• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3251 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد

نماينده دانشجويان: اميدواريم تجربه ادغام اشتباه علوم پزشكي تكرار نشود

تكليف دانشجويان دانشگاه علوم اقتصادي كي مشخص مي‌شود؟

سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس: ادله وزارت علوم براي ادغام دانشگاه كافي نيست

اعتماد| هفته گذشته دانشجويان دانشگاه علوم اقتصادي كه حالا ديگر نام خوارزمي را بر خود دارد پس از شش هفته خودداري از حضور در كلاس‌ها سرانجام تصميم گرفتند به اين تحريم پايان دهند تا بيش از اين از جريان آموزش عقب نمانند. با حضور آنها در كلاس درس بيانيه‌اي از سوي رييس دانشگاه خوارزمي منتشر شد كه به قول دانشجويان ابراز خوشحالي محمدعلي سبحان‌اللهي از حضور آنها در سر كلاس‌ها و ختم به خير ماجراي ادغام دو دانشگاه علوم اقتصادي و خوارزمي بود. انتشار خبر رضايت رييس دانشگاه براي خرمن اعتراض دانشجويان حكم جرقه را داشت. روز گذشته محوطه دانشگاه سابق علوم اقتصادي پوشيده از دانشجوياني بود كه به جاي صندلي‌هاي كلاس روي زمين محوطه دانشگاه نشسته بودند؛ دانشجوياني كه معتقدند نمايندگان كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با آنها همصدا هستند و حالا چشم اميدشان به روند رسيدگي به پرونده دانشگاه‌شان توسط ديوان عدالت اداري، سازمان بازرسي كل كشور و مجلس شوراي اسلامي است.
چندي پيش دانشجويان اين دانشگاه توانستند خود را به درون خانه ملت برسانند، در جلسه‌اي مشترك با نمايندگان وزارت علوم و كميسيون آموزش ديدار و گلايه‌هاي‌شان را مطرح كنند تا ببينند مي‌توان به بازگشت نام علوم اقتصادي اميدوار بود يا نه.
سخنگوي كميسيون آموزش و تحقيقات در گفت‌وگو با «اعتماد» به صورت ضمني حرف دانشجويان را در خصوص همداستان بودن كميسيون با خواست آنها تاييد مي‌كند. قاسم جعفري مي‌گويد: «ما صحبت‌هاي دوستان وزارت علوم را در جلسه مشترك در خصوص ادغام علوم اقتصادي در دانشگاه خوارزمي شنيديم. رييس كميسيون (محمدمهدي زاهدي) نظرشان اين است كه اين ادغام به نظر نامناسب مي‌آيد و ادله ارايه شده توسط وزارت علوم را كافي نمي‌دانند براي همين قرار شد تا در جلسه بعدي شخص وزير براي پاسخگويي در خصوص دلايل اين ادغام در مجلس حاضر شود.» جعفري البته با اشاره به فشردگي زياد برنامه‌هاي كميسيون مي‌گويد كه هنوز تاريخي براي جلسه موردنظر مقرر نشده است و به محض امكان تشكيل جلسه در مورد سرانجام ادغام دو دانشگاه اطلاع‌رساني مي‌شود.
در حالي كه پرونده شكايت دانشجويان سر از ديوان عدالت اداري و سازمان بازرسي كل كشور درآورده است و خودشان هم به خبرهايي كه در خصوص طرفداري كميسيون آموزش از آنها دل بسته‌اند، به نظر مي‌رسد كه اگر اميدي هم به بازگشت نام علوم اقتصادي به عنوان دانشگاه مستقل وجود داشته باشد به اين زودي‌ها خبري از آن نيست. يكي از نمايندگان دانشجويان علوم اقتصادي كه در جلسه مشترك مجلس و وزارت علوم نيز حاضر بوده است به طولاني بودن فرآيند رسيدگي اين پرونده اذعان دارد اما مي‌گويد تمام تلاش دانشجويان اين است كه تا پيش از موعد رسيدن دفترچه‌هاي كنكور سراسري و حذف نام علوم اقتصادي از ستون كدش رشته‌ها جلوي اين اتفاق را بگيرند. او به همراهي نسبي مجلس با دانشجويان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در جلسه مشترك معاون آموزشي و معاون پارلماني وزير علوم حاضر بودند و دو تن از نمايندگان كميسيون آموزش حرف‌هاي ما را شنيدند و به حرف‌هاي ما در خصوص غيرقانوني بودن ادغام گوش دادند. مي‌دانيم پس از خروج ما اين جلسه بين دو طرف ادامه داشته و شنيده‌ايم كه نمايندگان از ادله وزارت علوم قانع نشده‌اند. پس از آن نشست معاون پارلماني وزير گفته بود كه كميته‌اي براي بررسي وضعيت دانشگاه علوم اقتصادي تشكيل مي‌شود اما حالا ما منتظريم تا خبر جديدي برسد.» نماينده دانشجويان علوم اقتصادي مي‌گويد كه از اوايل هفته گذشته براي احترام به نظر دانشجوياني كه به گفته او 27 درصد دانشجويان معترض هستند در كلاس‌ها حاضر شده‌اند تا فرآيند آموزش از حركت بازنماند اما حالا مشكل ديگري به مشكلات‌شان اضافه شده: «بيانيه رييس دانشگاه خوارزمي احساسات دانشجويان علوم اقتصادي را جريحه‌دار كرد. ما اين ادغام را نپذيرفته‌ايم فقط مي‌خواهيم از درس عقب نمانيم اما حالا اعلام كرده‌اند كه براي جبران كلاس‌هاي معوق بايد تا آخر خرداد به صورت فشرده در كلاس حاضر شويم و زمان امتحانات را به ماه رمضان منتقل كرده‌اند، برخي بچه‌ها طبق اين برنامه در روزهاي رمضان بايد روزي دو امتحان بدهند، اين فشار واقعا لازم نيست. از طرفي برخي اساتيد اعلام كرده‌اند كه به دليل غيبت‌هاي طولاني دانشجويان نمره پايان ترم ما از 16 حساب مي‌شود.»
اين دانشجوي علوم اقتصادي با گلايه از فشارهايي كه علاوه بر ادغام به دانشجويان وارد مي‌شود، مي‌گويد: به همين دليل است كه 400 نفر از دانشجويان باز دست به اعتراض زده‌اند و صحبت‌هاي معاون آموزشي دانشگاه كه در جمع آنها حاضر شده بود را هم تكرار همان حرف‌هاي هميشگي مي‌دانند. اما چرا دانشجوياني كه مي‌دانند قصه جدي‌تر ادغام دانشگاه پزشكي ايران و دانشگاه علوم پزشكي هم با اعتراض راه به جايي نبرد همچنان به اميد منحل شدن ادغام در تلاشند؟ نماينده دانشجويان مي‌گويد: «اميد ما اين است كه مسوولان از آن تجربه اشتباه درس بگيرند. آن ادغام با آن همه هياهو و ضرري كه به دانشجويان خورد نهايتا پس از دو سال منحل شد، چرا بايد اين فشار و زيان باز متوجه دانشجويان علوم اقتصادي شود؟ چرا نبايد بيش از گذشت دو سال اذعان شود كه اين ادغام اشتباه بوده است؟»
اين پرسشي است كه دانشجويان علوم اقتصادي را به ادامه پيگيري پرونده دانشگاه خود اميدوار نگه داشته است؛ اميدي كه در همان فروردين ماه از وزارت علوم بريدند و حالا بيش از دو ماه از ادغام دو دانشگاه، در انتظارند تا از مراجع حقوقي پاسخي بشنوند كه آنها را دوباره زير نام دانشگاه علوم اقتصادي قرار دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون