• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3253 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد

عبادي: ظرف چند روز «رمادي» آزاد مي‌شود

واكنش بغداد به سخنان وزير دفاع امريكا

براي شكست داعش، عراق نيازمند اراده است. اين شاكله سخن انتقادآميز اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا عليه نيروهاي عراقي است. با اين حال اغلب ناظران بر اين باورند جديدترين سخنان وزير دفاع امريكا يك نقد كم‌سابقه از سوي يك مقام واشنگتن عليه بغداد است و از اين رو موجب شكل‌گيري يك منازعه لفظي بين مقامات عراق و امريكا شده است. در واكنش به سخنان كارتر، حكيم زميلي، رييس كميسيون دفاعي و امنيتي پارلمان عراق گفته است كه امريكا به دنبال آن است تا تقصير شكست را به گردن ديگران بيندازد و نخست‌وزير عراق هم گفته كه از اين سخنان متعجب شده است.
فكت‌هاي وزير دفاع امريكا
وزير دفاع امريكا در مصاحبه‌اش به شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان با انتقاد شديد از ارتش عراق گفته است: به نظر مي‌آيد آنچه در رمادي رخ داده، اين است كه نيروهاي عراقي هيچ تمايلي براي نبرد از خود نشان نداده‌اند. آنها نه‌تنها تعدادشان كمتر نبوده بلكه بسيار بيشتر از نيروهاي مخالف بوده‌اند. اين نشان مي‌دهد كه مشكل در اراده عراقي‌ها براي جنگ با داعش و دفاع از خودشان است. كارتر اين وضعيت را بسيار نگران‌كننده خوانده و گفته ما مي‌توانيم به آنها آموزش دهيم و مي‌توانيم تجهيزات در اختيارشان بگذاريم  اما معلوم است كه نمي‌تواند اراده جنگيدن را به آنها منتقل كنيم. با اين حال وزير دفاع امريكا اعلام كرد كه ارسال تداركات و آموزش نظامي همچنان ادامه خواهد يافت به اين اميد كه اراده جنگيدن در آنها شكل گيرد.
كارتر از سياست امريكا براي حمله هوايي عليه داعش در پشتيباني از ارتش عراق دفاع كرد و گفت كه شكست نهايي داعش به مردم عراق بستگي دارد. او گفت: ما مي‌توانيم در شكست داعش سهم ايفا كنيم. اما ما نمي‌توانيم عراق را به جايي خوب براي زندگي براي مردم اين كشور تبديل كنيم. ما نمي‌توانيم اين پيروزي را استمرار دهيم، اين فقط كار عراقي‌هاست و به خصوص در اين مورد كار قبايل سني در غرب عراق. پيش از كارتر، باراك اوباما رييس‌جمهوري و مارتين دمپسي رييس ستاد مشترك ارتش امريكا نيز در سخناني گفته بودند كه نيروهاي ارتش عراق به خواست خود از رمادي عقب‌نشيني كرده و داعش آنها را مجبور به عقب‌نشيني نكرده است. اوباما اين عقب‌نشيني را تاكتيكي دانسته بود.
اما اين سخنان مقامات رسمي امريكا درباره سقوط رمادي در حالي انجام مي‌شود كه در واشنگتن مخالفان دولت، از پيشروي داعش در عراق به عنوان موضوعي براي انتقاد از كاخ سفيد استفاده مي‌كنند. جان بولتون، نماينده سابق امريكا در سازمان ملل مي‌گويد كه استراتژي اوباما عليه داعش شكست خورده است.
واكنش عراقي‌ها
حكيم زميلي، رييس كميسيون دفاعي و امنيتي پارلمان عراق در مصاحبه‌اي با آسوشيتدپرس سخنان كارتر را غيرواقع‌بينانه و بي‌پايه خوانده و گفته است كه ايالات متحده در رمادي تجهيزات و اسلحه مناسب در اختيار ارتش عراق نگذاشته و از نيروهاي اين كشور حمايت هوايي نكرده است و به دنبال آن است كه تقصير شكست را به گردن ديگران بيندازد.
حيدر عبادي، نخست وزير عراق نيز در واكنش به اظهارات وزير دفاع امريكا گفت كه او از اين سخنان كارتر شگفت‌زده است اما از آنجا كه كارتر خيلي از عراق حمايت كرده و وي مطمئن است كه اظهارات اخير وزير دفاع امريكا بر اساس اطلاعات غلطي است كه به او منتقل شده است. عبادي همچنين تاكيد كرد كه مي‌توان رمادي را ظرف چند روز پس گرفت. نخست وزير عراق اعلام كرد كه انبار با همبستگي و يكپارچه بودن تلاش‌هاي همگان آزاد مي‌شود و بشارت پيروزي آن به ساكنان اين استان و تمامي عراقي‌ها داده خواهد شد.
در همين حال به دنبال سفر نخست وزيري عراق به روسيه، وزارت دفاع عراق از امضاي قراردادي براي خريد تسليحات پيشرفته از روسيه خبر داد و تاكيد كرد كه در چند روز آينده اين تجهيزات در اختيار ارتش عراق قرار مي‌گيرد. براساس بيانيه وزارت دفاع عراق، نيروهاي اين كشور در يك هفته آينده مجموعه‌اي از تسليحات پيشرفته و جديد روسيه را تحويل خواهند گرفت كه قراردادهاي آنها در زمان سفر حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق به مسكو امضا شده بود. براساس اين بيانيه، وزارت دفاع عراق 42 موشك‌انداز ضدزره روسي را كه با ليزر هدايت مي‌شود و نيز 50 دستگاه زره‌پوش مقاومت در برابر انواع موشك و بمب را تحويل خواهد گرفت. اين زره‌پوش كه ظرفيت 14 نيرو را دارد براي ماموريت‌هاي نفوذ به عمق مناطق دشمن و نيز مين‌روبي استفاده مي‌شود. وزارت دفاع عراق تاكيد دارد بغداد نخستين كشوري در جهان است كه اين نوع تسليحات را از روسيه دريافت مي‌كند. گفته مي‌شود عراق همچنين چند روز پيش 130 دستگاه تانك ساخت روسيه را تحويل گرفت.
يادآوري
شهر رمادي مركز استان سني‌نشين انبار، حدود 100 كيلومتري غرب بغداد، يك هفته پيش به اشغال كامل گروه تروريستي داعش در آمد. صدها نفر در جريان درگيري‌هاي اين شهر كشته و حدود ۵۰ هزار نفر مجبور به فرار شدند. سازمان ملل اوضاع رمادي را بسيار نگران‌كننده توصيف كرده است. در جريان عقب‌نشيني نيروهاي عراقي از اين شهر مقدار زيادي از تجهيزات نظامي و خودروهاي زرهي از جمله چند تانك كه امريكا در اختيار عراقي‌ها گذاشته بود، به دست نيروهاي داعش افتاد.
سقوط رمادي از آن جهت بسيار خبرساز شد كه با وجود يك سال جنگ مشترك عليه داعش، اين گروه پيش از تصرف رمادي، منطقه‌اي استراتژيك در مرز عراق و سوريه را تحت كنترل خود درآورد. اين منطقه بخش وسيعي از مسير بغداد به دمشق را شامل مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون