• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4848 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ بهمن

پيوند شاد خانه و مدرسه

محمد داوري

نظام آموزشي ما به‌طور كلي و دو نهاد خانه و مدرسه به‌طور خاص، متاثر از آموزش مجازي فضاي تازه‌اي را تجربه مي‌كنند؛ فضايي كه شايد براي كشورهاي توسعه‌يافته چندان تازگي ندارد اما براي كشورهاي توسعه‌نيافته يا در حال توسعه تازگي دارد و براي‌شان چالش‌برانگيز شده است. در اين چالش، اولياي خانه و معلمان و مربيان و متوليان مدرسه بيش از ساير دست‌اندركاران نظام آموزشي درگير هستند و ترديدي نيست كه اين درگيري براي تعامل اين دو نهاد هم فرصت است و هم تهديد كه اگر تدابير لازم انديشيده نشود تهديدهاي آن بر فرصت‌هايش غلبه مي‌كند و همان اندك اعتماد و اعتبار ميان اين دو نهاد نيز بر باد مي‌رود. در شرايط آموزش مجازي، كانال ارتباط بين خانه و مدرسه هم مجازي شده است و شبكه‌هاي اجتماعي نقش پل ارتباطي ميان خانه و مدرسه را بازي مي‌كنند؛ هر چند بسياري از مدارس قبل از كرونا هم از اين شبكه‌ها بهره مي‌گرفتند تا تعامل ميان اين دو نهاد را تسهيل و تسريع كنند...

اما حالا كه دانش‌آموزان نيز با اين شبكه‌ها در ارتباط هستند از اهميت و جايگاه مهم‌تري برخوردار شده است.

فراگيرترين اين شبكه‌ها سامانه شاد است كه كانال‌هاي متعدد با تقسيم‌بندي‌هاي موضوعي دارد و يكي از كانال‌ها كه فرصت بودنش بيشتر نمايان است كانال ويژه اوليا و مربيان است؛ كانالي كه در نوع خود براي اولين‌بار است كه ارتباط مستقيم و مستمر پدران و مادران را با مسوولان و متوليان نظام آموزشي برقرار مي‌كند و نكات آموزشي و مشاوره‌اي را همه‌روزه در اختيار والدين قرار مي‌دهد.

سامانه شاد هر چند به نام شبكه اجتماعي دانش‌آموزي نام‌گذاري شده است اما شبكه‌اي است براي ارتباط و تعامل همه عناصر موثر در نظام آموزشي از وزير در راس هرم گرفته تا معلمان و مربيان مدارس و دانش‌آموزان و والدين خانه، همه و همه مي‌توانند پيوند شادي باهم داشته باشند و از اين فرصت بي‌نظير استفاده ببرند.

سامانه شاد كه روز به روز ارتقا مي‌يابد يك فرصت است تا عناصر نظام آموزشي را به هم نزديك كند و شكافي كه اين نظام را ناكارآمد كرده بود كاهش دهد و خانه و مدرسه را به هم نزديك‌تر كرده و ظرفيت‌هاي اين دو را براي افزايش عدالت و كيفيت آموزشي و توانمند كردن دانش‌آموزان به كار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون