انتشار محرمانههاي نشست غيرعلني
همزمان نيز علاءالدين بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتوگو با شبكه خبري العالم در خصوص اظهارات نقل شده از عباس عراقچي توسط كريمي قدوسي مبني بر موافقت مشروط ايران در مذاكرات هستهاي با بازرسي پايگاههاي نظامي، گفت: «فكر ميكنم كه شايد دقت درستي در فهم موضوع صورت نگرفته است؛ در جلسه اخير آقاي دكتر عراقچي پروتكل الحاقي را تشريح كرد كه در چارچوب آن يك چنين اتفاقي جزو برنامههاي بازرسيهاي پروتكل الحاقي است، نه اينكه جمهوري اسلامي ايران پذيرفته است؛ زيرا مطلع هستيد كه پروتكل الحاقي زماني قابل اجرا است كه مجلس شوراي اسلامي آن را تصويب كند.» بعد از اين موضعگيريها اما مهدي كيايي، مديركل فرهنگي و روابط عمومي مجلس نسبت به بازتاب برخي جزييات جلسه غير علني روز يكشنبه در رسانهها واكنش نشان داد. وي با اظهار گلايه از برخي رسانهها در مورد انتشار محتواي جلسات غيرعلني مجلس تاكيد كرد: « براساس آييننامه داخلي انتشار محتواي جلسات غيرعلني غيرقانوني بوده و رسانهها نميبايست مذاكرات غير علني مجلس را منتشر سازند.» كيايي با اشاره به اينكه در حال حاضر موضوع پرونده هستهاي و مذاكرات مربوط به آن يكي از مسائل و مقولههاي مهم و حساس كشور است، اظهار داشت: «با توجه به تصميم مسوولان كشور و هيات رييسه مجلس در زمينه تشريح اقدامات هيات مذاكرهكننده ايراني در جلسه غيرعلني مجلس شوراي اسلامي شايسته نبود رسانهها از قول منابع آگاه يا برخي افراد اقدام به انتشار غيرقانوني جزييات جلسه غيرعلني مجلس كنند.» وي افزود: «براساس روال موسوم و بهطور طبيعي سخنگوي هيات رييسه مجلس پس از پايان جلسه به تشريح كلياتي از مذاكرات غيرعلني ميپردازد يا اينكه بعد از اتمام جلسه غيرعلني رييس مجلس يا رياست جلسه كلياتي از موضوعات مطرح شده را بيان ميكند كه شايسته است رسانهها تنها به انتشار همين بخش اكتفاء كنند.» اما نه توضيحات نايبرييس مجلس و رييس كميسيون امنيت ملي، نه گلايه مشخص مديركل روابط عمومي نتوانست جلوي اصرار منتقدان مذاكرات بر مواضعشان را بگيرد. ديروز ساعتي بعد از توضيحات كيايي، حميد رسايي متني از اظهارات عراقچي را منتشر كرد و درباره آن نوشت: «متن بالا بخشي از دستنوشتههاي ديروز بود كه آن را در جلسه علني با سرعت نوشتم ولي با تكذيب روز گذشته آقاي عراقچي در نوشتهام شك كردم، مجددا در اتاق صوت آن را بازبيني كردم و سوگمندانه ديدم تيم مذاكرهكننده به جاي رفع اشكالات، به منتقدان دلسوزش اتهام ميزند! علاوه بر تناقضي كه در اظهارات بالا وجود دارد، ظاهرا به اعتقاد تيم محترم مذاكره، اين كار، بازرسي از مراكز نظامي ما نيست بلكه همان بازي كودكانه چشم گذاشتن و قايم شدن است.» هر چند مديركل فرهنگي و روابط عمومي مجلس گفته كه انتشار جزييات جلسات غير علني «غيرقانوني» است اما رسايي در كنار انتشار متني كه مدعي است مربوط به سخنان روز يكشنبه عراقچي ميشود، آورده است: «اي كاش روابط عمومي مجلس اين بخش از اظهارات عراقچي را - كه تازگي هم نداشت- در دفاع از جايگاه نمايندگان منتشر ميكرد.» همزمان سيدمحمود نبويان نيز در گفتوگويي با خبرگزاري فارس ضمن اشاره به مواردي كه او هم آنها را سخنان عراقچي در صحن مجلس دانسته، گفته كه «از آقاي عراقچي ميخواهم به سخنان خود در صحن غيرعلني مجلس مراجعه كند.»
فيلمي كه فيلمبردارش مشخص نيست
علاوه بر خبرهايي كه از جلسه غيرعلني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي منتشر شده است يك فيلم نيز از صحنه رويارويي و جدال مهدي كوچكزاده و محمدجواد ظريف منتشر شده است؛ فيلمي كه متن كامل جدال اين دو نفر در جلسه غيرعلني مجلس را شرح ميدهد. با اين حال فيلمبردار اين صحنه كه به نظر يكي از نمايندگان مجلس حاضر در كنار مهدي كوچكزاده ميرسد مشخص نيست. در تصاوير منتشر شده زارع، نماينده آباده دوربين به دست دارد اما او هم فيلمبرداري را رد ميكند. با اين حال نمايندهاي كه روز يكشنبه از اين صحنه فيلمبرداري كرده است كاملا به صورت مخفيانه اين كار را انجام داده است.
رفتار خلاف شأن نمايندگي
بهمن كشاورز
افشاي مفاد مذاكرات جلسه غيرعلني مجلس شوراي اسلامي قطعا حركت مجازي نيست، زيرا با توجه به حساسيتي كه در مورد انتشار كليه مذاكرات وجود دارد و حتي شوراي نگهبان در يك مورد با اينكه مذاكرات بهطور محدود منتشر شود مخالفت و اعلام كرده است كه بايد انتشار، عمومي و موجب دسترس همگان به مفاد مذاكرات باشد، ناچار بايد نتيجه گرفت كه وقتي مذاكرات غيرعلني اعلام ميشود به جهتي انتشار مفاد آن صلاح نيست و لاجرم هيچ كس حتي خود نمايندگان هم نبايد به اين اقدام دست بزنند. آنچه مسلم است اينكه اين اقدام يعني افشاي مفاد مذاكرات جلسه غيرعلني بهطور قطع خلاف شوون نمايندگي است و به موجب تبصره يك ماده 2 قانون نظارت بر رفتار نمايندگان منظور از موارد خلاف شوون نمايندگي رفتار خلاف عرف مسلم نمايندگي است به نحوي كه نوعا نمايندگان آن را خلاف شأن بدانند. گمان نميرود قاطبه نمايندگان يا اكثريت آنان- مگر اقليت محدودي- بر اين عقيده باشند كه افشاي مذاكرات غيرعلني بلامانع است. از اين رو در صورتي كه گزارش يا گزارشهايي به هيات رسيدگيكننده به اين موارد مبني بر رفتار خلاف شأن نمايندگي يا اعمال خلاف امنيت ملي كشور واصل شود اين هيات مكلف به رسيدگي بوده و ناچار است اقدامات و تدابيري را كه در همين قانون پيش بيني شده اتخاذ كند. بگذريم از اينكه در ماده 29 قانون مطبوعات، افشاي مذاكرات غيرعلني مجلس جرم تلقي شده و با توجه به اينكه مقوله مصونيت پارلماني هم بهطور قطع و جدي وجود ندارد چه بسا هيات رسيدگي به تخلفات نمايندگان در صورت احراز وقوع اين عمل در نهايت مراتب را در اجراي همين قانون (قانون نظارت...) به قوه قضاييه اعلام كند.