• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3253 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد

علي شمخاني در مراسم بزرگداشت آزاد‌سازي خرمشهر :

دسترسي‌هاي فراتر از پروتكل الحاقي را نمي‌پذيريم

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشور تاكيد كرد: همكاري‌هاي ايران با آژانس مطابق با فرآيندهاي معمول و صرفا در زمينه تاسيسات هسته‌اي خواهد بود. هيچ فرآيندي خارج از قوانين بين‌المللي مصوب يا دسترسي‌هاي فراتر از پروتكل الحاقي قابل پذيرش نيست. به گزارش ايسنا، امير دريابان علي شمخاني، دبير و نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي كه در مراسم بزرگداشت سوم خرداد، سالروز آزادسازي خرمشهر در دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران سخنراني مي‌كرد با اشاره به تقارن سوم خردادماه امسال با ايام ولادت امام حسين(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و امام سجاد(ع) گفت: رمز پيروزي جاودانه رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن، الگو گرفتن از فرزندان علي بن‌ابي طالب(ع) در شهادت‌طلبي، وفاداري به آرمان‌ها و دعا و نيايش خالصانه به درگاه حق است.
او رخدادهايي كه منجر به اشغال خرمشهر و بازپس‌گيري آن از سوي سربازان پا در ركاب امام خميني(ره) شد را تاريخ مجسم غلبه اراده ملت ايران بر خوي تجاوزگري و جنايت‌پيشگي نظام سلطه عنوان كرد و افزود: خرمشهر نماد قدرت و عزم راسخ ملت ايران براي دفاع از اعتبار انقلاب اسلامي و تحقق وعده نصرت خداوند براي هميشه تاريخ است. دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر تكرار‌پذيري حماسه خرمشهر در عرصه‌هاي مختلف سياسي، دفاعي، اقتصادي و اجتماعي افزود: سوم خرداد كه خردمندانه آن را «روز ملي ايثار، مقاومت و پيروزي» نامگذاري كرده‌اند تنها يك روز در تقويم دفاع هشت ساله نيست بلكه يك مكتب الهام‌بخش براي الگوگيري و عبرت‌پذيري در مسير عبور از موانع واقعي و ساختگي پيش روي كشور است. وي افزود: آزادي خرمشهر نشان داد كه فرجام محتوم ايثار ومقاومت، پيروزي است و در سخت‌ترين شرايط نيز مي‌توان با قدرت ايمان و اراده بر مجهزترين و بزرگ‌ترين ارتش‌ها غلبه كرد.
شمخاني بر ضرورت بهره‌گيري بخش‌هاي مختلف كشور از الگوهاي مديريت جهادي و دانش برگرفته از تجارب دفاع مقدس تاكيد كرد و گفت: تفكر خلاقانه به همراه پشتكار، فداكاري و خطرپذيري معقول آموزه‌هاي مكتب خرمشهر است كه با تمسك به آن مي‌توان با عبور از سيم‌هاي خاردار، ميادين مين و كانال‌هاي انفجاري كه در قالب تحريم، تهديد و تطميع، پيش‌روي پيشرفت و بالندگي مردم ايران قرار گرفته است، غلبه كرد. دبير شوراي عالي امنيت ملي سرنوشت گروه‌هاي تكفيري و تروريستي و متجاوزان منطقه‌اي را با فرجام صدام و بعثيون جنايتكار قابل تطبيق عنوان كرد و افزود: صدام و حاميانش كه مفتضحانه از خرمشهر بيرون رانده شدند، امروز نه‌تنها در عراق نيستند بلكه از صحنه روزگار نيز محو شدند. او افزود شناخت درست فرصت‌ها و آسيب‌پذيري‌ها و باقي ماندن زير پرچم انقلاب اسلامي و ولايت فقيه موجب تبديل ايران به قدرت اول منطقه و لنگرگاهي براي ثبات و امنيت، حتي براي ديگر كشورها شده است.
شمخاني در ادامه با اشاره به تحولات منطقه و نقش نظام سلطه در ايجاد ناامني و بي‌ثباتي در كشورهاي مستقل تصريح كرد: مردم و برخي مسوولان خردمند كشورهاي منطقه به خوبي دريافته‌اند كه امريكا و غرب صرفا به‌دنبال درگيرسازي ظرفيت‌هاي انساني و تاراج منابع مادي كشورهاي منطقه از طريق ايجاد بحران‌هاي ساختگي و اختلافات جعلي بوده و هرگز اقدامي در جهت ايجاد امنيت و رفاه در منطقه نخواهند نداشت. نماينده مقام معظم رهبري با تشريح تغييرات اخير در مناطق درگيري ارتش عراق با داعش در استان الانبار اين كشور افزود؛ هر زمان كه نيروهاي مردمي و ارتش عراق شروع به پيشروي در برابر داعش مي‌كنند، دستگاه‌هاي تبليغاتي و سياسي غرب مشغول فضاسازي عليه آنها مي‌شوند و با جعل و دروغ‌پردازي تلاش مي‌كنند مانع از پيروزي در مقابل تروريست‌ها شوند.  شمخاني بحران يمن را آزموني دشوار براي سازمان ملل، كشورهاي همسايه و نهادهاي بين‌المللي دانست و اظهار كرد: تاريخ در مورد نهادهاي بين‌المللي و كشورهايي كه با سكوت يا همراهي با متجاوزان، موجب كشتار بيشتر مردم بي‌گناه و تخريب زيرساخت‌هاي يك كشور مستقل شده‌اند قضاوتي تلخ خواهد كرد. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين يادآور شد: ايران به ميانجيگري و اعلام سازمان ملل در رساندن كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم يمن اعتماد كرد اما اگر مشخص شود اين كمك‌ها تحت شرايط محاصره و ادامه بمباران‌ها به دست نيازمندان و مجروحان نخواهد رسيد، اقدامات ديگري صورت خواهد گرفت. شمخاني در بخش ديگري از سخنانش به موضوع مذاكرات هسته‌اي پرداخت و با تاكيد بر اراده ايران براي تداوم مذاكرات با حفظ خطوط قرمز، پذيرش هر گونه زياده‌خواهي و زورگويي را رد كرد. وي گفت؛ همكاري‌هاي ايران با آژانس مطابق با فرايندهاي معمول و صرفا در زمينه تاسيسات هسته‌اي خواهد بود و هيچ فرايندي خارج از قوانين بين‌المللي مصوب يا دسترسي‌هاي فراتر از پروتكل الحاقي قابل پذيرش نيست.
علي شمخاني پس از اين مراسم و در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه چرا حمايت ايران از سوريه و عراق در مقابل داعش جزو ايدئولوژي ايران محسوب مي‌شود، گفت: جريان جهادي تكفيري در جهان اسلام به دنبال ضربه زدن به تفكر شيعي است كه با استبداد و استعمار مقابله مي‌كند و مي‌كوشد تا مطالبات خود را داشته باشد. وي افزود: ‌دشمن اصلي كسي است كه از كمك‌هاي مستبدان و حمايت‌هاي آنها بهره‌مند مي‌شود و به همين دليل جريان جهادي تكفيري را در جهان اسلام ايجاد كرد.
دبير شوراي‌عالي امنيت ملي تصريح كرد: دشمن اصلي ما استبداد نيست، بلكه اين دشمن بين مسلمانان قرار دارد و به همين دليل دشمن سعي كرد تا تكفيري‌ها را براي ضربه زدن به اسلام، هدايت كند. شمخاني با اشاره به پتانسيل‌هاي موجود در جهان اسلام، گفت: اين پتانسيل به جاي اينكه به هدف اصلي خود بپردازد توسط دشمن به هدف فرعي سوق داده شده است كه در همين راستا نسل‌كشي مسلمانان بخشي از اين ماموريت دشمن است. وي با تاكيد بر اينكه جريان موجود در محور مقاومت كاملا مستقل است، افزود: جريان محور مقاومت خلاف استبداد و استكبار عمل مي‌كند و به دنبال آن است كه اعلام كند موضوع اصلي جهان اسلام همچنان مساله فلسطين است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: جريان تكفيري ماموريت پيدا كرده كه در جغرافياي سرزميني محور مقاومت پتانسيل خود را عملياتي كند. امروز دمشق، اربيل، بيروت و فردا در صورت پيروزي حتما غيرممكن، مي‌تواند مرزهاي كشورهاي ديگر از جمله ايران را تهديد كند و در صورت ناكامي در آنجا باز هم مي‌تواند مامور يك دستورالعملي براي انتقام از ناكامي خود، سرزمين ديگري را مورد هدف قرار دهد. وي هدف اصلي جريان تكفيري را مقابله با پتانسيل دروني جهان اسلام عنوان كرد كه امروز نمود آن جمهوري اسلامي ايران، انقلاب اسلامي و هواداران منطقه‌اي آن است. شمخاني تاكيد كرد: بايد با پديده زشت، بيمار و فاقد اصالت تكفيري توسط علماي جهان اسلام با فرهنگ اخوت و وحدت بين امت اسلامي مقابله شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون