• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4800 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ آذر

رييس ‌جمهور امريكا يكي ديگر از مجرمان پرونده دخالت در انتخابات را عفو مي‌كند

مصونيت نامرئي نزديكان ترامپ

محمدحسين لطف‌الهي

 

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده تصميم دارد تا مشاور امنيت ملي سابق خود را كه به جرم دروغ گفتن به اداره تحقيقات فدرال از سوي دادگاه محكوم شده تا پيش از پايان رسيدن دوره رياست‌جمهوري‌اش عفو كند؛ اتفاقي كه پيش‌تر 7 بار ديگر نيز رخ داده و نزديكان رييس‌جمهور امريكا توانسته‌اند با استفاده از آن از تاوان جرايم خود خلاصي يابند.
مايكل فلين، مشاور امنيت ملي سابق ترامپ كه پيش از به قدرت رسيدن او با سفير روسيه ديدارهايي محرمانه داشت و از سوي رابرت مولر در پرونده دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 مورد بازپرسي قرار گرفت به دروغگويي با اداره تحقيقات فدرال(اف‌بي‌آي) محكوم شده بود اما ادعا مي‌كرد كه دادستان‌‌هاي پرونده با فريب او را وادار به اعتراف عليه خويش كرده‌اند. به گزارش نيويورك تايمز، رييس‌جمهور امريكا به تعدادي از مشاورانش گفته كه ممكن است تا پيش از تحويل قدرت به جو بايدن حكم عفو مايكل فلين را امضا كند. يك منبع آگاه در اين باره خبر داده كه احتمالا اين تنها فرمان عفوي نخواهد بود كه طي روزهاي آينده از سوي رييس‌جمهور صادر مي‌شود اما هنوز هيچ چيز قطعي نيست و شايد نظر دونالد ترامپ بار ديگر تغيير كند. مذاكرات مخفيانه فلين با سفير روسيه در واشنگتن در دسامبر ۲۰۱۶ يعني قبل از سوگند ياد كردن ترامپ در منصب رييس‌جمهوري، اساس تحقيقات «رابرت مولر» بازپرس ويژه پرونده اتهام مداخله مسكو در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۱۶ امريكا بود.ترامپ پس از اطلاع از اين موضوع بلافاصله فلين را اخراج كرد. با اين حال همواره مدعي شد كه اين پرونده تحقيقاتي يك حقه سياسي است و فلين كه ژنرال سابق ارتش و رييس آژانس اطلاعات دفاعي امريكا بوده، فرد خوبي است. در همين حال وزارت دادگستري امريكا در اقدامي غيرمعمول، پرونده عليه فلين را مختومه اعلام كرد و يادآور شد كه دروغ‌هاي فلين به اف‌بي‌آي قابل توجه نبوده است، اقدامي كه براي ترامپ يك پيروزي بزرگ سياسي به ارمغان آورد. اما يك قاضي فدرال خواستار بررسي قضايي بيشتر در مورد اين مساله شد.  فلين همچنين با اتهام  خيانت به كشورش روبه‌رو شد. نشريه امريكايي مادرجونز(Mother Jones) در مطلبي با عنوان «بر اساس گزارش‌هاي تازه، مايكل فلين به ايالات متحده خيانت كرده است» نوشت: فلين مشاور امنيت ملي كه بيش از ۲۴ روز در اين سمت باقي نماند،كاري بدتر از دروغگويي به اف‌بي‌آي انجام داد. او به ايالات متحده خيانت كرده است. اين تازه‌ترين سند از نسخه‌هاي تازه منتشر شده از گفت‌وگوهايي است كه او در دوران رياست‌جمهوري  با  «سرگئي كيسلياك» سفير روسيه انجام داده است. فلين به ماموران اف‌بي‌آي گفته بود كه در مورد تحريم‌هاي اعمال شده عليه روسيه توسط دولت اوباما بحث نكرده است. اما مشخص شد موضوع بحث فلين همين موارد بوده و حتي روس‌ها را تشويق كرده بود مقابله‌به‌مثل نكنند زيرا وعده داده بود پس از روي كار آمدن ترامپ، امور ميان مسكو و واشنگتن بهتر مي‌شود. 

استفاده  شخصي از امكان  عفو
پيش‌تر اندرو ويسمن، معاون بازرس سابق رسيدگي به تخلفات رييس‌جمهور امريكا گفت: احتمالا او در صورت شكست در انتخابات، خود و خانواده‌اش را مورد عفو قرار خواهد داد. به نوشته پايگاه خبري «هيل» ويسمن در مصاحبه‌اي گفت:«به احتمال بسيار قوي اگر رييس‌جمهور در انتخابات پيروز نشود، افراد بيشتري در ارتباط با سازمان ترامپ، خانواده‌اش،كاركنانش و حتي خودش را مورد عفو قرار خواهد داد.» او افزود: «چنين چيزي مشخصا هرگز اتفاق نيفتاده است. تاكنون هيچ رييس‌جمهوري خود را عفو نكرده و اگر وزارت دادگستري قصد رسيدگي به تخلفات او را داشته باشد، مي‌تواند آن را به چالش بكشد.» ترامپ پيش از اين در اين باره گفته اين اختيار را دارد كه خودش را مورد عفو قرار دهد اما چنين كاري نخواهد كرد زيرا مرتكب هيچ اقدام غيرقانوني نشده است.تاكنون ۶ نفر از نزديكان دونالد ترامپ در چارچوب تحقيق درباره دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ يا تحت تعقيب قضايي قرار گرفته‌اند يا در دادگاه محكوم شده‌اند. ترامپ پيش از انتخابات سوم نوامبر نيز راجر استون را كه او نيز به پرونده دخالت روسيه مربوط مي‌شد، عفو كرد. راجر استون، مشاور سابق دونالد ترامپ كه به نوشته رسانه‌ها دوستي ديرينه‌اي نيز با رييس‌جمهور امريكا داشته در پرونده‌اي مرتبط با دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ متهم شده بود كه علاوه بر دروغگويي نزد اعضاي مجلس نمايندگان و سناتورهاي امريكايي به كارشكني در روند تحقيق مجلس نمايندگان و ارعاب شاهدان پرونده پرداخته است. او در نوامبر۲۰۲۰ از سوي دادگاه در ۷ مورد مجرم شناخته شد و در فوريه ۲۰۲۰ دادگاه «استون» را به ۴۰ ماه زندان محكوم كرد. اين حكم در حالي صادر شد كه دادستان‌هاي پرونده درخواست كرده بودند حداقل ۷ سال زندان براي راجر استون در نظر گرفته شود اما ورود شخص ويليام بار، دادستان كل به پرونده و دخالت او باعث شد كه درخواست دادستان‌ها نقض شود و در نهايت دادگاه حكم ۴۰ ماه زندان را براي مشاور رييس‌جمهور امريكا صادر كند.ترامپ نيز در توييتر خود به تصميم دادگاه اعتراض كرد و آن را «غيرمنصفانه» و «ظالمانه» خواند. در پي اين مداخله هر ۴ دادستان پرونده راجر استون استعفا دادند و همزمان بيش از ۲۰۰۰ دادستان و مقام قضايي سابق امريكا طي نامه‌اي از ويليام بار خواستند كه استعفا دهد چراكه به نظر آنها او در مقام دادستان كل نتوانسته از وزارت دادگستري در برابر مداخله سياسي محافظت كند. به نوشته سي‌ان‌ان در زمان قرائت حكم محكوميت «راجر استون» به تحمل ۴۰ ماه حبس، قاضي امي برمن جكسون گفت كه در طول مدت برگزاري دادگاه براي بررسي اتهامات اين متهم، بارها مورد تهديد  قرار گرفته و با «ارعاب» از او خواسته شده عليه مشاور رييس‌جمهور امريكا حكم صادر نكند. استون حتي يك تصوير از خانم جكسون در اينستاگرام خود منتشر كرده بود كه اين قاضي امريكايي در آن تصوير نشانه‌گيري شده و انگار كسي مي‌خواهد به او شليك كند. با وجود همه اين اتفاقات اما ترامپ باز هم دلش راضي نشد كه رفيق و مشاور پيشينش به زندان بيفتد و تنها چند روز پيش از اجراي حكم «راجر استون»  دستور تخفيف در مجازات او را صادر كرد.
روساي جمهور امريكا پيش‌ از ترامپ نيز چندين بار از اختيارات خويش در موضوع عفو مجرمان براي عفو دوستان و افرادي كه با آنها در ارتباط بوده‌اند، استفاده كرده‌اند. براي نمونه بيل كلينتون در آخرين ساعات رياست‌جمهوري خود در ژانويه 2001 يكي از تامين‌كنندگان مالي كارزار انتخاباتي خود در 1996را عفو كرد كه اين موضوع با انتقادات گسترده‌اي از سوي رسانه‌ها روبه‌رو شد. پيش از او نيز جورج بوش پدر فرمان عفو اليوت آبرامز را امضا كرد كه از سوي دادگاه به خاطر پرونده ايران كنترا محكوم شده بود. همچنين جرالد فورد، معاون اول نيكسون كه پس از استعفاي او به عنوان رييس‌جمهور منصوب شد ساعاتي پس از آغاز دوره رياست‌جمهوري خود فرمان عفو ريچارد نيكسون را امضا كرد تا او از تبعات مساله واترگيت در امان بماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون