• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4806 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۳ آذر

هواداران استقلال نگران شده‌اند

محمود فكري فرصت دارد ولي نه زياد

سامان سعادت

 

آيا استقلال مشكل فني دارد؟ اين سوالي است كه اكثر هواداران استقلال بعد از تساوي كسل‌كننده تيم‌شان مقابل پيكان پرسيدند. آبي‌هاي پايتخت در هفته چهارم ليگ برتر در زمين پيكان به مصاف اين تيم رفتند و در طول نود دقيقه موفق به گلزني نشدند. از آن بدتر شاگردان محمود فكري موقعيت جدي نيز روي دروازه حريف ايجاد نكردند. برخي بازيكنان استقلال و اعضاي كادرفني اين تيم به بسته بازي كردن پيكان اشاره كردند. مساله‌اي كه خود مهدي تارتار سرمربي پيكان هم به آن اعتراف كرد و گفت: «از نتيجه راضي هستيم.» كيفيت بد زمين ديگر مساله‌اي بود كه آبي‌ها به آن اشاره كردند. حق هم داشتند. روي زمين چمن ورزشگاه شهر قدس خيلي سخت مي‌شود فوتبال زميني بازي كرد. با تمام اين تفاسير ضعف استقلال در ايجاد موقعيت حمله در بازي مقابل پيكان به چشم آمد. 
بررسي سوال ابتداي نوشته را مي‌توان از روي آمار بازي‌هاي استقلال انجام داد. مي‌توان تعداد گل‌ها و خلق موقعيت‌ها را سنجيد. شوت به دروازه و سانتر. با اين وجود آنچه به صورت شهودي هواداران استقلال درك كرده‌اند، اين است كه تيم‌شان خوب و روان بازي نمي‌كند. در اين بين مصدوميت شيخ دياباته در تمرينات هم مزيد بر علت شد تا دست محمود فكري كه البته خودش در بازي مقابل پيكان محروم بود، در فاز تهاجمي خالي بماند. استقلال در اكثر دقايق ۴ بازي قبلي با زوج قايدي مطهري در خط حمله حضور پيدا كرده. زوجي كه در سال گذشته كمتر كنار هم قرار مي‌گرفتند و هواداران بيشتر شاهد زوج قايدي دياباته بودند كه مطهري هم گاهي به آنها اضافه مي‌شد. 
در بازي قبلي استقلال مقابل ماشين‌سازي تبريز حضور دياباته در ۲۰ دقيقه آخر بازي كاملا به چشم آمد. استقلالي كه همانند بازي با پيكان و فولاد در خلق موقعيت ناموفق بود و تنها روي كاشته تماشايي ميليچ به گل رسيده بود، با تشكيل زوج فيل و فنجان كاملا متحول شد و موقعيت‌هاي زيادي خلق كرد. حضور داريوش شجاعيان هم در اين اتفاق بي‌تاثير نبود. شجاعيان در بازي مقابل پيكان به شكل توفيق اجباري و به خاطر مصدوميت رضاوند وارد زمين شد اما نتوانست تاثير خاصي روي جريان مسابقه بگذارد. 
شايد بتوان گفت آنچه امروز در استقلال به چشم مي‌آيد، نداشتن نقشه‌هاي متنوع براي رسيدن به دروازه حريف است. اين مشكل را قايدي و دياباته مي‌توانند حل كنند. آنها فارغ از سيستمي كه در زمين چيده مي‌شود آن‌قدر شناخت و درك نسبت به هم دارند كه مي‌توانند با كارهاي تركيبي خود هر خط دفاعي را باز كنند. كاري كه زوج قايدي مطهري از انجام آن لااقل تا به امروز ناتوان بوده‌اند. دو مهاجم اين روزهاي استقلال خودشان نمي‌توانند موقعيت خلق كنند و نياز به كمك دارند. اين كمك را چه كسي بايد انجام دهد؟ واضح است كه هافبك‌ها. در بازي مقابل پيكان خط مياني استقلال متشكل از دو دفاع چپ و راست يعني وريا غفوري و هرويه ميليچ به همراه رضاوند و ريگي بود. يكي از مشكلات فكري همين‌جاست. او دو بازيكن با كيفيت در دفاع چپ و راست دارد. موسوي و نادري. اما سرمربي استقلال حتما مي‌خواهد از دو بازيكن با كيفيت ديگر تيمش كه اتفاقا پست‌هاي تخصصي‌شان دفاع چپ و راست است هم حتما در تركيب استفاده كند. منظور ميليچ و غفوري است. در اين شرايط اگر بپذيريم كه مسعود ريگي بيشتر وظايف دفاعي دارد، كل بار بازي‌سازي تيم مي‌افتد روي دوش آرش رضاوند. 
نكته اينجاست كه آرش رضاوند با وجود كيفيت بالا آن بازيكني نيست كه به تنهايي مشكل استقلال را حل كند. شايد تركيب او با داريوش شجاعيان بيشتر به تيم كمك كند. شايد نياز باشد ميليچ و غفوري در پست‌هاي تخصصي خودشان بازي كنند، چرا كه آنها قابليت اضافه شدن به وسط و برعهده گرفتن نقش هافبك را ندارند. شايد نياز باشد استقلال سيستم سه دفاعه را دوباره تست كند. هرچه هست آنچه تا به امروز از استقلال در زمين مسابقه ديديم فاصله قابل توجهي با انتظارات هواداران دارد. 
از سمت ديگر محمود فكري و شاگردانش يك آمار قابل توجه از خودشان به جا گذاشتند. كسب ۷ امتياز از ۴ مسابقه ابتدايي بهترين عملكرد استقلال در ۵ فصل اخير ليگ برتر بوده. استقلال فصل قبل با استراماچوني شروع بدي داشت اما به تدريج وضعيت بهتري پيدا كرد. برخي مخالفان انتقاد از فكري با اشاره به اتفاقات فصل قبل، از هواداران درخواست دارند كه به سرمربي تيم زمان داده شود. گرچه در اين ميان تفاوت‌هاي عمده‌اي وجود دارد. استقلال مدل استراماچوني به شكل مشخصي حول يك ايده مركزي بازي مي‌كرد و عدم نتيجه‌گيري تيم نمي‌توانست كيفيت بازي تيم را بپوشاند. هواداران استقلال مي‌دانستند دير يا زود نتيجه هم از راه مي‌رسد. آنچه آنها را اين روزها نگران كرده اين است كه نمي‌توانند ايده مركزي بازي تيم‌شان را درك كنند و مي‌ترسند نتايج هم هرگز از راه نرسد. 
استقلال در خط دفاعي خوب است. آنها سه كلين شيت دارند. استقلال دو گل خورده كه هر دو از روي ضربات شروع مجدد بوده. اما اگر قرار باشد ساختار بازي تيم تغيير كند بدون شك روي عملكرد خط دفاعي تيم هم تاثير مي‌گذارد. حتما خود محمود فكري بيشتر از هر كس ديگري در اين فكر است كه چطور بدون دست زدن به ساختار دفاعي تيم مشكلات خط مياني و حمله را برطرف كند. در اين ميان زمان فاكتور بسيار مهمي است. در آينده تيم‌هاي زيادي همانند پيكان براي گرفتن يك امتياز مقابل استقلال بازي مي‌كنند. آنها بسته خواهند بود و براي يك امتياز وارد زمين مي‌شوند. بيشتر زمين‌هاي تيم‌هاي ليگ برتري نيز دست كمي از استاديوم شهر قدس ندارد. تنها راه نجات استقلال از وضعيت موجود حل كردن مشكلات فني تيم است. اگر برگرديم به سوال اول متن كه « آيا استقلال مشكل فني دارد؟» پاسخ مثبت است. با ذكر اين نكته كه هنوز فرصت هست ولي كم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون