• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4779 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۱ آبان

جست‌وجو براي نجات ادامه دارد

ازمير پس از لرزه

گروه اجتماعي| تصاوير جست‌وجوگران و گروه‌هاي امدادي كه در ميان بلوكه‌هاي سيماني به دنبال بازماندگان يا قربانيان احتمالي زلزله ازمير مي‌گردند همچنان مخابره مي‌شوند. در آخرين خبري كه گاردين منتشر كرده شمار قربانيان زلزله 6.6 ريشتري جمعه در اين منطقه ساحلي در غرب تركيه را دست‌كم 25 نفر ذكر كرده است. به عدد كشته‌شدگان اين زلزله بايد دو نوجواني را كه بر اثر ريزش ديوار در جزيره سامو متعلق به يونان جان باختند را هم اضافه كرد.
گاردين به نقل از سي‌ان‌ان تركيه و از قول شهردار ازمير نوشته است كه انتظار افزايش قربانيان اين زمين‌لرزه وجود دارد. به گفته او دست‌كم 20 ساختمان در اين شهر فرو ريخته‌اند. ازمير با 4.5 ميليون نفر جمعيت، سومين شهر بزرگ تركيه محسوب مي‌شود.
در شهر بزرگ ازمير، در يكي از قطب‌هاي گردشگري تركيه، زلزله از دريچه دوربين‌هاي بسياري به ثبت رسيد كه حالا انتشار تصاوير آنها شدت و زمان طولاني آن را نشان مي‌دهند. يكي از ويديوهايي كه بسيار ديده شد مربوط به يك گيمر جوان است كه به هنگام بازي آنلاين زلزله را احساس كرد و پا به فرار گذاشت، همبازيان او در آن‌ سوي مانيتور مي‌توانستند شدت زلزله و صداهاي جيغي كه از پس‌زمينه مي‌آمد را بشنوند. در همين حال در دو روز گذشته ويديوهايي هم از تلاش نيروهاي امدادگر براي زنده بيرون كشيدن افراد گرفتار زير آوار منتشر شده است. روز گذشته يورونيوز فارسي ويديويي كه خبرگزاري آناتولي منتشر كرده بود را بازنشر داد، ويديويي كه در آن تيم امداد و نجات در حال نجات و در عين‌ حال دلداري دادن به مرد مسني در زير آوار هستند: «اعضاي تيم امداد و نجات در شهر ازمير شامگاه جمعه مشغول گفت‌وگو با پيرمردي هستند كه زير آوار آپارتماني در يكي از محله‌هاي ازمير گرفتار شده است. تيم نجات با او حرف مي‌زند تا اين فرد مسن روحيه‌اش را حفظ كند. آنها به او مي‌گويند: «عمو حليم، نترس، ما تو را نجات مي‌دهيم». صداي عمو حليم در پس زمينه به‌طور ضعيفي به گوش مي‌رسد. اعضاي تيم نجات درباره استفاده از دريل براي سوراخ كردن ديوار و نجات اين فرد گفت‌وگو مي‌كنند.» گزارش‌ها حاكي از اين است كه اكنون تعداد زخمي‌هاي زمين‌لرزه تركيه و يونان به 800 نفر رسيده است.  روز جمعه و پس از اعلام خبر زلزله در كشور همسايه، رييس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران گفت: «ايران منتظر اعلام درخواست تركيه براي كمك به زلزله‌زدگان اين كشور است. جمعه‌شب بود كه ايرنا به نقل از مهدي ولي‌پور نوشت: «تا اين لحظه سطح حادثه زمين‌لرزه ازمير تركيه، ملي اعلام شده است، به‌طوري كه حداقل نياز به اعزام تيم امداد و نجات نيست. كمك هلال‌احمر ايران به تركيه منوط به درخواست تركيه است.» به گفته او جمعيت‌هاي هلال‌احمر استان‌هاي تهران، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و كردستان در حال آماده‌باش كامل قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون