• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3251 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد

گزارش «اعتماد» از انتخابات فدراسيون بسكتبال

بازگشت مشحون به صندلي رياست

نصرالله سجادي، معاون ورزش حر‌فه‌اي و قهرماني وزارت ورزش و جوانان معتقد است هيچ گونه مهندسي در انتخابات وجود نداشته و همه كانديداها بايد به نظر تمامي اعضاي مجمع احترام بگذارند

   وحيد جعفري  / قابل حدس بود كه محمود مشحون 74 ساله صادره از تهران باز رييس فدراسيون بسكتبال ايران خواهد شد. همان وقت كه مجوز شركت در انتخابات براي او و ابوالحسن مهدوي، رييس فدراسيون هندبال -كه هر دو بازنشسته محسوب مي‌شوند- صادر شد، مي‌شد حدس زد نظر وزارت ورزش به خيل نه چندان كم افرادي كه منتقد حضور طولاني مدت مشحون در بسكتبال هستند، نزديك نيست و اين مرد كهنه كار باز رييس خواهد شد. وقتي هم كه مهدوي به رياست هندبال رسيد اين احتمال قوت گرفت و حالا كه انتخابات برگزار شد و مشحون براي چهارمين بار متوالي سكان هدايت بسكتبال را به دست گرفته، بحث مهندسي انتخابات مطرح شده و خيلي از رسانه‌ها به اين موضوع اشاره كرده‌اند كه وزارت ورزش و جوانان با موافقت حضور مشحون در انتخابات و برنامه‌ريزي، مجمع را به سمتي هدايت كرد كه فرد مورد نظر خود به كرسي رياست تكيه بزند. البته معاون ورزش حر‌فه‌اي و قهرماني وزارت ورزش و جوانان اين موضوع را رد كرده و اعلام داشته كه هيچ گونه مهندسي در انتخابات وجود نداشته است.
 
سجادي: من چيزي نديده‌ام
نصرالله سجادي در حاشيه مجمع انتخاباتي رياست فدراسيون بسكتبال اظها‌ر كرد: انتخابات بسيار خوبي بود و تعداد كانديداهاي خوبي هم در اين انتخابات حضور داشتند. هر شخصي نظرات و برنامه‌هاي خود را اعلام كرد و به نظرم بايد به انتخاب محمود مشحون كه انتخاب جمع بود احترام گذاشت. معاون ورزش حر‌فه‌اي و قهرماني وزارت ورزش و جوانان درباره صحبت برخي كانديداها مبني بر مهندسي شدن انتخابات، اظها‌ر كرد: من چيزي را نديده‌ام، و مي‌توانيد در مورد اين موضوع از بقيه سوال كنيد. هر نامزدي نظر خود را در جمع مطرح كرد و اعضا هم شنيدند. هر كسي با شناخت و عملكرد گذشته اين افراد راي داد و بايد بگويم كه خانواده‌ بسكتبال همه اشخاص را به خوبي مي‌شناسند و اين انتخاب بر‌اساس شناخت بوده است نه چيز ديگر. همان‌طور كه مي‌دانيد تمام راي‌ها مخفي است و كسي نمي‌داند چه كسي به كدام نامزد راي داده است. اينكه من در انتخابات راي نياورم و آن را زير سوال ببرم درست نيست. ما بايد به همه انتخاب‌ها احترام بگذاريم. هيچ گونه مهندسي در انتخابات صورت نگرفته و بايد بپرسم كه چه كسي اين حرف را زده است. مجوز محمود مشحون همراه با آقاي مهدوي در فدراسيون هندبال صادر شده است و اينچنين نيست كه به خاطر صدور مجوز يك شخص انتخابات را با تاخير برگزار كنيم. ثبت‌نا‌م انجام شد و با طي مراحل قانوني انتخابات نيز برگزار شد. اينكه برخي نامزدها در مورد دريافت بودجه صحبت مي‌كرد‌ند بايد بگويم كه ما مشكل مالي نداريم، بلكه كمبود منابع مالي داريم كه آن هم در كل كشور وجود دارد و فقط در بسكتبال نيست.

از بسكتبال به هندبال و برعكس
محمود مشحون فرزند عبدالكريم متولد ۱۳۲۰ تهران داراي مدرك تحصيلي ليسانس تربيت‌بدني و علوم ورزشي. در سال ۱۳۳۵ در دبيرستان دارالفنون زيرنظر استاد مسعودنيا ورزش بسكتبال را شروع كرد و در همان سال عضو تيم سيكل اول دبيرستان شد و دو سال بعد در تيم سيكل دوم بازي كرد.
در سال ۱۳۳۹ به عضويت تيم ملي بسكتبال در آمد و تا سال ۱۳۴۹ به علت مشكلاتي كه از آن به عنوان مشكلات خانوادگي ياد مي‌شود با ورزش قهرماني وداع كرد در خدمت تيم ملي بود. مشحون از سال 45 وارد بحث مديريت و امور اجرايي شد و هر زمان از بسكتبال دور شد به هندبال كه خانه سومش محسوب مي‌شود رفت و در اين رشته فعاليت كرد تا باز به خانه دوم خود بسكتبال بازگردد. البته مشحون اين چند ماه اخير كه از فدراسيون دور بود و به دليل حضور مهدوي در هندبال نتوانست به اين ورزش برود، به گاوداري خود رفت كه همين سوژه باعث شد تا شب عيدي عكس فعاليت او در گاوداري‌اش عكس يكي از مجلات ورزشي شود و آنجا خود را سرگرم كرد تا باز به بسكتبال بازگردد. نكته جالبي كه در مورد مشحون مي‌توان به آن اشاره كرد منتقدان و موافقان اوست. در واقع شما در بسكتبال كسي را نمي‌توانيد پيدا كنيد كه نظري ميانه در مورد مشحون داشته باشد، از نظر خانواده بسكتبال او يا سفيد است يا سياه، يا موافق او هستند يا مخالفش. مخالفين مي‌گويند مگر يك آدم چند سال مي‌تواند در يك رشته فعاليت كند و ايده جديد داشته باشد و خلاقيت به خرج دهد. روساي جمهور هم تنها در دو دوره چهار ساله فرصت دارند تا برنامه‌هاي خود را پياده و عملي كنند. موافقان هم از خدمات و حسن رفتار مشحون مي‌گويند و او را فرد خوش اخلاقي مي‌دانند كه در چند دهه اخير به بسكتبال شخصيت و كلاس داده است. مشحون پس از كسب كرسي رياست در سخنان خود به اين موضوع اشاره داشته كه براي انتخابات حتي به يك نفر هم زنگ نزده است كه در واكنش به اين ادعا بايد سوال كرد پس چطور او كه بازنشسته است و طبق قانون اجازه حضور در انتخابات را ندارد، جواز حضور در انتخابات را كسب كرد؟!

مشحون از ابتدا تا امروز
در سال ۱۳۴۵ رييس هيات بسكتبال ري شد.
در سال ۱۳۴۶ دبير هيات بسكتبال آموزشگاه‌هاي تهران شد.
در سال ۱۳۴۸ رييس انجمن بسكتبال آموزشگاه‌ها شد.
در سال ۱۳۵۴ دبير فدراسيون هندبال شد.
در سال ۱۳۵۵ رييس انجمن هندبال آموزشگاه‌ها شد.
در سال ۱۳۵۶ دبير فدراسيون بسكتبال شد.
در سال ۱۳۵۷ رييس موقت شوراي فدراسيون جمهوري اسلامي ايران و عضو شوراي عالي ورزش آموزشگاه‌هاي كشور شد.
در سال ۱۳۵۸ رييس انتخابي فدراسيون بسكتبال جمهوري اسلامي ايران شد.
در سال ۱۳۵۹ رييس فدراسيون هندبال جمهوري اسلامي ايران و عضو كميته اجرايي كميته ملي المپيك شد.
در سال ۱۳۶۲ رييس فدراسيون هندبال جمهوري اسلامي ايران وعضوشوراي برون مرزي سازمان و عضو كميته اجرايي كميته ملي المپيك شد.
در سال ۱۳۶۳ خزانه‌دار بازي‌هاي تداركاتي جهت اعزام به مسابقات آسيايي سئول شد.
در سال ۱۳۶۸ رييس فدراسيون بسكتبال جمهوري اسلامي ايران شد.
در همان سال عضو كميته طرح و برنامه سازمان تربيت‌بدني و عضو كميته شوراي برون مرزي و عضو كميته اجرايي كميته ملي المپيك شد.
در سال ۱۳۷۲ نايب‌رييس كنفدراسيون بسكتبال آسيا و قائم‌مقام حوزه معاونت فني و امور اداري فدراسيون‌ها با حفظ سمت فدراسيون بسكتبال شد.
در سال ۱۳۸۱ رييس منتخب فدراسيون بسكتبال جمهوري اسلامي ايران شد و تاكنون باقي است.

مشحون: براي انتخابات حتي به يك نفر هم زنگ نزدم
محمود مشحون پس از انتخاب شدنش به عنوان رييس فدراسيون بسكتبال، در جمع خبرنگاران اظها‌ر كرد: آنچه امروز بزرگان بسكتبال و روساي هيات‌ها به من لطف كردند، دين من را به بسكتبال بيشتر كرد و از اين پس وظيفه سنگين‌تري دارم. اميدوارم بتوانم با تمام توان پاسخگوي اين اعتمادها باشم. ايراداتي به عملكرد ما وارد بود كه همه به آن واقف هستيم. اصلي‌ترين موضوع ساختار فدراسيون است كه بايد تغيير كند و ما نيز اين كار را انجام مي‌دهيم. هر ايرادي هم كه دوستان معتقدند بسكتبال با آن دست و پنجه نرم مي‌كند به ما بگويند تا ما آن را بررسي كنيم. هيچ انساني كامل نيست و مطمئنا هر مشكلي وجود داشته باشد براي حل آن تلاش مي‌كنيم. ما با تمام توان راه نرفته را طي خواهيم كرد.
رييس فدراسيون بسكتبال در پاسخ به اين سوال كه اصلي‌ترين برنامه‌اش براي دوره جديد چيست، گفت: يكي از برنامه‌هاي اصلي ما فعال‌سازي پايگاه‌هاي استعداديابي در سطح كشور است. اين كار را آغاز كرده بوديم اما من از فدراسيون رفتم و ادامه پيدا نكرد كه مطمئنا در دوره جديد با قدرت اين برنامه را پياده مي‌كنيم. من اهل شعار و تبليغ نيستم. من روزي 10 ساعت كار مي‌كنم و كارم با خرد جمعي صورت مي‌گيرد. كم‌كاري و اشتباهاتي بوده، اما ما سعي كرده‌ايم بهترين تصميمات را براي بسكتبال بگيريم. من در بين نامزدها افرادي را ديدم كه شناختي از آنها نداشتم، اما ديدم كه بر‌نامه‌هاي خوبي دارند. مطمئنا از آنها دعوت به عمل خواهم آورد تا با ما همكاري كنند. بسكتبال ايران سال بسيار مهمي را پيش‌رو دارد و بايد براي المپيك سهميه كسب كنيم و به رده‌هاي پايه توجه كنيم. ما چندين سال در رده‌هاي مختلف، آقاي آسيا بوديم اما ديديد كه نوجوانان‌مان در بين چهار تيم سوم شدند. نبايد براي كار كردن به دنبال بهانه‌اي باشيم. هر كسي كه مي‌خواهد كار كند قدمش روي چشم. همه اين نامزدهايي كه گفتند براي هيات‌ها اين كار يا آن كار را انجام مي‌دهند بيايند انجام دهند. مگر هدف كار كردن براي بسكتبال نيست پس چه فرقي دارد كه چه كسي راي آورده است.
رييس فدراسيون بسكتبال درباره مربي صربستاني كه قرار بود به ايران بيايد، گفت: من اين آقا را به هيچ‌وجه نمي‌شناسم. براي تيم ‌ملي هم اگر كميته ملي المپيك، وزارت ورزش و جوانان قبول كند مربي خارجي استفاده نمي‌كنيم، چون وقتي نداريم. دوستان امروز اشاره كردند شانس ما براي كسب سهميه با وضعيت كنوني زير 50 درصد است و بايد با قدرت زمان از دست رفته را جبران كنيم.
مشحون در پاسخ به اين سوال كه يكي از نامزدها پس از انتخابات و بيرون از مجمع اعتراض مي‌كرد و مي‌گفت «انتخابات مهندسي شده است»، آيا او اين موضوع را قبول مي‌كند؟ خاطرنشان كرد: اگر مهندسي بود چرا انتخابات اينقدر به تعويق افتاد؟ مگر وزير ورزش و جوانان احتياج دارد به من موقعيت بدهد؟ ادعايي شده كه به هيچ‌وجه درست نيست. واقعيت اين است قطاري كه حركت نمي‌كند كسي با آن كاري ندارد، اما وقتي قطار به حركت افتاد بچه پنج ساله نيز به آن سنگ مي‌زند. من گزينه وزارت ورزش و جوانان نيستم كه اگر باشم به اين موضوع افتخار مي‌كنم. خدا را شكر مي‌كنم كه براي انتخابات حتي به يك نفر هم زنگ نزدم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون