• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3258 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ خرداد

گعده معدني‌ها در برج ميلاد

ارزش معادن ايران به 1400 ميليارد دلار مي‌رسد

 

گروه اقتصادي |برج ميلاد ديروز محل تجمع فعالان معدني بود كه در مواجه با نام محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و برداشته شدن تحريم‌هاي اقتصادي صداي دست زدن آنها به هوا رفت. گويا معدني‌ها كه در طي سال‌هاي گذشته به مدد تصميمات غلط و بعضا نگاه‌هاي خاص برخي دولتمردان دوران سختي را پشت سر گذارده بودند بيش از ساير بخش‌ها چشم اميد خود را به نتيجه مذاكرات تير ماه بسته‌اند و با ديد مثبت به نتايج آن روزها مي‌نگرند.  البته شايد دليل اصلي اين نگاه مثبت، افزايش حضور سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي معدني بزرگ دنيا در ايران باشد. شركت‌هاي كه در طي شش ماه گذشته فعاليت‌هاي خود در ايران را گسترش داده‌اند و هم‌اكنون نيز حضور چشم‌گيري در همايش معدني ايران داشته‌اند.

15 ميليارد سرمايه‌گذاري طي پنج سال آينده
حضور گسترده فعالان معدني داخلي و خارجي دراجلاس معدن و صنايع معدني پالس مثبت تغيير نگاه‌ها به ايران و سرمايه‌گذاري در ايران را به همراه داشت و مهدي كرباسيان، معاون وزير صنعت معدن تجارت كه نخستين سخنران اين اجلاس بود نيز از اين موضوع استفاده كرد و در سخنراني‌اش به سرمايه‌گذاري 15 ميليارد دلاري ايران در معدن و صنايع معدني خود در برنامه ششم خبر داد تا هم حاضران در اين اجلاس بدانند و هم نمايندگان خارجي به مديران خود از عزم ايران براي ثبت ركوردهاي معدني خبر دهند. رييس ايميدرو كه رياست اين اجلاس را بر عهده داشت با اشاره به ذخاير 60 ميليارد تني معدني ايران به اكتشافات جديد اشاره كرد و گفت: «ميزان ذخاير معدني ايران بسيار بيشتر خواهد شد و اين بستر مناسبي براي سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي است. اين در حالي است كه سهم توليد ناخالص داخلي ايران در بخش معدن يك درصد و در بخش صنايع معدني پنج درصد است و با سهم 16 درصدي رايج در دنيا فاصله زيادي داريم. توجه به اين بخش مي‌تواند اين سهم را افزايش دهد.»وي همچنين به پايين بودن هزينه اكتشاف در ايران اشاره كرد و با تاكيد مجدد بر سرمايه‌گذاري 450 ميليون دلاري ايميدرو در سال‌هاي آينده گفت: «ارزش ذخاير معدني كشور ايران بر اساس برآوردهاي اوليه 700 ميليارد دلار است كه با اكتشافات جديد اين رقم تا هزار و 400 ميليارد دلار خواهد رسيد. ايران با داشتن 27 بيليون تن ذخاير كشف شده و 57 بيليون تن ذخاير بالقوه در بين 15 قدرت معدني جهان قرار مي‌گيرد كه اكتشافات جديد پتانسيل‌هاي معدني كشور را قطعا افزايش خواهد داد. تنها در سال گذشته با انجام اكتشافات جديد در سطح 200 هزار كيلومترمربع از نقاط مستعد كشور 250 ميليون تن ذخاير سنگ آهن، 200 ميليون تن به ذخاير زغال‌سنگ و 30 تن به ذخاير طلا افزوده شده است.»

حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي
دومين سخنران اين اجلاس محمد خزاعي، رييس سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران بود. وي خبرهاي خوشي در خصوص سرمايه‌گذاري در بخش معدن داشت. وي كه با آمارهاي ارتقا يافته موقعيت ايران و ميزان سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در ايران به برج ميلاد آمده بود با اشاره به ارتقاي سرمايه‌گذاري خارجي و اينكه وظيفه ما است كه از اين سرمايه‌گذاران محافظت كنيم، گفت: «ايران در اين رابطه برخي قوانين گذشته را مورد تجديد نظر قرار داده و در راستاي حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي اقداماتي را انجام داد و اين سرمايه‌گذاران از حمايت بانك مركزي ايران برخوردار هستند.»وي ادامه داد: «يكي از مهم‌ترين جوانب جذب و ارتقاي سرمايه‌گذاري خارجي در هر كشور ميزبان، ساختار و چارچوب قانوني و حقوقي آن است و وظيفه ما است كه از اين سرمايه‌گذاران محافظت كنيم و خدمات مناسب را به آنها ارايه دهيم.»

افزايش فعاليت شركت‌هاي خارجي در ايران
در ادامه اين اجلاس و پيش از اينكه محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت پشت تريبون رفته و سخنراني كند. پرتي كورهونن، مديرعامل اتوتك كه يكي از شركت‌هاي بزرگ و فعال معدني در دنياست و فعاليت خود در ايران را گسترش داده به پشت تريبون رفت و از افزايش فعاليت‌هاي كشورش در ايران خبر داد. وي كه مديرعامل يك شركت فنلاندي است، با اشاره به همكاري 40 ساله اتوتك با ايران، گفت: «اتوتك در اين مدت، بدون وقفه و با وجود تحريم‌ها ارتباط خود را با ايران ادامه داده و روابط خوبي با مشتريانش در ايران دارد. بيشتر همكاري ايران و اتوتك مربوط به حوزه‌هاي فرآوري سنگ‌آهن و ذوب مس بوده است. اتوتك دفتر محلي خود را در ايران تقويت خواهد كرد. حفاظت از محيط زيست و طبيعت يكي از اولويت‌هاي اتوتك است و تكنولوژي‌هاي اتوتك مزيت بالايي در زمينه صرفه‌جويي در مصرف انرژي و برق دارند.»مديرعامل اتوتك همچنين بازار معدن و فلزات ايران براي اتوتك را با اهميت دانست و تصريح كرد: «ما مي‌توانيم با شركا استراتژيك بومي در ايران از ارايه بيشتر تكنولوژي‌هاي مربوط به فرآوري ذخايرمعدني ايران حمايت كنيم.»

اكتشاف معدن راديو اكتيو
سخنراني محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت پايان‌دهنده بخش افتتاحيه اجلاس معدني‌ها بود. نعمت‌زاده در جريان صحبت‌هاي خود به موضوعي اشاره كرد كه پيش از اين معاونش در گفت‌وگو با «اعتماد» از آن به عنوان بخش مگوي معدني نام برده بود. نعمت‌زاده با احتمالات هميشگي‌اش از وجود احتمالي معدن راديو اكتيو در ايران خبر داد، كه بنا به گفته وي «در گذشته اين بخش بلامطالعه باقي مانده بود كه هم‌اكنون با هماهنگي با دستگاه‌هاي ذيربط در حال شروع مطالعات و تكميل اكتشافات هستيم. در حالي كه سازمان زمين‌شناسي به دليل محدوديت‌هاي مالي كه دارد، نتوانسته به وظايف خود عمل كند و بنابراين به حضور سرمايه‌گذاران بخش خصوصي را در اين بخش رونق داديم. حدود ۸۰ درصد از پهنه‌هاي اكتشافي كشور كه در گذشته بلوكه شده بودند، آزاد شده و در اختيار بخش خصوصي قرار گرفت تا اكتشاف شود، در حالي كه در گذشته به مردم اجازه داده نمي‌شد تا به پهنه‌هاي اكتشافي بلوكه شده ورود كنند.»

صندوق معدن متقاضي ندارد
اين وزير كابينه يازدهم در بخشي از صحبت‌هايش به موضوع ضرورت حمايت از فعاليت‌هاي معدني تاكيد كرد و گفت: «صندوق توسعه ملي براي اختصاص تسهيلات به معادن فعال شده، اما متقاضي براي استفاده از اين تسهيلات وجود ندارد و البته مانعي نيز براي دريافت منابع ارزي و ريالي صندوق بر سر راه نيست. تسهيلات بانكي براي اختصاص بخش معدن و صنايع معدني ناچيز است و به معدن‌كاران و فعالان صنايع معدني پيشنهاد مي‌شود تا از منابع ارزي و ريالي صندوق توسعه ملي استفاده كنند.»

 تسهيلات جايزه سرمايه‌گذاري در ايران
نعمت‌زاده در عين حال نيم نگاهي هم به خارجي‌هاي حاضر در اين همايش كرد و گفت: «هر كسي بتواند در معادن ايران سرمايه‌گذاري كند، از تسهيلات مناسبي برخوردار خواهد شد و اگر چنانچه در پهنه‌هاي اكتشافي كه وزارت صنعت، معدن و تجارت به متقاضيان معرفي مي‌كند، مواد معدني حتي در حد گسترده‌اي كشف شود، حتما پروانه بهره‌برداري معادن به نام اكتشاف‌كننده ثبت خواهد شد تا بتواند مراحل بعدي را پيش برده و معدن را به بهره‌برداري برساند. سرمايه‌گذاري در معادن بزرگ سنگ‌آهن، مس، سرب و روي، كروميك و مواد نادر خاكي جزو اولويت‌هاي وزارت صنعت است. امسال پيش‌بيني مي‌شود ۴۵۰ ميليون تن مواد معدني استخراج شود كه نسبت به آمار كشورهاي بزرگ بسيار ناچيز است ولي روند رو به رشدي دارد كه در اين ميان، ۶۵ ميليون تن سنگ آهن، ۲۰۰ ميليون سنگ آهك، ۲۰ ميليون تن سنگ ساختماني و ۵۰ ميليون تن مس در برنامه قرار دارد. در سال جاري برنامه‌ريزي بر اين است كه توليد فولاد خام به ۱۸ ميليون تن برسد كه بر اين اساس رتبه چهاردهم دنيا به ايران اختصاص خواهد يافت، ضمن اينكه در زمينه سيمان و سراميك نيز رتبه چهارم دنيا را داريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون