• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3258 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ خرداد

انتقاد معاون اول روحاني از هواداران دولت

دعوت كرديد به ميدان بياييم، چرا ساكتيد!؟

آمدند به مردم پول دادند، حالا ما بايد بدهكار شويم

معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به اينكه يارانه‌ها  از داستان‌هاي پرغصه جمهوري اسلامي است، گفت: يارانه‌ها همچون بندي بر دست و پاي نظام است. اسحاق جهانگيري ديروز در جلسه سراسري فرمانداران در حالي باب درد دل يارانه‌اي را گشود و قصه را از ابتدا گفت كه موضوع اصلي سخنش انتخابات پيش روي مجلس بود و تبيين نگاه دولت براي حراست از آراي مردم. وي اما نقبي به يارانه‌ها زد و ماجراها را شرح داد تا معلوم شود در كدامين مرحله اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها خطا رخ داده است و وضعيت آن طور شده كه نبايد بشود. گلايه‌هاي وي تنها به يارانه‌ها ختم نشد، هم از يارانه گفت و هم از نفت و واگذاري فروشش به نهادهاي خاص و هم از مبارزه با فساد. جهانگيري ديروز تلاش كرد تنگناهاي دولت را تشريح كند. جان كلامش اين بود: آنها كه ما را تشويق مي‌كردند هم در روزهاي سخت كاري نمي‌كنند. وي ابتدا به قانون هدفمندي يارانه‌ها اشاره كرد و گفت: طبق اين قانون قرار بود قيمت حامل‌هاي انرژي افزايش يابد و بودجه حاصل شده از اين محل به صورت نصف نصف ميان افراد و بخش توليد وبهداشت تقسيم شود اما مشخص نيست طبق چه مجوز قانوني ميزان واگذاري‌ يارانه‌ها به افراد دو سه برابر پولي بود كه در قانون مشخص شد؟ وي سپس با طرح اين پرسش كه چرا مجلس و نهادهاي نظارتي از اين اقدام جلوگيري نكردند،گفت: حالا مي‌گويند پولدارها را حذف كنيد. ما از كجا بدانيم چه كساني پولدار هستند؟ عده‌اي در گذشته به مردم پول دادند و حالا كه ما مي‌خواهيم يارانه پولدارها را حذف كنيم، بدهكار مي‌شويم.
مشكلات پابرجاست
معاون اول رييس‌جمهور گفت: به دليل كاهش قيمت نفت ما در بخش يارانه مشكل داريم و بايد 40 ميليارد تومان يارانه پرداخت كنيم. حتي با افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي نيز، براي تامين هزينه‌ها دچار مشكل هستيم. در اين راستا همه بايد به دولت كمك كنند اما در سختي‌ها هيچ كس به دولت كمك نمي‌كند. آنها كه ما را تشويق مي‌كردند وقتي كه ما وارد ميدان شديم سكوت كردند. اين درحالي است كه آنها هم كه با ما مخالف هستند با رسانه‌هاي خود ما را آزار مي‌دهند.
دفتر دوم، نفت
جهانگيري در بخش ديگري از سخنانش به كاهش درآمدهاي نفتي و كاهش درآمدهاي دولتي اشاره كرد و گفت: در سه چهار سال گذشته نفت را براي فروش به افراد يا نهادهايي واگذار كردند كه پول حاصل از فروش نفت را نه نهادها به كشور بازگرداند نه افرادي مثل بابك زنجاني. اين دولت خود نفت را صادر كرد و به فشارها توجهي نكرد. دولت به دليل كاهش قيمت نفت در مضيقه است و بودجه مصوب مجلس با آنچه اجرا خواهد شد، فاصله دارد. بنابراين ما بايد در هزينه‌ها صرفه‌جويي كنيم. بايد سفرهاي خارجي يا همايش‌ها و سمينارها كاهش يابد. براي اجراي طرح‌هاي عمراني نيز بايد آنها را به بخش خصوصي واگذار كنيم و از استانداران و فرمانداران انتظار داريم براي واگذاري طرح‌هاي عمراني به بخش خصوصي فعاليت كنند. اكنون كشور گران اداره مي‌شود ما بايد هزينه‌ها را كاهش دهيم.
دفتر سوم، فساد
وي با اشاره به اينكه مبارزه با فساد از برنامه‌هاي اصلي دولت است، گفت: اكنون فساد اقتصادي به صورت سيستمي در كشور ورود كرده است. اين دولت مصمم است كه پيشگيري از مفاسد را در اولويت خود قرار دهد. در اين راستا ما با قوه قضاييه در هماهنگي هستيم. اگر ما فساد را از بين نبريم، فساد ما را از بين مي‌برد. بايد با كساني كه بدون دليل معوقات وام‌هاي بانكي خود را نمي‌پردازند برخورد كنيم. ما مصمم هستيم دولت الكترونيك را براي مقابله با فساد اقتصادي راه‌اندازي كنيم. فرمانداران هم بايد با افراد سودجويي كه زمين‌هاي كشور را تصرف كرده‌اند، برخورد كنند. قوانين بايد شفاف شود.
دروغ است كه چشم دولت به خارج است
وي در ادامه ضمن دفاع از دستاوردهاي هسته‌اي و تيم مذاكره‌كننده، با اشاره به اينكه مشكلات اقتصادي نتيجه سوءمديريت‌ها و همچنين تحريم‌هاست، اضافه كرد: تحريم‌هاي ظالمانه بايد برداشته شود. ما به آينده مذاكرات خوش‌بينيم و اميدواريم اين مذاكرات به نتيجه برسد. ما براي مديريت كشور در شرايط لغو تحريم‌ها برنامه داريم. اكنون شركت‌هاي خارجي صف كشيده‌اند تا به ايران بيايند اما ما نبايد اجازه دهيم بازار ايران در اختيار شركت‌هاي خارجي قرار بگيرد و توليدكننده داخلي مجبور شود كالاهاي خارجي را وارد كند. ما بايد به دنبال توليد مشترك در ايران باشيم. اين دروغ است كه گفته مي‌شود چشم دولت به خارج است. ما حتي براي شرايط تشديد تحريم‌ها برنامه داريم. وي تاكيد كرد: دستگاه وزارت امور خارجه اكنون درگير جدي با مذاكرات است، بنابراين از هيچ مدير ديگري پذيرفته نيست كه بگويد منتظر به نتيجه رسيدن مذاكرات است.
ضرورت حراست از اميد مردم
جهانگيري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه مردم به دنبال اصلاح امور هستند، گفت: ما مكلفيم به خواسته‌هاي مردم عمل كنيم. مردم بايد اكنون تغيير را احساس كنند و ما بايد از اميد مردم پاسداري كنيم. جهانگيري تاكيد كرد: ما اصرار داريم تمام مراحل انتخابات در چارچوب قانون اجرا شود. بايد با برگزاري انتخابات، مجلسي قوي شكل گيرد تا كشور از مشكلات خود عبور كند. جهانگيري گفت: مهم‌ترين وظيفه دولت نيز بازسازي سرمايه اجتماعي كشور است. ما موظفيم اعتماد عمومي را در جامعه تحكيم كرده و اعتماد مردم به كارآمدي نظام را حفظ كنيم. شهروندان بايد احساس كنند به دولتي اعتماد دارند كه از حقوق اساسي آنها حمايت مي‌كند. رويكرد دولت هم بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و تقويت حس دولت‌داري است. وي با بيان اينكه مردم بايد باور كنند كه صاحب دولت هستند، ادامه داد: تضعيف اين باور موجب خودسري و خودرايي شده و امور اجرايي را مختل مي‌كند. دولت ضعيف، نظام و ساير قوا را ضعيف مي‌كند. بزرگ‌ترين سرمايه نظام حمايت مردم است. بنابراين مردم بايد احساس كنند كه در اداره امور كشور نقش دارند. فرمانداران مي‌توانند زمينه‌ساز جذب مشاركت مردم باشند زيرا انتخابات هرچه پرشورتر باشد، هم نظام تقويت مي‌شود، ‌هم دشمنان مأيوس مي‌شوند و هم مديران دولتي از پشتيباني مردم برخوردار خواهند شد. انتخابات قانوني، شفاف و رقابتي زمينه‌ساز جذب مشاركت مردمي است. جهانگيري تاكيد كرد: ما اصرار داريم تمام مراحل انتخابات در چارچوب قانون اجرا شود. فرمانداران مسوولان قدرتمندي هستند. ما گاهي مي‌شنويم يك نهاد در يك شهرستان برخورد بدي با فرماندار كرده است، اين اقدام توجيه‌پذير نيست. هيچ نهاد اداري و حاكميتي حق ندارد در انتخابات دخالت كند. گاهي برخي سعي مي‌كنند به خبرهاي دروغ در رسانه‌هاي خود بپردازند و دولت را منفعل كنند. اما آنها نمي‌توانند با اين اخبار ما را بترسانند. دولت به دنبال برگزاري انتخاباتي قانونمند است و به اين جمله رهبري كه راي مردم حق‌الناس است، توجه جدي مي‌كند. بايد با برگزاري انتخابات مجلسي قوي شكل گيرد تا كشور از مشكلات خود عبور كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون