• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4800 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۶ آذر

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

جيمز  متيس  James  Mattis
اگر كسي نظرات جيمز متيس را درباره خاورميانه و اعراب و اسراييل و ايران مطالعه كند به اين نتيجه مي‌رسد كه جيمز متيس پس از گذراندن يك دوره تعليمات ديني در مكه يا مدينه يا جده يا رياض به بررسي وضعيت خاورميانه پرداخته است. برخلاف مايكل فلين كه معتقد بود اسلام به‌طور كلي نوعي سرطان است، جيمز متيس معتقد است كه « مشكل اسلام زماني شروع شد كه پيامبر آنها فوت كرد و به دو گروه تقسيم شدند و ما بايد متحداني در منطقه پيدا كنيم كه به آرمان‌هاي ما اعتقاد دارند مانند امارات متحده كه به جدايي دين و سياست اعتقاد دارند و نمي‌خواهند قانون شريعت را پياده كنند.» در واقع از نظر او اسلام شيعه طرفدار تروريسم و دشمن امريكا و اسلام سني مخالف تروريسم و دوست امريكاست. او معتقد است كه « داعش چيزي بيش از بهانه‌اي براي اينكه ايران به رفتار نادرست خود ادامه دهد، نيست.» از نظر متيس ايران و حزب‌الله لبنان دشمن و عربستان و امارات دوست هستند. 
او طرفدار جدي حمله نظامي امريكا به ايران است. او وزير دفاع دونالد ترامپ شد، اوباما گفته بود: دليل بازنشستگي زودهنگام متيس در دوره اوباما اصرار و توصيه او بر درگيري نظامي با جمهوري اسلامي ايران بود. متيس معتقد بود كه خطر اصلي در خاورميانه، ايران بود و نه داعش و داعش فقط بهانه‌اي بود تا ايران به رفتار نادرست خودش ادامه دهد. او با برجام مخالف بود و آن را براي كنترل ايران ناكافي مي‌دانست. او معتقد بود كه امريكا بدون شك از عهده ايران برمي‌آيد و امريكا بايد از عربستان، مصر و اردن حمايت كند. جيمز متيس به اين نكته توجه نداشت كه عمليات 11سپتامبر، طالبان، القاعده، داعش و تمام تروريست‌هايي كه پس از عمليات 11سپتامبر به منافع امريكا حمله كردند، مسلمانان سني بودند. ظاهرا كتاب‌هاي كافي در اين مورد در كتابخانه بزرگ ژنرال متيس كه 7000 جلد كتاب دارد، وجود ندارد. 
جيمز متيس متولد هشتم سپتامبر 1950 بيست‌و‌ششمين وزير دفاع ايالات متحده امريكا كه از سال 2010 به دليل افتضاح جنسي ديويد پترائوس جانشين او شد، وزير دفاع كابينه دونالد ترامپ شد. او سال 2018 به دليل داشتن اختلافات فاحش با دونالد ترامپ در مورد مسائل خاورميانه استعفا  داد. بسياري از جمهوري‌خواهان معتدل جيمز متيس را همانند ركس تيلرسون وزنه‌هاي سنگيني براي حفظ ثبات حكومتي كه دونالد ترامپ در حال برباد دادنش هست، مي‌ديدند. جيمز متيس مجرد بود و به‌خاطر علاقه‌اش به جنگ بيش از خانواده لقب «راهب جنگجو» گرفته  بود. 

بيلي  بوش: Billy  Bush
اگر اسم شما هم «آنتونيو گريفو فوكاس فلاويو آنجلو دوكاس كومننو پروفيرو جنيتو گالياردي د كورتيس دي بيزانتسيو» بود، ترجيح مي‌داديد «توتو» صداي‌تان كنند، «توتو» بازيگر كمدي سينماي ايتاليا در فيلمي نقش مردي را بازي مي‌كند كه چشمش «شور» است، او به هر كس نگاه مي‌كند براي او مشكلي پيش مي‌آيد، وقتي به تابلوي مغازه نگاه مي‌كند، تابلو به زمين مي‌افتد، و وقتي به ديواري نگاه مي‌كند آن ديوار فرو مي‌ريزد. البته مطمئنم كه اينها خرافات است ولي اين اتفاقي است كه براي بسياري از اطرافيان دونالد ترامپ افتاده است. خيلي از آنها به‌خاطر همراهي با او مرتكب جرايمي شدند ولي افرادي مثل جف سشنز يا بيلي بوش بيش از هر چيز دچار بدشانسي شدند. در واقع در درگيري‌هاي انتخاباتي سنگ‌هايي از سوي طرفين به همديگر رها مي‌شد، بيلي‌بوش يكي از قربانيان بدشانس ماجراي دونالد ترامپ است. 
بيلي  بوش، مجري تلويزيوني بود كه در تصوير منتشر شده توسط واشنگتن پست حضور داشت. او يكي از مجريان برنامه اكسس هاليوود بود كه زماني برنامه موفقي داشت. در تصوير پشت صحنه برنامه او كه سال 2016 منتشر شد، او در فيلم پشت صحنه رفت و آمد تهيه فيلم در كنار دونالد ترامپ حضور داشت. در آن فيلم كه مربوط به سال 2005 بود، ترامپ در مورد توانايي خودش در اذيت و آزار جنسي زنان حرف مي‌زد. او مي‌گفت كه چگونه مي‌تواند زنان را لمس كند يا ببوسد. و به نظر مي‌رسيد بيلي بوش دارد مي‌خندد. پس از پخش اين فيلم دونالد ترامپ با يك عذرخواهي نه چندان جدي سروته قضيه را هم آورد اما بيلي بوش از شبكه ان.بي.سي اخراج  شد. 
بيلي بوش بعد از اين ماجرا گفته بود كه بارها به فكر خودكشي افتاده بود ولي به خاطر بچه‌هايش از خودكشي خودداري كرد.  در فيلم منتشر شده بيلي بوش در اتوبوس اكسس هاليوود درباره آريان زاكر، ستاره تلويزيوني «روزهاي زندگي ما» كه شخصيت تلويزيوني با نفوذ آن زمان(بيلي بوش) قرار بود با او در اين شو همكاري كند همراه ترامپ در حال تيكه انداختن  بود. او گفت:«ساكت! اين دختره خيلي خوبه! آره! دانالد نتيجه‌اش را ديده!» ترامپ گفت كه آدامس خوشبو‌كننده دهان لازم دارد:«اگر پيش آمد ببوسمش… وقتي كه يك ستاره هستي آنها به تو اجازه مي‌دهند كه اين كار را انجام دهي.» بوش موافق بود و گفت:« هر چي كه تو  بخواهي.» ترامپ با خنده  بوش و چند عضو از گروه اكسس هاليوود اضافه كرد: « آلت تناسلي آنها را مثل خرچنگ مي‌گيرم، تو مي‌تواني هر كاري انجام دهي.» 
چند هفته پس از اينكه اين فيلم در همه جا پخش شد ترامپ به كارزار خود براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا ادامه داد در حالي كه بيلي بوش از برنامه « تودي» كه كمتر از دو ماه بود مجري آن شده بود اخراج شد. مدت كوتاهي بعد، بيلي بوش به‌خاطر همان خنده با همسرش متاركه كرد و پس از مدتي از او جدا شد. البته شبكه فاكس چندي بعد او را به كار گرفت. بيلي بوش پسرعموي جورج بوش، رييس‌جمهور سابق امريكاست. 

استورمي  دانيلز: Stormy  Doniels
با نام واقعي استفاني كليفورد و نام مستعار استورمي دانيلز بازيگر فيلم‌هاي پورنوگرافي است كه اعلام كرد كه در ماه ژانويه سال 2006 كه در آن زمان 27 ساله بود يك سال پس از ازدواج ترامپ با همسرش ملانيا ترامپ در سال  2005 در حالي كه ملانيا 35 ساله بود با دونالد ترامپ رابطه جنسي داشته و قصد داشت تا اين موضوع را در برنامه صبح بخير امريكا اعلام كند اما به نوشته وال‌استريت ژورنال استورمي دانيلز با دريافت 130هزار دلار حق‌السكوت از طريق مايكل كوهن از فاش كردن اين موضوع صرف نظر كرد. 

جف  زوكر Jeff  Zukker: 
ترامپ در جريان درگيري‌هايش با خبرنگاران اعلام كرد كه «جف زوكر»  مدير سي.ان.ان  برگزيده اوست و يك «احمق» است. او گفت كه من مي‌دانستم او احمق است ولي خوشم مي‌آمد او را منصوب كنم. بعدها جف زوكر در برنامه‌اي با عنوان «به طرزي باورنكردني نفرت‌انگيز» درباره «پرونده روسيه» و «دوش طلايي»(عملي كه سي‌ان‌ان ترامپ را متهم به انجام آن در سوييتي در يك هتل در مسكو با فاحشه‌هاي مختلف كرده بود) پاسخ ترامپ را داد. براساس اين برنامه در پرونده روابط ترامپ و روسيه حاكي از آن است كه ترامپ در سفر به روسيه به چندين فاحشه پول داد تا مقابل چشمانش روي تختي ادرار كنند كه اوباما و همسرش از منفورترين افراد نزد ترامپ طي سفر خود به روسيه روي آن استراحت كرده  بودند.

فصل هفتم:  ديوارها  و  انتخابات 2020
فاجعه ترامپ اتفاقي بود كه خيلي‌ها در داخل امريكا و بيرون آن كوشش كردند جلوي آن را بگيرند اما دموكراسي امريكايي همانقدر كه راه‌هاي خوبي براي جلو رفتن دارد، گاهي اوقات راه‌هاي بدي براي متوقف شدن دارد. باراك اوباما و خيلي‌هاي ديگر كوشش كردند تا در اين مدت مانع او شوند، آنها هنوز اميدوارند بتوانند مانع او  شوند. 

باراك اوباما: Barack  Obama
شايد مهم‌ترين عامل روي كار آمدن دونالد ترامپ، باراك اوباما بود. باراك حسين اوباما چهل‌وچهارمين رييس‌جمهور امريكا و نخستين رييس‌جمهور سياهپوست اين كشور است. در پرونده او هيچ خلاف يا حتي پچ پچ در مورد رفتارهاي غلط جنسي و اخلاقي، هيچ خلاف مالي و هيچ خلافي از جنس شكستن قانون يا سوءاستفاده از قدرت وجود ندارد. او دوازدهمين رييس‌جمهور محبوب ايالات متحده است. در 40 سال گذشته  فقط رونالد ريگان به عنوان چهلمين رييس‌جمهور امريكا از او محبوب‌تر بوده است.  او پنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده و برنده جايزه صلح نوبل است. 
باراك اوباما، نمونه كامل امريكايياني است كه دونالد ترامپ از آنها متنفر است، رنگين‌پوست، مهاجر ازكشورهاي آفريقايي، روشنفكر و تحصيلكرده و دمكرات و با شعور، كسي كه حتي 10 دقيقه هم از زندگي‌اش را در موسسات تفريحي ترامپ نگذرانده است. باراك اوباما چهل‌و‌چهارمين رييس‌جمهور امريكا اين كشور را از يك وضعيت بحراني اقتصادي، سياسي و اجتماعي بيرون آورد، بحران اقتصادي 2008 و 2009 امريكا را پشت سر گذراند، بيمه مهم « اوباماكر» را ايجاد كرد. بحران خاورميانه را كنترل كرد، روابط امريكا و اروپا را بهبود بخشيد، نقش اول سياسي را در جهان براي امريكا ايجاد كرد و بحران ايران و امريكا را نيز حل كرد.
در دوره او اسراييل و عربستان سعودي در موضع ضعف و بي‌قدرتي قرار گرفتند و روسيه و چين كنترل شدند. در واقع حضور قدرتمند او موجب شد كه اين فكر ايجاد شود كه تا وقتي دفتر رياست‌جمهوري امريكا تسخير نشود، جهان براي رشد و قدرت يافتن نيروهاي خطرناك براي دموكراسي و عدالت و آزادي آماده نيست. باراك اوباما در سال 1961 در هاوايي به  دنيا آمد، پدر بزرگش از مبارزين كنيايي  عليه استعمار انگليس  و پدرش يك  مهاجر كنيايي سياهپوست بود كه با زني سفيدپوست از ايالت كانزاس ازدواج كرده بود. مادر اوباما دكتراي مردم‌شناسي خودش را از دانشگاه هاوايي‌گرفت. 
باراك اوباما نخست در 1983 ليسانس علوم سياسي را از دانشگاه كلمبيا گرفت، پس از چند سال كار هزينه تحصيل در هاروارد را تهيه كرد و وارد بخش حقوق دانشگاه هاروارد شد. دكتراي حقوقش را با كسب درجه افتخار از هاروارد گرفت و به شيكاگو برگشت تا هم در يك  موسسه خصوصي كار كند و هم در دانشگاه شيكاگو به كار بپردازد. او از 1992 تا 2004 در اين دانشگاه تدريس مي‌كرد. اوباما در سال 2004 يك سخنراني بي‌نظير در كمپين جان كري كرد، سخنراني او به عنوان يكي از بهترين سخنراني‌هاي سياسي امريكا شناخته شده است. او در سال 2005 وارد مجلس سنا شد در سن 44 سالگي. او پنجمين آفريقايي امريكايي بود كه وارد سناي امريكا شد. او در سال 2008 رييس‌جمهور امريكا شد. او به عنوان شخص سال تايم انتخاب شد. باراك اوباما در اگوست 2020 در مورد ترامپ گفت:«او هيچ علاقه‌اي به تلاش كردن نشان نداده. هيچ علاقه‌اي به يافتن زمينه‌هاي مشترك(با مخالفان) نشان نداده. هيچ علاقه‌اي به استفاده از اختيارات فوق‌العاده نهفته در دفتر رياست‌جمهوري براي كمك به ديگران به جز خودش و دوستانش نشان نداده… هيچ علاقه‌اي به برخورد با رياست‌جمهوري به چيزي جز يك شوي ديگر تلويزيوني كه مي‌تواند از آن براي جلب‌توجهي كه به دنبالش است استفاده كند، نشان نداده.» باراك اوباما گفت كه عاقبت رياست‌جمهوري ترامپ « افسارگسيختن بدترين هوس‌هاي ما بوده، تضعيف وجهه پرافتخار ما در اطراف جهان و تهديد بي‌سابقه نهادهاي دمكراتيك ما بوده است.»
ترامپ در مقابل به اوباما گفت:«من شاهد اوضاع وحشتناكي هستم كه او براي ما به جا گذاشت و شاهد حماقت معامله‌هايي هستم كه او امضا كرد.»او ادامه داد: «ببينيد او چه رييس‌جمهور بدي بود، چقدر بي‌تاثير بود، خيلي بي‌تاثير بود، خيلي وحشتناك.»   او  در عبارت توهين آميزي به  خودش گفت: «آنقدر بد عمل كردند كه من به عنوان رييس‌جمهور انتخاب شدم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون