• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4773 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ آبان

واشنگتن‌پست از تلاش جمهوري‌خواهان براي ارعاب راي‌دهندگان دموكرات خبر داد

موانع بلند بر سر راه پيروزي بزرگ دموكرات‌ها

محمدحسين لطف‌الهي

كابوس 2016 هنوز بر سر روياي پيروزي دموكرات‌ها سايه انداخته و در فاصله دو هفته مانده تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، بيشتر اعضاي ارشد حزب پيشتازي نزديك به 10درصدي جو بايدن در نظرسنجي‌ها را متضمن پيروزي نمي‌دانند. اين در حالي است كه كارزار جمهوري‌خواهان شرايط چندان خوبي را سپري نمي‌كند و نگاهي به فعاليت‌هاي آنان نشان مي‌دهد عمده تلاش ترامپ و نزديكانش قرمز نگه داشتن ايالت‌هاي قرمز است.

رييس‌جمهور امريكا جمعه شب در فاصله 18 روز مانده به برگزاري انتخابات، براي شركت در گردهمايي هوادارانش به ايالت جرجيا سفر كرد؛ سفري كه نشانه خوبي براي جمهوري‌خواهان نيست و زنگ خطر را براي تحليلگران اين حزب به صدا درمي‌آورد. به نوشته روزنامه نيويورك‌تايمز، در حالي كه فاصله باقيمانده براي اعمال تغييرات جدي در روش‌ها و فعاليت‌هاي كارزار انتخاباتي كافي نيست دونالد ترامپ همچنان در حال سفر به ايالت‌هايي است كه اگر اوضاع براي او پيش مي‌رفت، به ‌طور پيش‌فرض بايد ايالت‌هايي طرفدار جمهوري‌خواهان محسوب مي‌شدند. ايالت‌هايي نظير جرجيا، آيووا و اوهايو كه در اغلب دوره‌هاي پيشين انتخابات در آنها چندان رقابتي نبود اما امسال عملكرد بد ترامپ و خوش‌شانسي جو بايدن سبب شده تا رقابت كانديداها در اين ايالت‌ها نيز شانه به شانه شود و حتي نظرسنجي‌ها شانس بيشتري براي بايدن براي پيروزي در برخي از آنها قائل باشند.
هرچند كه اغلب دموكرات‌ها هنوز به خاطر تجربه كابوس‌وار سال 2016 ريسك كردن و افزايش بودجه تبليغاتي حزب در ايالت‌‌هاي قرمز را نمي‌پسندند اما اقليتي در حزب معتقدند كه با سياستگذاري‌هاي بلندپروازانه مي‌توان در انتخابات به پيروزي دست يافت. اين مساله ريسك بزرگي به حساب مي‌آيد، چراكه براساس آمارها، از 1976 به اين سو هيچ كانديداي دموكراتي نتوانسته در ايالت تگزاس به پيروزي دست يابد يا از 1992 هيچ‌گاه ايالت جرجيا به يك كانديداي دموكرات راي نداده اما در حال حاضر و برخلاف دوره‌هاي پيشين رقابت در هر دوي اين ايالت‌ها شانه به شانه است و در حالي كه ترامپ در تگزاس يك‌درصد با جو بايدن فاصله دارد، بايدن توانسته برتري خود در جرجيا را تا 3درصد برساند.
با همه اين مسائل اما هنوز يك چيز روشن است: به دست آوردن يك پيروزي درخشان در انتخابات امريكا به پديده‌اي نادر تبديل شده و آخرين پيروزي بزرگ را مي‌توان پيروزي جرج بوش پدر در 1988 دانست. در آن سال جرج بوش 53.4درصد آرا را از آن خود كرد و با كسب 426 راي الكترال در برابر 111 راي الكترال كانديداي دموكرات توانست به يك پيروزي قاطع در انتخابات دست پيدا كند. در سال‌هاي اخير درخشان‌ترين پيروزي متعلق به باراك اوباما در سال 2008 بوده كه براساس آمارها او توانسته 365 راي الكترال در برابر 173 راي الكترال جان مك كين به دست آورد و با 52.9درصد آرا در انتخابات به پيروزي دست يابد. همين مساله موجب شده دموكرات‌ها هنوز مردد باشند و نتوانند درخصوص سياستگذاري‌ها براي روزهاي كوتاه باقيمانده به تفاهم برسند.
هر چند كه جريان اكثريت هم در حزب دموكرات و هم در حزب جمهوري‌خواه تلاش مي‌كنند نگاهي واقع‌بينانه داشته باشند و پيروزي را پيش‌بيني نكنند، بايد تاكيد داشت همه‌ چيز به روزهاي آينده و به‌خصوص مناظره سوم بستگي دارد و اگر هر كدام از كانديدا بتواند بهتر از رقيب در اين مدت عمل كند، خواهد توانست پيروز نهايي انتخابات 2020 باشد.

اميد جمهوري‌خواهان به تهديد و ارعاب
در حالي كه دموكرات‌ها به سياستگذاري براي روزهاي آينده فكر مي‌كنند، جمهوري‌خواهان نيز بيكار ننشسته‌اند و تلاش دارند با استفاده از روش‌هايي كه چندان مدني به نظر نمي‌آيد، كاري كنند كه ترامپ براي 4 سال ديگر نيز ساكن كاخ سفيد باشد. دو محور اصلي تاكتيك جديد جمهوري‌خواهان، تهديد و ارعاب راي‌دهندگان دموكرات است به نحوي كه آنها را از راي دادن و حضور در پاي صندوق راي منصرف كند. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، در هفته‌هاي اخير دستگاه‌هاي امنيتي فاش كرده‌اند كه به تعداد زيادي از راي‌دهندگان دموكرات در دو ايالت فلوريدا و آلاسكا ايميل‌هايي تهديدآميز ارسال شده است. هنوز مشخص نيست منبع ارسال اين ايميل‌ها چه كساني بوده‌اند و اما شنيده‌ها نشان مي‌دهد اين ايميل‌ها بي‌ارتباط با گروه «پسران مغرور» كه گروهي سفيدبرتر پندار و طرفدار ترامپ هستند، نيست. واشنگتن‌پست نوشته در اين ايميل‌ها شخص دريافت‌كننده به افشاي اطلاعات شخصي تهديد شده و از او خواسته شده تا به وضعيت ثبت‌نام خود براي راي دادن را تغيير دهد و به نفع دونالد ترامپ راي خود را به صندوق بيندازد. در يكي از ايميل‌هايي كه به رويت خبرنگاران رسيده، آمده است كه «شما در روز راي‌گيري به دونالد ترامپ راي مي‌دهيد يا ما سراغ شما مي‌آييم.»
اين اما تنها اقدام جمهوري‌خواهان يا طرفداران آنها در راستاي ايجاد فضايي ناامن براي راي‌دهندگان دموكرات نيست. جمهوري‌خواهان در حال اجراي طرحي هستند كه قريب به 
30 سال پيش در پي شكايت كميته حقوقي حزب دموكرات اجراي آن ممنوع شده بود اما با انقضاي حكم ممنوعيت در سال 2018 آنها بار ديگر قادر به اجراي آن خواهند بود. در سال ۱۹۸۲ كميته حقوقي حزب دموكرات شكايتي عليه جمهوري خواهان مطرح كرد و مدعي شد كه حزب جمهوري‌خواه در نيوجرسي براي سركوب آرا تلاش مي‌كند. آنها مدعي شدند كه جمهوري‌خواهان با ارسال افسران پليس مسلح و غير وظيفه به حوزه‌هاي راي‌گيري در محله‌هاي سياه و لاتين مي‌كوشند تا روند انتخابات را تغيير دهند. اين تلاش درنهايت به صدور حكمي 
۳۰ ساله منجر شد كه براساس آن اقداماتي نظير ارسال نيروهاي پليس يا هر نيروي مسلحي ازسوي احزاب و مقامات دولتي به حوزه‌هاي راي‌گيري ممنوع اعلام شد. اين حكم در سال ۲۰۱۸ منقضي شد و اكنون دونالد ترامپ در پي آن است كه بار ديگر از طرح قديمي جمهوري‌خواهان استفاده كند؛ اقدامي كه مي‌تواند طرح شكايت‌هايي جديد عليه دولت امريكا را به دنبال داشته باشد. واشنگتن‌پست در اين باره مي‌نويسد: «رييس‌جمهور قصد دارد ايده قديمي استفاده از ماموران اجراي قانون براي گشت‌زني در مراكز راي‌گيري را احيا كرده و از آن براي ترساندن راي‌دهندگان غيرسفيد استفاده كند.» كريستن كلارك، وكيل و رييس موسسه‌اي حامي حقوق بشر در اين باره مي‌گويد: «شكي وجود ندارد كه دولت مي‌خواهد از اين تاكتيك براي ايجاد رعب و وحشت در جامعه رنگين‌پوستان امريكايي استفاده كند تا مشاركت در انتخابات كاهش يابد.» 
نظرسنجي جديد آكسيوس نشان مي‌دهد اين مساله ممكن است به كاهش مشاركت راي‌دهندگان سياه‌پوست و لاتين‌تبارها در انتخابات منجر شود، چراكه از نگاه آنها، «ترس از شبه‌نظاميان مسلح» و «نيروهاي پليس» دو عامل بازدارنده مهم به حساب مي‌آيند. آمارها همچنين مي‌گويند اكثريت سياه‌پوستان و لاتين‌تبارها از كانديداي دموكرات در انتخابات پيش رو حمايت مي‌كنند و كاهش مشاركت اين قشر از جامعه امريكا به‌ويژه در ايالت‌هاي ميدان نبرد مي‌تواند شانس ترامپ را براي پيروزي افزايش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون