌اي چون اسحاق جهانگيري، معاون اول اصلاح‌طلب حسن روحاني، شانس خود را براي جهشي قابل‌توجه در كارنامه سياسي‌اش آزمايش كند. آزمايشي كه درنهايت به‌رغم كش و قوس‌هاي فراوان و در نوع خود بي‌سابقه، با نتيجه‌اي مثبت براي او همراه بود تا بالاخره رزم‌حسيني با 175 راي موافق مقابل 80 مخالف، نظر مثبت اكثريت نمايندگان مجلس را جلب كرده و با حكم رييس‌جمهوري، رسما رداي وزارت صمت را به تن كند.
 امان از روحاني!
ماجرا براي رزم‌حسيني اما به همين سادگي نبود. پيش از اينكه نمايندگان مجلس رسما وارد دستور كار بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي صمت شوند، نكته قطعي، غيبت حسن روحاني در قامت عالي‌ترين مقام انتخابي جمهوري اسلامي در «خانه ملت» بود؛ غيبتي كه بازهم نمايندگان مجلس را برآشفت و كار را به جايي رساند كه محمدباقر قاليباف چاره‌اي نداشت جز دفاع از روحاني و توجيه غيبت او. دليل غيبت رييس‌جمهوري همچون جلسه بررسي صلاحيت حسين مدرس‌خياباني، مخالفت ستاد ملي مقابله با كرونا اعلام شد ولي نمايندگان گوش‌شان به اين توصيه‌ها و توجيه‌ها بدهكار نبود. چنانكه عليرضا سليمي، عضو هيات‌رييسه مجلس و ازجمله نمايندگان نزديك به جبهه پايداري در مجلس در تذكري، غيبت روحاني را در جلسه بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي‌اش، «استنكاف» او از قانون اعلام و تصريح كرد: «به نظرم برگزاري جلسه راي‌ اعتماد بدون حضور رييس‌جمهوري خلاف قانون است. ستاد كرونا مصوب كرده رييس‌جمهوري به صحن علني مجلس نيايد؛ اين ستاد چرا براي ساير سران قوا مصوبه‌اي نداشته است؟! چرا اين ستاد براي حضور يك نفر تشكيل جلسه مي‌دهد؟!» كاظم دلخوش، نماينده‌اي كه به اصولگرايان ميانه‌رو نزديك است هم در تذكري ديگر، غيبت روحاني را بي‌احترامي او به وزراي پيشنهادي‌اش توصيف كرد ولي قاليباف هيچ‌يك از اين اظهارات را نپذيرفت و با يادآوري مُر قانون آيين‌نامه داخلي مجلس، تاكيد كرد كه حضور يا عدم‌حضور رييس‌جمهوري مانعي براي بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي نيست.
 وعده‌هاي يك‌ساله
با اين حال و به‌رغم تمام اين جار و جنجال‌ها، آنچه احتمالا در ياد افكار عمومي خواهد ماند، نه هياهوهاي نمايندگان و موافقان و مخالفان رزم‌حسيني و دست و پا زدن‌شان براي جلب آراي خاكستري پارلمان، بلكه وعده‌هاي ريز و درشت فردي است كه زين پس با نام وزير صنعت، معدن و تجارت نامش به اخبار كشيده خواهد شد. او در اظهارات روز گذشته‌اش، گراني‌هاي افسارگسيخته و كاهش قدرت خريد مردم و كوچك شدن بيش از پيش سفره‌هاي‌شان را تاييد كرد و در مقابل گفت كه «تامين كالاهاي اساسي ضروري بوده و بايد اجناس سفره و معيشت مردم را تامين كنيم؛ ما شرمنده مردم هستيم؛ در كوچه خيابان وقتي آنها را مي‌بينيم، شرمنده هستيم كه امروز سفره آنها كوچك است؛ در حالي كه آنها پاي نظام و انقلاب ايستاده‌اند.» او گفت: «وزارت صمت با همكاري بانك مركزي جهت تامين كالاهاي اساسي اقدامات لازم را انجام خواهد داد؛ ضمن اينكه براي تنظيم بازار هم بر همكاري و مشاركت با اتحاديه‌ها و صنوف جهت تنظيم بازار و نظارت و كنترل تاكيد دارم.» جالب آنكه رزم‌حسيني در شرايطي در صحن پارلمان، اقداماتش در خراسان‌رضوي را به عنوان الگوي خود براي فعال‌سازي واحدهاي توليدي غيرفعال و نيمه فعال در سراسر ايران معرفي كرد كه مخالفانش به كلي تجربيات او در خراسان‌رضوي را ناموفق توصيف كرده و خط بطلان بر آن مي‌كشيدند. با اين حال به نظر مي‌رسد آنچه در ادامه راه به عنوان مانع اصلي اقدامات رزم‌حسيني قد علم خواهد كرد، نه مخالفانش بلكه تحريم‌هايي است كه اين روزها بيش از پيش تاثيرات خود بر روح و روان و جسم ايرانيان را به اثبات مي‌رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون