• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3253 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد

جلسه اعلام نتيجه برنده مزايده سرخابي‌ها هم لغو شد

بلاتكليف!

دليل لغو جلسه اعلام برنده مزايده، تاييد نشدن اهليت خريداران از سوي سه وزير حاضر در كارگروه اعلام شد

گروه ورزش| جلسه اعلام نتيجه مزايده دو باشگاه بزرگ‌ پايتخت كه قرار بود روز گذشته در سازمان خصوصي‌سازي برگزار شود لغو شد. آن هم به دليل اينكه صورتجلسه نهايي اعلام نتيجه اين مزايده، به امضا و تاييد سه وزير اقتصاد و دارايي، ورزش و جوانان و دادگستري نرسيد.
رييس سازمان خصوصي‌سازي همين مساله را دليل لغو اين برنامه اعلام كرد. اما مساله اصلي اينجاست كه از چند روز پيش خبرهاي مختلفي درباره احتمال لغو اين جلسه و منتفي شدن خصوصي‌‌سازي پرسپوليس و استقلال در رسانه‌ها و محافل ورزشي مطرح شده بود. برخي نمايندگان مجلس هم تلاش‌هاي زيادي داشتند تا جلوي اين واگذاري را بگيرند و حتي بعضي از آنها در مصاحبه‌هاي رسمي خود اعلام كردند كه اگر اين دو باشگاه به شركت‌هاي زيرمجموعه سايپا و ايران‌خودرو واگذار شوند، وزير صنعت را استيضاح خواهند كرد. روح‌الله عباسپور، نماينده مجلس هفته گذشته رسما اعلام كرده بود كه ايران‌خودرو و سايپا با دستور وزير صنعت وارد مزايده شده‌ و قصد خريداري سرخابي‌ها را دارند. همين اظهارنظر اين شايبه را مطرح كرد كه اين تصميم توسط دولت اتخاذ شده است.
با اين حال در شرايطي كه روز گذشته همه منتظر اعلام برنده مزايده بودند، پيش‌بيني‌ها درست از آب درآمد و با لغو جلسه اعلام مزايده، روشن شدن تكليف باز هم به آينده موكول شد تا طلسم دولتي بودن محبوب‌ترين باشگاه‌هاي فوتبال ايران دوباره پابرجا بماند.

مسوولان نگران هستند
آنچه در محافل ورزشي درباره لغو جلسه اعلام نتيجه مطرح شده اين است كه تبعات اين واگذاري و هشدارهاي كارشناسان اقتصادي و ورزشي نسبت به عواقب خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس مي‌تواند دليل اصلي‌ لغو عدم اعلام نتيجه مزايده باشد. اما گويا واقعيت ماجراي لغو اعلام مزايده چهارم سرخابي‌ها دلايل مهم ديگري هم داشته است. گفته مي‌شود طي روزهاي اخير و همزمان با ورود دو كمپاني خودروساز بزرگ كشور به مزايده خريد استقلال و پرسپوليس، برخي نمايندگان مجلس و حتي كارشناسان اقتصادي هشدار دادند كه سايپا و ايران خودرو با توجه به وضعيت اقتصادي خود توان اداره اين دو باشگاه پرهزينه را ندارند و در نهايت به اجبار براي تامين اين هزينه‌ها با افزايش قيمت خودروهاي توليدي خود، هزينه باشگاه‌داري خصوصي خود را از جيب مردم پرداخت خواهند كرد. اين انتقادات و حرف و حديث‌ها هرچند در سطح جامعه و بين عموم مردم جايي نداشت اما مسوولان مختلف درگير با اين پرونده را نسبت به تبعات و مشكلات احتمالي آن حساس كرد تا نخستين دغدغه جدي دولت و هيات واگذاري براي فروش استقلال و پرسپوليس پيرامون اين موضوع شكل بگيرد. تا جايي كه گفته مي‌شود به خطر حساسيت‌‌هاي ايجاد شده، موضوع در دستور جلسه هيات دولت بررسي شده و البته بي‌نتيجه هم مانده است.
به دنبال اين حادثه اما پس از بررسي مجدد شرايط واگذاري و حضور شركت‌ها در مزايده، درجلسه صبح روز دوشنبه هيات واگذاري، مسوولان نتوانستند باز هم در موضوع اعلام برندگان مزايده چهارم به نتيجه‌اي برسند. در نهايت تصميم بر اين شد كه جلسه اعلام برندگان مزايده چهارم هم برگزار نشود؛ اتفاقي كه از هفته گذشته پيش‌بيني براي آن صورت نگرفته بود.

تشريح دلايل لغو جلسه اعلام نتيجه
دليل لغو نشست اعلام برنده چهارمين مزايده واگذاري استقلال و پرسپوليس تاييد نشدن اهليت خريداران از سوي سه وزير حاضر در كارگروه اعلام شده است. با اين حال هنوز مشخص نيست برندگان چه زماني معرفي خواهند شد.
روايت مشاور رييس سازمان خصوصي‌سازي به اتفاقات روز گذشته هم در نوع خود جالب است. سيد جعفر سبحاني مي‌گويد: «براي اعلام نتيجه مزايده الزاما لازم بود كه صورت‌جلسه به امضا و تاييد سه وزير اقتصاد، ورزش و دادگستري برسد. در ابتدا بايد مشخص شود كه آيا مزايده چهارم برنده دارد يا خير؟ و اگر برنده دارد چه كسي است. در نهايت مرجع تاييد برنده‌هاي مزايده مطابق قانون بايد به تاييد سه وزير عضو هيات عالي واگذاري رسيده باشند. قرار بود تا ظهر دو‌شنبه نتايج براساس تاييد وزرا به دست ما برسد كه سازمان خصوصي‌سازي هم براساس آن نتايج را اعلام كند، اما صورت‌جلسه به دست سازمان خصوصي‌سازي نرسيده است، بنابراين نتوانستيم نتيجه را اعلام كنيم. البته به محض مشخص شدن نتيجه اطلاع‌رساني خواهيم كرد.»

تكذيب خبر مخالفت مجلس با واگذاري
با توجه به سريال اتفاقات هفته‌هاي گذشته و مشكلاتي كه بر سر واگذاري سرخابي‌ها به بخش خصوصي به وجود آمده است، خيلي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه اصلا قرار نيست اين اتفاق عملي شود و در نهايت هم اين دو باشگاه اگر به شركت‌هاي خصوصي زير‌مجموعه شركت‌هاي بزرگ مثل ايران‌خودرو و ساپيا كه در باطن دولتي هستند واگذار نشوند، به هيچ عنوان به بخش خصوصي داده نمي‌شوند. شايد به همين دليل است كه اين‌ روزها باز هم شايعه اجازه داده شدن اين باشگاه‌ها به سرمايه‌داران در محافل ورزشي شنيده مي‌شود. سبحاني، مشاور رييس سازمان خصوصي‌سازي روز گذشته خبر فشار مجلس براي جلوگيري از واگذاري باشگاه به شركت‌هاي زير‌مجموعه ايران‌خودرو و سايپا را تكذيب كرد. او همچنين تاكيد داشت كه به هيچ عنوان قرار نيست باشگاه‌ها به شركت خاصي اجاره داده شوند و سازمان خصوصي‌سازي با توجه به مصوبه مجلس براي واگذاري سرخابي‌ها عزم خود را جزم كرده است تا اين كار را عملي كند. او از تصميم جدي دولت براي واگذاري صددرصد سهام باشگاه‌ها به بخش خصوصي هم خبر داد. اما با همه اين تفاسير مشخص نيست كه چرا در برگزاري مزايده و واگذاري هر دفعه يك مشكل بزرگ به وجود مي‌‌آيد و به نتيجه رسيدن طرح مشمول زمان مي‌شود.

نجف‌نژاد: خوشحالم مزايده لغو شد!
مقداد نجف‌نژاد امروز رييس هيات‌مديره باشگاه استقلال است. او كه به نمايندگي از مردم بابلسر در مجلس شوراي اسلامي حضور دارد، طي روزها گذشته تلاش‌هاي زيادي داشته تا جلوي واگذاري سرخابي‌ها را بگيرد. روز گذشته هم وقتي جلسه برگزاري اعلام نتيجه مزايده لغو شد، اين نماينده مجلس رسما ابراز خوشحالي كرد و گفت كه اگر اين مزايده كلا منتفي شود بيشتر خوشحال خواهد شد.
نجف‌نژاد اما دلايل خاص خودش را براي اين حرف‌ها دارد. او مي‌گويد: «اين خبر را شنيدم و به نظرم هم بهتر شد كه اين موضوع منتفي شد. البته من نمي‌دانم كه كلا اين مزايده منتفي شده يا نه ولي خوشحال مي‌شوم كه كلا اين مزايده بهم بخورد. در قانون هم پيش‌بيني شده كه راه‌هاي ديگري براي واگذاري وجود دارد كه يكي از آنها اجاره باشگاه است. چه اشكالي دارد كه باشگاه به افرادي كه اهليت آنها مشخص است سه الي پنج سال اجاره داده شود.»
نجف‌نژاد ‌همچنين تاكيد مي‌كند: «من نمي‌گويم كه خواسته 135 نماينده مجلس قانون است اما ما مي‌خواهيم كه طرح دو فوريتي را قانوني كنيم. مطمئن باشيد اگر بدانيم مزايده‌اي به نفع يكي از دو باشگاه نبوده آن را برمي‌گردانيم. دو باشگاه استقلال و پرسپوليس اينقدر خودكفا هستند كه بتوانند درآمد خودشان را در‌آورند و تاكنون اگر نشده به اين دليل است كه بي‌تدبيري از سوي ما شده است. به نظر من اين مزايده بايد بهم بخورد تا با دقت و تاني بيشتري تصميم‌گيري شود.»
به اين ترتيب از صحبت‌هاي مقداد نجف‌نژاد اين برداشت صورت مي‌گيرد كه بين دولت و مجلس اختلاف‌نظر‌هاي زيادي درباره واگذاري وجود دارد و دو طرف نتوانسته‌اند به يك تصميم و نتيجه واحد و مشترك براي مزايده برسند. مجلس سال‌ها قبل دولت را مكلف به واگذاري سرخابي‌ها كرد. اما امروز نمايندگان حرف از مخالفت با اجراي اين طرح مي‌زنند. به اين ترتيب به خوبي مشخص است كه «بلاتكليفي» معضل بزرگي است كه پرسپوليس و استقلال هنوز هم بايد آن را با خود به همراه داشته باشند.

 

سرخابي‌ها واگذار نمي‌شوند

با اين توضيحات كاملا مشخص است كه در سطوح ملي نگراني‌هاي براي واگذاري استقلال و پرسپوليس وجود دارد. با لغو اعلام نتيجه مزايده چهارم اكنون بعيد است كه اين دو باشگاه بدون رفع دغدغه‌هاي جدي مطرح پيرامون آنها واگذار شوند و شايد به گفته مقداد نجف‌نژاد نماينده مجلس بايد به دنبال راهي براي اجاره اين باشگاه‌ها به افرادي كه اهليت‌شان تاييد شده است، رفت و از خير واگذاري سرخابي‌ها به افراد حقيقي و حقوقي گذشت. نكته اساسي اما اينجاست؛ شايد با لغو پياپي جلسات مزايده و ايجاد مشكل در مراحل واگذاري هدف اين است كه به صورت غير مستقيم به شركت‌هاي چون استيل آذين ايرانيان و بهنام‌پيشرو كيش بفهمانند آنها نمي‌توانند برنده اين مزايده باشند و خودشان بدون ايجاد جنجال و حاشيه از مزايده كنار بكشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون