• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4819 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ آذر

ادامه حملات سايبري عليه امريكا؛ ترامپ همچنان ساكت است

عمليات نامحدود هكرها

گروه جهان

با گذشت نزديك به يك هفته از آغاز حملات سايبري گسترده به ايالات متحده به مرور زواياي جديدي از اين حملات و قربانيان آن آشكار شده و داده‌هاي جديد نشان مي‌دهد كه بسياري از نهادهاي امنيتي امريكا در پي اين حمله دچار آسيب شده‌اند.هفته گذشته دولت امريكا اطلاع يافت كه در پي حملات هكرها به نهادهاي فدرال، سيستم امنيتي دو وزارتخانه ضربه ديده و هكرها توانسته‌اند به ايميل‌هاي داخلي وزارت بازرگاني و وزارت خزانه‌داري نفوذ كنند. اما از همان زمان روشن بود كه حمله‌اي در اين سطح نهادهاي ديگري را نيز درگير كرده و حجم خسارت‌ها ممكن است بسيار گسترده‌تر از آن چيزي باشد كه تا آن زمان آشكار شده است. مقامات فدرال روز پنجشنبه در بيانيه‌اي اعلام كردند كه در حمله اخير از ابزارهايي بسيار پيشرفته و پيچيده استفاده شده كه باعث مي‌شود اين حمله با حملات گذشته قابل مقايسه نباشد و «خطري جدي» دولت فدرال را تهديد مي‌كند. دقايقي بعد از اين بيانيه، جو بايدن رييس‌جمهور منتخب امريكا نيز با صدور بيانيه‌اي به حملات سايبري عليه اين كشور واكنش نشان داد و نوشت كه «تبعات قابل توجهي» در انتظار عاملان خواهد بود. بايدن در اين بيانيه تاكيد كرد: «يك دفاع خوب و قوي كافي نيست و نياز است تا با اقدام متقابل دشمنان‌مان را از انجام حملات سايبري مشابه منصرف كنيم. من ساكت و بي‌عمل نخواهم ماند تا دشمنان، ايالات متحده را هدف قرار دهند.»بر خلاف رييس‌جمهور منتخب، دونالد ترامپ تاكنون در برابر اين حملات كه رسانه‌ها دولت روسيه را مسوول آن معرفي مي‌كنند، ساكت بوده و حاضر نشده بيانيه‌اي صادر كند يا در پي اقدام متقابل برآيد.طبق گزارش روزنامه نيويورك‌تايمز مقام‌هاي فدرال هشدار داده‌اند هكرهايي كه توانسته‌اند نفوذهاي عميقي به سيستم‌هاي دولت امريكا انجام دهند از بدافزارها و فنون‌هاي ديگري نسبت به آنچه در ابتدا تصور مي‌شده براي پيشبرد اين حملات استفاده كرده‌اند. وزارت امنيت داخلي امريكا كه اين هشدار را صادر كرده به جزييات بيشتري در اين خصوص اشاره نكرده است. نيويورك‌تايمز نوشته هشدار وزارت امنيت داخلي امريكا مويد نگراني‌هايي است كه پيش از اين شركت «فاير‌آي» (يك شركت فعال در زمينه امنيت سايبري) مطرح كرده بود. اين شركت گفته بود كه هكرها احتمالا از چندين مسير براي پيشبرد حملات خود استفاده كرده‌اند. فاير‌آي نخستين شركتي بود كه به دولت امريكا اطلاع داد هكرهاي وابسته به دستگاه‌هاي اطلاعاتي روسيه از بهار سال جاري موفق به نفوذ به شبكه‌هاي حساسي شده‌اند كه وظيفه نظارت بر نرم‌افزارهاي مورد استفاده نهادهاي دولت امريكا را بر عهده داشته است. كشف مسيرهاي جديد براي حمله از آن جهت حايز اهميت است كه كار محققان فدرالي را كه در حال تلاش براي ارزيابي ميزان خسارت‌ها و حجم اطلاعات به سرقت رفته توسط هكرها هستند را به ‌شدت دشوار و پيچيده مي‌كند. اين محققان در حال انجام تحقيقات در خصوص شبكه‌هاي رايانه‌اي مورد استفاده توسط وزارتخانه‌هاي خزانه‌داري، پنتاگون، وزارت بازرگاني و آزمايشگاه‌هاي هسته‌اي امريكا هستند. با گذشت چند روز از اولين گزارش حمله سايبري به نهادهاي دولت امريكا، سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي اين كشور مي‌گويند اين حملات ادامه دارد و به دليل پيچيدگي و گستردگي ميزان خسارات ناشي از آن همچنان نامعلوم است. اف‌بي‌آي (پليس فدرال امريكا)، مدير اطلاعات ملي و آژانس امنيت سايبري و زيرساختي امريكا در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند كارگروه ويژه‌اي براي پاسخ به اين حملات پيچيده كه آن را قابل توجه و مستمر خوانده‌اند، تشكيل داده‌اند.

هنوز برآورد دقيقي از قربانيان وجود ندارد
به گزارش روزنامه انگليسي «فايننشال تايمز»، كارشناسان امنيت سايبري در تلاش هستند ميزان خسارت وارده در نتيجه اين حملات را كه گفته مي‌شود ماه‌ها در جريان بوده و اولين بار شركت امريكايي امنيت سايبري «فاير‌آي» اعتراف كرد قرباني آن بوده، ارزيابي كنند. به نوشته رويترز، هكرها به نرم‌افزار «آفيس ۳۶۵» شركت مايكروسافت، مورد استفاده اداره مخابرات و اطلاعات ملي امريكا نفوذ كردند و ايميل‌هاي كاركنان اين اداره ماه‌ها از سوي هكرها رصد مي‌شد. شركت مايكروسافت بامداد جمعه در بيانيه‌اي اعلام كرد پايگاه داده آنها نيز در اين حملات سايبري هدف قرار گرفته و اطلاعات ۴۰ شركت كه مشتري آنها بوده‌اند در جريان اين حملات به سرقت رفته است. در بيانيه مايكروسافت آمده است برخي شركت‌هايي كه اطلاعات‌شان به سرقت رفته، در فلسطين اشغالي و امارات عربي متحده مستقر هستند. بر اساس اين گزارش، مايكروسافت با بيان اينكه حملات اخير به امريكا روي شبكه‌هاي حياتي خصوصي و دولتي اين كشور «تاثير گذاشته»، خواستار «واكنش امنيت سايبري جهاني» در پاسخ به اين حملات شد. يك مقام امريكايي مي‌گويد اين حملات را مي‌توان «بدترين» نوع از نفوذ هكرها به شبكه‌هاي ايالات متحده در تاريخ اين كشور نامگذاري كرد. در بيانيه مايكروسافت آمده است، اين حملات كه از نظر «مقياس، پيچيدگي و تاثير در نوع خود قابل توجه هستند» همچنان ادامه داشته و كارشناسان امنيت سايبري اين شركت مشغول تلاش براي مقابله با آن هستند. همچنين روزنامه نيويورك‌تايمز گزارش داد كه وزارت دفاع امريكا و وزارت امور خارجه اين كشور نيز بين سازمان‌هايي بودند كه در حمله سايبري چند روز پيش هك شده‌اند. «راسل گوئماره» سخنگوي وزارت دفاع امريكا در بيانيه‌اي گفت كه اين وزارتخانه از گزارش‌ها مطلع بوده و در حال ارزيابي تاثيرات آن است.
اطلاعات هسته‌اي امريكا در خطر است
«پوليتيكو» به نقل از منابع آگاه گزارش داده «وزارت انرژي» و «سازمان ملي امنيت هسته‌اي» امريكا جزو آن دسته از نهادهاي فدرال هستند كه هكرها موفق به نفوذ به آنها شده‌اند. سازمان امنيت ملي هسته‌اي امريكا يكي از سازمان‌هاي فدرال دولت ايالات متحده است كه نظارت بر زرادخانه‌هاي تسليحات هسته‌اي اين كشور را بر عهده دارد. اين دو نهاد امريكايي بدون اشاره به جزييات بيشتر گفته‌اند فعاليت‌هاي مشكوكي را در شبكه‌هاي متعلق به «كميسيون فدرال تنظيم مقررات انرژي»، آزمايشگاه‌هاي هسته‌اي «سنديا» و «لس‌آموس» و چند نهاد ديگر شناسايي كرده‌اند. تحقيقات فدرال در وزارت انرژي و سازمان ملي امنيت هسته‌اي از چند روز پيش آغاز شده و محققان در تلاشند مشخص كنند هكرها به چه اطلاعاتي دست يافته‌اند و چه اطلاعاتي را توانسته‌اند به سرقت ببرند. منابع آگاه به پوليتيكو مي‌گويند مقام‌هاي وزارت انرژي امريكا هنوز در اين باره كه آيا هكرها به اطلاعاتي دست پيدا كرده‌اند يا خير، اطمينان ندارند. به گفته آنها، تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد و ممكن است برآورد حجم خسارات وسيع وارده چندين هفته طول بكشد. پوليتيكو نوشته حمله به وزارت انرژي امريكا آشكارترين علامت هشدار مبني بر اين است كه هكرها توانسته‌اند به شبكه‌هاي متعلق به يكي از بخش‌هاي اصلي امنيت ملي امريكا دست پيدا كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون