• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4844 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ دي

قله K2 براي نخستين ‌بار در زمستان فتح شد

رام كردن كوه وحشي

مرضيه حسين‌خاني

تيمي متشكل از ۱۰ كوهنورد نپالي با رسيدن به قله K2‌، دومين كوه بلند جهان، آن ‌هم در فصل زمستان ركورد جديدي براي خود ثبت كردند. 

نيمسداي پروجا به عنوان يكي از كوهنورداني كه در اين صعود شركت داشتند،گفت كه آنها ساعت ۱۷ به وقت محلي و 00: 12 به وقت گرينويچ به قله رسيدند. ده‌ها كوهنورد ديگر در اين زمستان در ارتفاع ۸۶۱۱۱ متري بودند و آرزو داشتند كه بتوانند چنين شاهكاري را به ثبت برسانند. با اين حال صعود تاريخي اين گروه يك اتفاق تراژيك هم داشت. يك كوهنورد اسپانيايي در همين آخر هفته هنگام بازگشت سقوط كرد و جان خودش را از دست داد. 
K2 كه فقط ۲۰۰ متر كوتاه‌تر از اورست است، بخشي از رشته كوه گاشربروم است كه در مرز پاكستان و چين قرار دارد. اين كوه تنها يكي از 14 كوه بالاي 8 هزار متر است كه به ‌طور مداوم در زمستان خواهان براي صعود دارد. مدت‌هاست از اين كوه به عنوان «كوه وحشي» نام برده مي‌شود. نامي كه پس از آنكه كوهنورد امريكايي جورج بل در تلاش خود در سال ۱۹۵۳ براي صعود اقدام مي‌كرد روي اين كوه گذاشته شد. او گفت:«اين يك كوه وحشي است كه تلاش مي‌كند شما را بكشد.» از جمله خائنانه‌ترين بخش‌هاي اين كوه «گلوگاه» نام دارد. قسمتي كه در معرض ريزش يخ قرار دارد. 11 كوهنورد در آنجا در سال ۲۰۰۸ زير بهمن گرفتار و كشته شدند. 
كوهنوردان نپالي ابتدا در 3 تيم از 4 تيم كه با هم رقيب بودند و در كل به اندازه ۶۰ نفر مي‌شدند پخش شده بودند. اما 10 نپالي بعدا در يك گروه واحد گرد‌هم آمدند با اين ادعا كه دستاورد تاريخي‌شان به نام نپال ثبت شود. نيرمال پروجا يكي از كوهنوردان بعد از صعود تصويري از جشن موفقيت خود را به اشتراك گذاشت. اين عكس توسط سازمان‌دهنده سفر گروه Seven Summit Treks تاييد شد. آقاي پورجا گفت:«افتخار مي‌كنيم كه بخشي از تاريح بشريت بوده‌ايم و نشان داديم كه همكاري،كار گروهي و يك نگرش ذهني مثبت مي‌تواند محدوديت‌هايي را كه محتمل مي‌دانيم از بين ببرد.» از زمان اولين تلاش‌ها در سال ۱۹۸8-۱۹۸7 تعداد انگشت‌شماري تلاش براي صعود در زمستان انجام شده بود. در هيچ‌يك از آنها كوهنوردان به ارتفاع بيش از ۷۶۵۰ متري نرسيدند. 
راهنمايان نپالي كه به شرپا معروف هستند، ستون فقرات صنعت كوهنوردي در اطراف هيماليا محسوب مي‌شوند و به‌ طور مرتب در سفرها به كوهنوردان خارجي كمك مي‌كنند. خبر موفقيت اين گروه روز شنبه در شبكه‌هاي اجتماعي تحسين و باعث شادي در جامعه كوهنوردي نپال شد، جامعه‌اي كه معمولا از كانون توجه خارج هستند. 
كامي ريتا در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه گفت: «براي چندين دهه نپالي‌ها به  خارجي‌ها براي رسيدن به  قله‌هاي  هيماليا كمك رساند اما ما آن‌قدر كه شايسته بوديم، شناخته نشديم.»  آقاي ريتا كه  با ۲۴بار صعود به اورست ركورد‌دار است، افزود:«اين بسيار شگفت‌انگيز است كه امروز در K2 ،10 نپالي تاريخ‌سازي كردند و رشادت و قدرت خود را به دنيا نشان دادند.»
همزمان با خبر موفقيت اين تيم تاييد شد كه كوهنورد ديگري به نام سرگي مينگوته اسپانيايي پس از سقوط شديد جان خود را از دست داده است. آقاي مينگوته ۴۹ ساله با تيم ديگري كار مي‌كرد و در حال پايين رفتن به سمت كمپ اصلي K2 بود كه ليز خورد و سقوط كرد. او يك كوهنورد با تجربه به حساب مي‌آمد كه قبلا به 7 قله بالاي 8 هزار متر از جمله اورست صعود كرده بود. او سعي داشت بدون اكسيژن به قله K2 برسد اما به ‌شدت خسته شده بود و همين او را مجبور به پايين رفتن كرد. 
برنامه گروه صعود‌كننده به اين شكل اعلام شد. ساعت ۹ صبح گروه تلاش خود را براي رسيدن به قله آغاز كردند.آنها بايد در ارتفاع حدود ۸۲۰۰ متري از گلوگاه يا «باتل نك» عبور مي‌كردند. قسمتي كه به دليل شيب زياد و ارتفاع بالا يكي از خطرناك‌ترين قسمت‌هاي صعود به كوه محسوب مي‌شد. در ساعت 40: 9 گفته شد، عبور از اين منطقه موفقيت‌آميز بوده است. در ساعت 11:50گفته شد تنها ۲۰۰ متر تا رسيدن به قله باقي مانده است. در ساعت 30: 14 به وقت محلي خبرهايي نگران‌كننده منتشر شد چرا‌كه از تيم خبري مخابره نمي‌شد. نگراني بزرگ‌تر اين بود كه كوهنوردان با از دست دادن زمان نتوانند به‌موقع مسير بازگشت را در پيش بگيرند. در ساعت ۱۶: ۱۷ به وقت محلي باز هم خبري نرسيد و برخي گفتند تيم بايد بي‌خيال فتح قله شود و برگردد. با اين حال در ساعت 30: 17 به وقت محلي خبر آمد كه گروه براي اولين ‌بار K2 را در زمستان رام كرده‌اند و بر بلنداي آن ايستاده‌اند. K2 آخرين ۸۰۰۰ متري صعود نشده در زمستان بود كه براي نخستين ‌بار در جهان اين قله هم فتح شد.
گفته مي‌شود يكي از دلايلي كه باعث شد گروه طبق زمان‌بندي به قله نرسد اين بود كه يكي از اعضاي تيم عقب مانده بود و ساير اعضا در فاصله 10‌متري قله منتظر ماندند تا او نيز به بقيه بپيوندد تا در اتفاق تاريخي ورزش كوهنوردي سهيم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها