• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3253 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد

رييس موسسه تنظيم و نشر آثار امام مطرح كرد

چگونگي مكان‌يابي حرم امام خميني


رييس موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(س) ضمن ارايه توضيحاتي از نحوه مكان‌يابي حرم امام خميني، اظهار داشت: پروژه ملي و فاخر حرم بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، روز چهاردهم خرداد امسال در بيست و ششمين مراسم گراميداشت ايشان با حضور مقام معظم رهبري افتتاح مي‌شود. به گزارش ايسنا، به همين مناسبت، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي انصاري، رييس موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(س) گفت: در زمان مناسب راجع به طرح موضوع محل دفن امام از سوي يادگار امام مرحوم حاج احمدآقا بيشتر صحبت مي‌كنيم ليكن در اين جلسه از نقطه‌اي شروع مي‌كنم كه همه اطبا و مسوولان به اين نتيجه رسيدند كه حضرت امام در آستانه ارتحال است و آن شب، شب تلخ و تاريخي 14 خرداد بود. تقريبا در آخرين دقايقي كه امام خميني(س) نفس‌هاي آخر را مي‌كشيدند و همه نااميد از بازگشت امام شدند اين موضوع مطرح شد كه پس از رحلت امام محل دفن ايشان كجا باشد؟ تشييع چطور انجام شود؟ و مقدمات اين كار بزرگ را چه كساني بايد انجام دهند؟ يادم هست در جلسه ويژه‌اي كه در جماران برگزار شد، مسوولان و سران نظام، جمعي از اعضاي حوزه علميه قم و جمعي از بيت شريف امام در آن حضور داشتند راجع به دو موضوع بحث شد. يكي اينكه مراسم تشييع از چه زماني و با چه سبكي برگزار شود؟ و دوم اينكه امام كجا دفن شوند؟ انصاري افزود: در فاصله كمتر از يك هفته از تدفين امام، يادگار امام مرحوم حاج سيد احمد آقا به من حكم سرپرستي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(س) و ساخت حرم امام را دادند. هر دو مقوله، مقوله‌اي بود كه ما قبلا از نظر ساختاري، سازماني، برنامه‌ريزي و از نظر افق‌هاي كوتاه‌مدت و دراز‌مدت هيچ كاري براي آن انجام نداده بوديم و كسي هم تصور نمي‌كرد كه امام به آن زودي و در آن شرايط ناباورانه از دنيا بروند. البته بحث از ارتحال و دفن امام پيش‌تر با مرحوم حاج احمد آقا مطرح شده بود تصور اين بود كه اين موضوع 10 الي 15 سال ديگر اتفاق مي‌افتد و قرار شد جايي را در نظر بگيريم و بدون اعلام قبلي برنامه‌ريزي كنيم. تصور اينكه در آن فاصله كوتاه امام رحلت مي‌كنند، كار دشواري بود.
سرپرست موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(س) در مورد نظرات مختلف براي ساخت حرم امام خميني(س) نيز گفت: از اول رحلت تاكنون مخصوصا روزهاي اول رحلت دو تفكر وجود داشت. يك تفكر اعتقاد بر اين داشت چون امام شخصيتي ساده، زاهد، مقابل هر‌گونه تجملات و دنياگرايي‌ها بود پس نياز به حرم ندارد. در همين راستا بعضي مي‌گفتند كه اين علايق و احساسات مردم نسبت به امام پايدار نيست، حتي بعضي از دوستان به من مي‌گفتند شما حرم را حداكثر براي 10 سال ببينيد. بعد از آن احساسات و علايق مردم كمرنگ مي‌شود ليكن همان‌ها امروز مي‌گويند ما در اين نظر اشتباه كرديم اگر ما آن روز اين نوع تفكر را ملاك قرار مي‌داديم و حرم را نمي‌ساختيم امروز خيلي از آثار امام نبود.
وي افزود: بحث دوم ضرورت ساخت و ساز حرم بود، اما ساخت و‌سازي كه آن هم دو طيف داشت، طيفي مي‌گفتند به سرعت حرم امام را بسازيد و انرژي را صرف برنامه و كارهاي بزرگ و بلندمدت نكنيد. فكر ديگر كه فكر مرحوم يادگار امام آقاي حاج سيد احمد آقا، رهبر معظم انقلاب، روساي جمهور و شخصيت‌هاي ديگر بود، همواره ما را وا‌مي‌داشت كه اگر قرار است كاري انجام شود بايد در شأن امام و نظام باشد. اين كار كه ساخت حرم براي امام و براي معمار و باني انقلاب و كسي كه ميليون‌ها زاير دارد و كسي كه سالگردش بعد از 26 سال بايد پذيراي ميليون‌ها انسان باشد بايد توام با برنامه‌ريزي قدرتمندانه باشد. ابتدا بايد از منظر هنر افراد شاخص و هنرمند را از نظر معماري معماران برجسته از نظر تحليل، محاسبات و اجرا مديريت نيز افراد متخصص و كاردان و قدرتمند را به كار مي‌گرفتيم. لذا اتاق فكري بدين منظور تشكيل و خطوط اصلي و كلي حرم مطهر مشخص شد. انصاري با تاكيد بر اينكه تاكنون براي ساخت مجموعه حرم مطهر امام خميني(س) يك روز هم حرم تعطيل نبوده است، گفت: بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي و مديريت و اجرا مي‌كرديم كه به برنامه‌هاي جاري حرم لطمه‌اي وارد نشود.
وي با بيان اينكه ما بايد راه و منش امام را دنبال كنيم، گفت: امام مخالفان خود را هم تكريم مي‌كردند و حتي به كوچك‌ترين افراد هم احترام مي‌گذاشتند و بدون توجه به اينكه چه كسي روبه‌روي ايشان نشسته به آن فرد احترام مي‌كردند. افرادي همانند حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي دعايي كه سال‌هاي طولاني در نجف در كنار امام بوده‌اند قطعا خاطرات فراوان و نكات قابل‌تاملي دارند. حال اين وظيفه ما است كه راه امام را بدون اينكه نظرات خود را در آن دخالت دهيم، ادامه دهيم. با توجه به همراه شدن ايام ارتحال امام با نيمه مبارك شعبان، ما بناي برپايي عزا نداريم و قصدمان بزرگداشت امام است تا دشمنان انقلاب بدانند امام و انقلاب ما با ائمه هدي پيوند جاودانه دارد و تا هميشه زنده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون