• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4773 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ آبان

اقدام تروريستي در پاريس موج تازه‌اي از اسلام‌ ستيزي تحت حمايت دولت را از سر گرفت

تنبيه دسته جمعي مسلمانان فرانسه

شهاب شهسواري

 

اقدام هفته پيش يك جوان چچني‌تبار در سر بريدن يك معلم فرانسوي، موج تازه‌اي از فشار به جمعيت مسلمان فرانسه را در اين كشور كليد زده است. جمعه هفته گذشته فردي موسوم به «عبدالله آنزوروف» پسر 18 ساله متولد مسكو و چچن‌تبار كه به فرانسه مهاجرت كرده است در حومه شهر پاريس در يك اقدام تروريستي معلمي فرانسوي را به قتل رساند. گفته مي‌شود، انگيزه اين اقدام تروريستي نشان دادن كاريكاتورهاي توهين‌آميز پيامبر اسلام(ص) در كلاس درس توسط اين معلم بوده است. به گفته مقام‌هاي فرانسه، ساموئل پتي،قرباني اين عمليات تروريستي در كلاس درس خود براي «آموزش آزادي بيان و لاييسيته» كاريكاتورهاي توهين‌آميزي را كه 5 سال پيش در نشريه شارلي ابدو منتشر شده ‌بود به دانش‌آموزان نشان داده است. به گفته مقام‌هاي فرانسه احتمال مي‌رود كه دو نفر از دانش‌آموزان مسلمان كلاس اين موضوع را به اطرافيان‌شان اطلاع داده‌اند. مشخص نيست عبدالله ابويزيدويچ آنزوروف كه در شهر اورو در نرماندي اقامت داشته است، چگونه از اين موضوع با خبر مي‌شود و روز جمعه با سفر به پاريس اقدام به قتل اين معلم مي‌كند. به گفته شاهدان عيني اين فرد با حضور در مقابل مدرسه بعد از تعطيلي از دانش‌آموزان در حال خروج از مدرسه مي‌خواهد كه معلم مذكور را به او نشان دهند سپس در مسير بازگشت معلم به سمت خانه، او را متوقف مي‌كند و به قتل مي‌رساند. آنزوروف بعد از قتل و بريدن سر ساموئل پتي با گلوله پليس به هلاكت رسيد. پليس فرانسه تاكنون ۱۶ نفر را در ارتباط با اين اقدام تروريستي مورد بازجويي قرار داده است كه ۷ نفر آنها از جمله ۲ كودك همچنان تحت بازداشت و بازجويي قرار دارند.
به رغم نامشخص بودن وابستگي‌ها و انگيزه‌هاي اين جوان چچني‌تبار، اقدام او به شكل گسترده‌اي باعث افزايش فشار بر اقليت مسلمان فرانسه از جمله اخراج دسته‌جمعي، بستن مساجد و بازداشت‌ها و بازجويي‌هاي گسترده شده است. روز سه‌شنبه، امانوئل مكرون بعد از يك جلسه با مقام‌هاي محلي محله سين سن دنيس در شمال شرقي پاريس تاكيد كرد كه دولتش به دنبال «نتايج ملموس براي از بين بردن ايدئولوژي» است «كه قصد نابود كردن جمهوريت را دارد.» امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه اخيرا در ادعايي عجيب مسلمانان اين كشور را «جدايي‌طلب» توصيف و اعلام كرده كه با تفكرات جدايي‌طلبانه مبارزه خواهد كرد. ماه گذشته امانوئل ماكرون در واكنش به حمله با چاقو در اطراف نشريه شارلي ابدو گفته ‌بود:«در اين اسلام‌گرايي افراطي يك نوع سازماندهي روشمند براي سرنگون كردن قوانين جمهوريت و تاسيس ارزش‌هاي جديد وجود دارد.»

تكذيب انتساب به حماس
امانوئل ماكرون همچنين اعلام كرد كه در جلسه روز چهارشنبه كابينه، گروهي با عنوان «جماعت شيخ ياسين» را منحل خواهد كرد. ماكرون بدون اشاره به جزييات مدعي شد كه اين جمعيت مستقيما در عمليات ترور معلم فرانسوي تاثير داشته است. به نوشته رسانه‌ها يكي از ۷ فرد بازداشتي توسط پليس فرانسه از اعضاي اين جمعيت است. رسانه‌هاي فرانسه بلافاصله با اشاره به نام اين جمعيت كه به نام بنيانگذار فقيد حماس، شيخ احمد ياسين است اين گروه را به جنبش حماس فلسطين منتسب كردند.
به رغم ادعاي رسانه‌هاي فرانسه، جنبش حماس هر گونه ارتباط با اين گروه را رد كرده است. روز چهارشنبه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس) با انتشار بيانيه‌اي هر گونه ارتباط با جمعيت «شيخ ياسين» در فرانسه يا عبدالحكيم الصفريوي رهبر آن را به ‌شدت رد كرد. تلاش برخي رسانه‌هاي مغرض كه به دنبال جوسازي عليه حماس و كشاندن پاي آن به يك جنگ داخلي هستند را محكوم كرد و گفت: ما در چنين جنگي هيچ دخالتي نداريم و جنگ و نبرد ما تنها عليه دشمن اشغالگر صهيونيستي و براي آزادي و استقلال است.

تعطيلي مساجد و موسسات اسلامي
ژرالد دارمانين، وزير كشور فرانسه در گفت‌وگو با شبكه بي‌اف‌ام‌تي‌وي گفته كه دليل انحلال اين جمعيت اين است كه «يكي از اعضاي آن در انتشار پيامي خشم‌آلود از سوي پدر يكي از دانش‌آموزان كلاس معلم مذكور» نقش داشته است. مقامات محلي پانتين در شمال شرق پاريس هم يك مسجد محلي را براي 6 ماه تعطيل كرده و هشدار داده‌اند هر فردي كه از اين فرمان تخطي كند به ۶ ماه حبس محكوم مي‌شود. اتهام متوليان اين مسجد هم بازنشر پيام پدر يكي از دانش‌آموزان كلاس معلم مذكور است كه خواستار اتحاد عليه اقدامات مشابه در مدارس شده ‌بود. در اين پيام، پدر دانش‌آموز با نام بردن از ساموئل پتي از مسوولان مدرسه خواسته ‌بود تا او را اخراج كنند. مقام‌هاي محلي گفته‌اند كه امام جماعت مسجد مذكور يك روحاني تندروي سلفي است. ماه گذشته هم يك جوان مهاجر پاكستاني كه ساكن محله پانتين بود در حمله با چاقو اطراف ساختمان نشريه شارلي ابدو باعث زخمي شدن دو نفر شده ‌بود. به گفته والدين يك دانش‌آموز دختر ۱۶ ساله كه هنگام نمايش كاريكاتورهاي مذكور در كلاس حاضر بوده، معلم مذكور به دانش‌آموزانش گفته است كه مسلمان‌ها اگر نمي‌خواهند اين تصاوير را ببينند از كلاس خارج شوند. وزير كشور فرانسه گفته است كه ۵۱ موسسه و جمعيت اسلامي ديگر در فرانسه نيز به زودي توسط مقام‌ها مورد بازرسي قرار مي‌گيرند و احتمالا اكثر آنها تعطيل خواهند شد.

تبعيض سازمان يافته عليه مسلمانان
در شرايطي دولت فرانسه با اتهام‌هاي عجيب از جمله «مشاركت در بازنشر نظرات» اقدام به بازداشت و تحت فشار گذاشتن مسلمانان اين كشور كرده است كه بسياري از مسلمانان در فرانسه و خارج از آن از اين اقدام تروريستي برائت جسته‌اند. مفتي اعظم الازهر مصر با صدور پيامي، اسلام و مسلمانان را از چنين اقداماتي بري دانسته است. او در اين پيام سر بريدن را «جنايتكارانه و گناهكارانه» توصيف كرده است. با اين حال مفتي الازهر نسبت به «توهين به اديان و هتاكي به نمادهاي مقدس ديني» زير پوشش «آزادي بيان» نيز اعتراض كرده است.
نزديك به ۵ ميليون نفر از جمعيت فرانسه از جمله مسلمانان هستند كه تحت فشار شديد تبعيض زندگي مي‌كنند. بر اساس قانوني كه از سال ۲۰۰۴ در فرانسه تصويب شده است، مسلمانان به صورت مشخص از آزادي انتخاب پوشش محروم شده‌اند و استفاده از هر لباسي كه به نوعي معرف مذهب آنان باشد در اماكن عمومي براي آنها ممنوع شده است. بر اساس يك نظرسنجي در سال ۲۰۱۹ كه توسط ifop انجام شده است دست‌كم ۴۰ درصد از شهروندان مسلمان فرانسه در طول زندگي‌شان با تبعيض به دليل پيروي از اسلام مواجه شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون