• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4773 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ آبان

لوپز برنده مبارزه ذهن مقابل لوماچنكو

ماتريكس براي انتقام برمي‌گردد؟

سامان سعادت

 

وقتي مردم به شبي كه واسلي لوماچنكو در حرفه‌اي كه بر آن تسلط دارد، اشتباهات متعددي مرتكب شد فكر مي‌كنند بايد نام كوچك تئوفيمو لوپز را به خاطر بسپارند، احتمالا اين باعث خواهد شد لوپز كمرنگ شود و تنها يك نام باقي بماند. تئوفيمو به عنوان يك پديده جديد در دنياي  بوكس. 
از رقابت عصر روز شنبه در MGM  سالن شناخته ‌شده در لاس ‌وگاس و مكاني كه اكنون به يك صحنه زنده براي برگزاري نبردهاي بوكس تبديل شده، اتفاقات عجيب و سوالات زيادي باقي مانده است. در آن عصري كه يكي از عجيب‌ترين اتفاقات غيرقابل پيش‌بيني در آخرين حباب امن بوكس رخ داد. اينكه لوماچنكو به عنوان يكي از غول‌هاي مشت‌زني دنيا و مردي كه در تاريخ نامش را با برد در ۱۵مسابقه حرفه‌اي ثبت كرده است در كابوس غرق شد تا روياي فانتزي حريفش آغاز شود. 
جايي كه در يك نمايش خيره‌كننده از بوكس كه با رخدادهاي غيرمنتظره و جذاب تركيب شده بود لوپز تعداد حركات اشتباهاش را به حداقل رساند تا 3 كمربند سبك‌ وزن جهاني لوماچنكو را از او بگيرد و كنار كمربندي كه خودش داشت به روي دوش بيندازد و با آنها در رينگ راه برود و عكس يادگاري بگيرد. البته اين تنها چيزهايي نبود كه لوپز از لوماچنكو ربود. بوكسور امريكايي بخشي از روح، قلب و تكه بزرگي از شهرت كشور اوكراين را گرفت. حالا بايد از كي‌يف تا لاس‌وگاس جست‌وجو شود تا روح غايب مبارزي كه هيچ نشاني از خودش نداشت، پيدا شود. 
لوماچنكو در مبارزه روز شنبه فقط اداي كارهايي كه سال‌ها از او شاهد بوديم را درمي‌آورد. او فقط تهديد مي‌كرد و هر بار فرصت ضربه زدن واقعي را هدر مي‌داد. پاهايش ثابت بود. بعد حركت مي‌كرد. شانه‌اش را خم مي‌كرد. ما منتظر مي‌مانديم كه ضربه زده شود اما لوپز به راحتي چپ لوماچنكو را رد مي‌كرد. همين! اين شكلي از مبارزه بدون هيچ ترفندي بود. هيچ جادويي در حركات واسلي ديده نمي‌شد. همين باعث شد الگوي حركات او توسط لوپز به خوبي شناسايي شود. حركت كن! مشت بزن! و مطمئن باش هيچ رمز و رازي در كار نيست!
شب لاس ‌وگاس متعلق به چيزي نبود كه قبلا وجود داشت بلكه وابسته به چيزي بود كه همان لحظه مشاهده مي‌شد. به همين دليل است كه لوپز بايد گرامي داشته شود و برايش جشن بگيرند. او به عنوان كسي معرفي شد كه بخشي از افتخارات بوكس را به دست آورده. او مانند بوكسوري ديده مي‌شد كه شكست دادنش غيرممكن به نظر مي‌رسيد. گرچه احساس مي‌شد، حركاتش روتين است اما غيرقابل مهار به نظر مي‌رسيد. او كسي است كه شنبه ثابت كرد افسانه لوماچنكو هم فاني است.  لوماچنكو به شكل واضحي به مهارت‌هايي كه باعث شده بود در اكثر اوقات برنده شود، اعتقاد داشت. همان مهارت‌هايي كه باعث شد او در ۴۵۰ مسابقه آماتور و حرفه‌اي تنها دو بار شكست بخورد. او در ۱۵ مبارزه حرفه‌اي 3 كمربند جهاني به دست آورده بود. اما لوپز اين واقعيت‌ها را ناديده گرفت. در واقع او نبوغ لوماچنكو را ناديده گرفت و به غير از هفت يا هشت مورد اجازه هيچ حركت خاصي به بوكسور اوكرايني نداد. لوپز هم البته الگوي چندان پيچيده‌اي در مبارزه استفاده نمي‌كرد اما لوماچنكو نتوانست مسير او را حدس بزند. انگار هوش مبارزه‌اش گم شده بود. ماتريكس دنياي بوكس در انبوهي از سوالات عجيب و غريب خودش را گم‌شده مي‌ديد. به اعتقاد بسياري از كارشناسان، لوپز برنده مبارزه ذهن‌ها شد. چيزي كه همه عكسش را تصور مي‌كردند. مساله ديگر اينكه لوپز خيلي جسور بود و ضربات زيادي مي‌زد اما لوماچنكو اصطلاحا بيش از حد به رقيبش احترام مي‌گذاشت. حقيقت بي‌رحمانه مبارزه اين بود كه حركات لوماچنكو قابل پيش‌بيني بود و براي مدت طولاني بي‌نتيجه. از آن بدتر بوكسور اوكرايني هيچ جايگزيني هم براي حملاتش در ذهن نداشت. در پايان آنها براي قضاوت در مركز رينگ ايستادند. نتيجه اصلا نزديك نبود. هيچ نيازي به تفسيرهاي امريكايي‌ها از بوكس وجود نداشت. امتيازات ۱۱۲-۱۱۶، ۱۱۱-۱۱۷ و ۱۰۹-۱۱۹ بود. اين بدان معنا بود كه لوپز در مجموع ۱۱ راند مسابقه را برنده شده بود و لوماچنكو تنها يك راند را به خودش اختصاص داده بود. هيچ شكي نبود كه هر داور بوكسي حتي از كره مريخ هم 11راند را به لوپز مي‌داد. فاصله امتيازات واقعا زياد بود. گرچه در سكوت حباب محل برگزاري مسابه هنگام اعلام پيروزي مقتدرانه لوپز خبري از فرياد تماشاچيان نبود. اما همان كلماتي كه در سكوت منعكس مي‌شد نيز به اندازه كافي تكان‌دهنده بود. لوماچنكو اولين شكست خود را در بوكس حرفه‌اي تجربه كرد.  برگزاري مسابقه انتقامي يا به نوعي برگشت منطقي و عقلاني به نظر مي‌رسد. بايد به لوپز اجازه داده شود براي مردم و مقابل آنها مبارزه كند. اين يك  چيز كاملا متقاوت براي او خواهد بود و البته لوماچنكو. مردي كه بيش از يك سال است در مورد خداحافظي از رينگ بوكس فكر مي‌كند. او حالا مجبور است چند تصميم بسيار مهم در مورد زندگي و آينده شغلي‌اش اتخاذ كند. شغلي كه هيچ كس ديگري مثل او انجامش نداده است. ماتريكس بايد تصميم بگيرد با سرشكستگي ناشي از اين باخت و در بدترين شكل ممكن بوكس را رها كند يا دوباره شانسش را براي پس گرفتن عناوينش امتحان كند. البته مي‌داند  ممكن است شكستش بزرگ‌تر هم بشود. به هر حال مبارزه بوكس لوماچنكو و لوپز به پايان رسيده و بايد براي پيدا كردن پاسخ سوالات مدتي صبر كرد. مبارزه‌اي كه يكي از عجيب‌ترين مبارزات بزرگ بوكس لقب خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون