• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3253 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ خرداد

گزارش خبرنگار «اعتماد» از حريفان واليبال ايران در ليگ جهاني

جان‌سخت‌ها مقابل شاهزاده‌هاي ايراني

    فرناز داوري- لهستان/  بيست و ششمين دوره رقابت‌هاي ليگ جهاني واليبال با حضور ۳۲ تيم كمتر از ۱۰ روز ديگر آغاز خواهد شد تا بيش از ۸۰۰ بازيكن ۱۵۶ مسابقه برگزار كنند. سهم تيم ملي واليبال ايران در اين رقابت‌ها گروه B است كه تيم‌هاي صاحب نام واليبال امريكا، روسيه و لهستان در آن حضور دارند؛ گروهي كه به نسبت گروه A سخت‌تر است و مي‌توان آن را گروه مرگ ناميد.
اما توجه به خبرهايي كه از تيم‌هاي همگروه ايران منتشر شده، گوياي آن است كه ليگ جهاني براي آنها از حساسيت زيادي برخوردار نيست. آنقدر كه تيم ملي واليبال ايران در تب و تاب اردوي آماده‌سازي و ديدارهاي تداركاتي به سر مي‌برد، حريفان ديگر چند روز مانده به آغاز مسابقات ليگ جهاني تمرينات آماده‌سازي را آغاز كرده‌اند.

غافلگيري امريكا پيش از بازي با ايران
قهرمان دوره گذشته ليگ جهاني واليبال امسال نيز به دنبال تكرار عنوان قهرماني است اما آنها با وجود شركت در مسابقاتي پيش از ليگ جهاني نيز عجله‌اي براي استارت اردوي آماده‌سازي نداشتند. حدودا 10 روز گذشته هنگامي كه واليباليست‌هاي ايراني عازم فنلاند شدند، واليباليست‌هاي امريكايي يكي پس از ديگري به محل كمپ تمرينات رسيدند، اما تعدادي از آنها كه در ليگ دانشگاهي امريكا مشغول بودند، ديرتر به تيم ملي ملحق شدند.
اما بايد در نظر داشت، بيش از نيمي از بازيكنان تيم ملي واليبال امريكا شاغل در ليگ‌هاي مطرح واليبال جهان مانند روسيه، لهستان، فرانسه و... هستند كه با تجربيات و اندوخته‌هاي بسيار در ليگ جهاني بازي مي‌كنند. به نوعي مي‌توان گفت كه آنها هميشه آماده هستند و تنها واجب است كه بازيكن‌ها با يكديگر هماهنگ شوند.
تيم ملي امريكا در نظر نداشت مسابقه تداركاتي برگزار كند، چراكه آنها بايد پيش از آغاز ليگ جهاني در رقابت‌هاي چهارجانبه انتخابي جام جهاني ژاپن سه ديدار با تيم‌هاي كانادا، مكزيك و كوبا برگزار مي‌كردند. امريكا از ميان اين سه تيم به عنوان تيم دوم صعود كرد. در كمال ناباوري، با وجود آنكه يانكي‌ها در بازي اول و دوم به راحتي از سد مكزيك و كوبا گذاشتند، اما در بازي سوم سه بر دو مغلوب كانادا شدند.  جان اسپراو، سرمربي تيم ملي امريكا كه از اين نتيجه غافلگير شده بود، گفت: «ما عالي بوديم، اما چند اشتباه كوچك داشتيم كه پيش از بازي با ايران آنها را حل و بر طرف مي‌كنيم.»
آمادگي لهستان به سبك فوتبالي
تيم ملي واليبال لهستان در نخستين رقابت‌هاي سال جديد، پس از ايستادن در سكوي قهرماني واليبال جهان، كمي متفاوت‌تر حاضر مي‌شود. لهستاني‌ها پس از آنكه شهريورماه سال گذشته در رقابت‌هاي قهرماني واليبال مردان جهان قهرمان شدند، چند تن از بازيكنان سرشناس اين تيم از واليبال ملي خداحافظي كردند. اما استيفان آنتيگا، سرمربي جوان اين تيم زماني كه واليبال دنيا سرگرم مسابقات ليگ بودند، فرصت را غنيمت شمرد و براي بازيكنان جوان و آينده‌دار لهستاني تمرين برگزار و در پايان از ميان بازيكنان برتر، نفرات دلخواهش را انتخاب كرد.
لهستاني‌ها تنها سه هفته تمرين كردند و بيش از نيمي از بازيكنان اين تيم در دو هفته گذشته به كمپ تيم ملي ملحق شدند. با اين وجود، مسوولان لهستاني قصدي براي برگزاري مسابقه تداركاتي براي ايجاد هماهنگي بين بازيكنان باتجربه و جوان اين تيم نداشتند. حتي آنتيگا به دليل فشردگي دستور به تعطيلي تمرينات داد و با يكديگر فوتبال بازي كردند!

تمرينات بي‌سر و صداي روسيه
تيم ملي واليبال روسيه كه هميشه به دنبال كسب مقام قهرماني است، سال گذشته از كسب عنوان قهرماني عقب افتاد و پذيرفتن اين موضوع براي روس‌هاي مغرور كمي سخت است! در پايان سال گذشته فدراسيون جهاني واليبال قانون جديدي را وضع كرد كه هر تيم ملي مي‌تواند از سه بازيكن دومليتي استفاده كند. با توجه به آنكه تيم ملي روسيه بيشترين آمار بازيكن چندمليتي را دارد، مسوولان روسي درصدد حل اين موضوع بودند تا يك بازيكن را از تيم حذف كنند.
همچنين آنها امسال سعي داشتند تا بار ديگر سرگئي تتيوخين، قهرمان پيشين خود را كه پس از المپيك لندن ۲۰۱۲ از تيم ملي خداحافظي كرده بود به تيم بازگردانند. اما دو هفته مانده به آغاز مسابقات، وي ترجيح داد براي تيم ملي ب به ميدان برود.
نكته قابل توجه در خصوص تيم ملي روسيه، بي‌خبري از اين تيم است. تنها خبري كه مي‌توان از تيم ملي روسيه به دست آورد، شروع تمرينات آنها از ۱۵ ماه مه است! آنها مسابقه تداركاتي برگزار نكردند و بدون خبر فقط تمرين مي‌كنند.
تيم ملي روسيه مانند ديگر تيم‌هاي اروپايي با مشكل ديگري مواجه است. روس‌ها بلافاصله در ميان مسابقات ليگ جهاني بايد در بازي‌هاي اروپايي باكو شركت كنند. به همين دليل روسيه تصميم گرفته كه در بازي‌هاي اروپايي بيشتر از بازيكنان سرشناس خود استفاده كند.  برنامه كوتاه آماده‌سازي تيم‌ها پيش از آغاز ليگ جهاني دور از انتظار نيست. ليگ جهاني، مسابقه‌اي معتبري است اما رقابت‌هايي مانند قهرماني جهان و جام جهاني هميشه در اولويت قرار دارند. اين اولويت در امتيازات رده‌بندي جهاني نيز به همين منوال است. به عنوان مثال تيم قهرمان در جام جهاني و قهرماني جهان 100 امتياز مي‌گيرد و در ليگ جهاني 50 امتياز.  
تيم‌ها در مرحله گروهي ليگ جهاني تنها  براي جمع كردن امتياز بازي مي‌كنند تا صعود كنند و از آنجايي كه بازي‌ها رفت و برگشت انجام مي‌شود حكم تمريني براي آنها دارد. اما در مرحله فينال براي كسب سكوي قهرماني مي‌جنگند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون