• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4843 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ دي

كتابي درباره موسيقي بومي كيش، حراج آثار «رامبرانت» و «بوتيچلي»

آلبوم بادبان شكسته با شعرهاي شفيعي‌كدكني منتشر شد

گروه هنر و ادبيات

انتشار كتابي درباره موسيقي و مردم‌شناسي بوميان كيش

كتاب «باباالهوا؛ موسيقي و مردم‌شناسي بوميان كيش» با پژوهش و نگارش محسن شريفيان منتشر شد. به گزارش ايسنا اين كتاب در ۳۰۴ صفحه با شمارگان ۴۰۰ نسخه و قيمت ۷۰ هزار تومان در موسسه انتشارات نگاه عرضه شده است. در نوشته پشت جلد كتاب مي‌خوانيم: توجه و علاقه‌مندي بوميان كيش به موسيقي تا آنجاست كه در گذشته براي اجراي موسيقي‌هاي خاص، مكان‌هايي مانند «بيت ‌الهوا» و «بيت‌الزار» داشته‌اند كه هر كدام سركرده، گروه و مقررات خود را داشته است.
در جزيره كيش، سردمدار گروه نوازندگان مرد در عروسي «باباالهوا» و اعضاي اصلي گروه او را «ولدالهوا» به  معني فرزند بابا مي‌گفتند. «الهوا» به معني عشق است و در جنوب ايران به عنوان باد وزرا نيز تعبير مي‌شود. با اين توضيح «باباالهوا» با «بابا زار» كاملا متفاوت است.
هركدام از محله‌هاي قديمي كيش يك «باباالهوا» داشت كه بسيار مورد احترام مردم و شيخ محل بود. آنها يك خانه مخصوص داشتند كه به آن «بيت‌الهوا»  مي‌گفتند.
اهل الهوا مقررات خاص خود را داشتند؛ آنها با برهنه كردن پاهاي‌شان هنگام نوازندگي به نواختن‌شان جنبه تقدس مي‌دادند يا مثلا اگر قرار بود كه يك گروه موسيقي وارد محل آنها بشود حتما بايد از باباالهوا اجازه گرفته مي‌شد تا طبق رسم پرچم را براي ورودشان پيشكش كنند.
آثار «رامبرانت» و «بوتيچلي» حراج  مي‌شوند
حراجي «ساتبيز» آثار برخي نامدارترين چهره‌هاي تاريخ هنر اروپا را به فروش مي‌گذارد. به گزارش آرت‌ديلي، تابلوهاي نقاشي، طراحي‌ها و مجسمه‌هاي برخي از پرآوازه‌ترين هنرمندان تاريخ اروپا  در حراجي ماه ژانويه «ساتبيز» به فروش گذاشته خواهند شد. در اين بين دو تابلو نقاشي از «ساندرو بوتيچلي» و «رامبرانت» نيز حراج خواهد شد. در اين حراجي پيش ‌رو ساتبيز يكي از نفيس‌ترين پرتره‌هاي «ساندرو بوتيچلي» نقاش چيره‌دست فلورانسي كه با عنوان «مرد جواني با مدالي در دست» شناخته مي‌شود، در كنار ساير آثار ارزشمند اين حراجي به مزايده گذاشته خواهد شد.كارشناسان ارزش تقريبي اين اثر را حدود ۸۰ ميليون دلار برآورد كرده‌اند. تابلو نقاشي «مرد جواني كه يك مدال در دست داد» آخرين‌ بار سال ۱۹۸۲ در جريان يك حراجي در بريتانيا به يك خريدار ناشناس فروخته شد.  اين تابلو نقاشي مرد جواني را نشان مي‌دهد كه احتمالا از اشراف‌زادگان فلورانس در اواخر قرن پانزدهم ميلادي است. تابلو ۱۶ در ۲۱ سانتي‌متري «ابراهيم و فرشتگان» كه در سال ۱۶۴۶ ميلادي توسط «رامبرانت» نقاش مشهور هلندي خلق شده است نيز در حراجي ماه ژانويه ساتبيز با ارزش تخميني ۲۰ الي ۳۰ ميليون دلار به مزايده گذاشته خواهد شد. اين تابلو نقاشي آخرين بار در سال ۱۸۴۸ در يك حراجي در شهر لندن به مزايده گذاشته و به قيمت ۶۴ پوند فروخته شده بود. علاوه بر اين آثار، حراجي ماه ژانويه «ساتبيز» مجموعه‌اي از تابلوهاي نقاشي هلندي متعلق به قرن هفدهم ميلادي را نيز شامل مي‌شود. پرتره‌اي از «آنتوني فان ديك» نقاش مشهور بلژيكي و تابلوهاي طبيعت بي‌جان «ريچل روش» نيز از جمله آثار حاضر در اين حراجي خواهند بود.
بادبان  شكسته با  شعرهاي  شفيعي‌كدكني
آلبوم «بادبان شكسته»  به آهنگسازي حسين قاسم‌پور و خوانندگي حسين عليشاپور با اجراي گروه موسيقي «خاموش» در دسترس مخاطبان قرار گرفت. به گزارش روابط عمومي گروه موسيقي «خاموش» آلبوم «بادبان شكسته» يكي از جديدترين آثار موسيقايي منتشر شده در بازار موسيقي است كه به تازگي با هنرمندي حسين قاسم‌پور، خوانندگي حسين عليشاپور و همراهي گروه موسيقي «خاموش» منتشر شد. بامداد فتوحي نوازنده تمبك، محمد مظهري نوازنده كمانچه، آرش سعيديان نوازنده عود، آرمين جوانبخت نوازنده سنتور، هامان منصوري نوازنده تار و سه‌تار، زكريا يوسفي نوازنده دف، آرمين كارباف صدابردار، رضا فرهادي ميكس و مسترينگ، آرمين جوانبخت و حسين قاسم‌پور ناظران ضبط گروه اجرايي آلبوم را تشكيل مي‌دهند. «پيش درآمد»، «سه‌تار و آواز» با شعر حافظ، «چهار مضراب»، «عود و آواز» با شعر عبيدزاكاني، «بادبان شكسته»، «تك‌نوازي كمانچه» به همراه چند تصنيف با اشعار محمدرضا شفيعي‌كدكني و اميد جوانبخت عنوان آثاري هستند كه در اين آلبوم منتشر شده‌اند. حسين عليشاپور از جمله خوانندگان مطرح موسيقي ايراني است كه طي سال‌هاي گذشته علاوه بر حضور در چندين پروژه موسيقايي و كنسرت از محضر استاداني چون صديق تعريف، محسن كرامتي، رضوي سروستاني،  منوچهر همايون‌پور و  دكتر حسين عمومي بهره‌مند شده است. همكاري با هنرمنداني چون كيهان كلهر، مسعود شعاري، محسن نفر، بهزاد عبدي و سيامك جهانگيري از جمله فعاليت‌هاي عليشاپور در عرصه موسيقي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون