• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3258 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ خرداد

پس از جان كري نوبت به ديدار با لاوروف رسيد

ابقاي اختلاف‌هاي فني و سياسي ميان ايران و 1+5

گروه ديپلماسي|مذاكرات وين و ژنو پس از پنج روز به پايان رسيد و تيم مذاكره‌كننده كشورمان به تهران بازگشت. تازه‌ترين اخبار حكايت از آن دارد كه با وجود ديدار ميان محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان و جان كري، وزير امور خارجه امريكا در دو نوبت در ژنو همچنان اختلاف‌ها باقي است. ظريف كه روز جمعه را در ژنو به رايزني‌هاي داخلي گذرانده و روز شنبه هم با همتاي امريكايي خود ديدار كرد، درخصوص وضعيت مذاكرات مي‌گويد: اختلافات موجود ميان طرف‌هاي مذاكره هم فني و هم سياسي است. به نظر مي‌رسد كه اين وظيفه مذاكره‌كنندگان اسaت تا تلاش كنند با راه‌حل‌هايي كه در لوزان به توافق رسيديم، بدون زياده‌خواهي و وارد كردن مسائل جانبي كار نگارش متن را به پايان برسانيم.
رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان با اشاره به اينكه همچنان نكات اختلافي متعددي وجود دارد، گفت: تصميم گرفتيم سه چهار هفته آينده تمام وقت كار كنيم تا ببينيم آيا امكان رسيدن به توافق وجود خواهد داشت يا نه. در نشست‌هاي متعدد تلاش خواهد شد تا اين اختلافات به حداقل برسد و در جلسه آينده وزرا بررسي شود.
ظريف با اشاره به اينكه موارد اختلافي همان اختلافاتي است كه در بحث‌هاي عمومي مطرح است درباره دانشمندان و بازرسي از مراكز نظامي گفت: در اين باره ديدگاه‌هايي را‌ از قبل مطرح كرده ‌بوديم و مقام معظم رهبري هم تاكيد كردند و ما هم در اين باره تاكيد كرديم و قرار شد راهكارهاي ديگري براي حل و فصل‌ آن بررسي شود. همچنين جان كري پس از ديدار با ظريف، اين ديدار را بسيار سازنده توصيف كرد.

 

ديدار احتمالي دو وزير در روسيه

پس از ديدار با جان كري در ژنو نوبت به ديدار ظريف با همتاي روسي در مسكو رسيده است. سيدعباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه كشورمان در گفت‌وگو با ريانووستي از ديدار ميان روساي دستگاه‌هاي ديپلماسي ايران و روسيه روز پنجشنبه در مسكو خبر داد. ‌مسكو از روز پنجشنبه ميزبان كنفرانس امنيتي سازمان همكاري‌هاي شانگهاي است كه يك مقام بلندپايه روس پيش از اين از حضور وزير امور خارجه ايران در اين كنفرانس خبر داده بود. به نظر مي‌رسد كه با توجه به نزديك شدن ايران و 1+5 به ضرب‌الاجل زماني 30 ژوئن و باقي ماندن اختلاف‌ها در برخي موارد سياسي و فني، عمده‌ترين سوژه بحث ميان دو وزير، وضعيت پرونده هسته‌اي ايران باشد.

 

 عجله در توافق به سود ايران است

جان كري و محمدجواد ظريف وزراي خارجه امريكا و ايران تلاش زيادي را براي به نتيجه رساندن مذاكرات آغاز كرده‌اند. اين عبارت شاه كليد تازه‌ترين گزارش نيويورك تايمز درخصوص وضعيت مذاكرات ايران و 1+5 است. يك روز پس از پايان مذاكرات ميان وزراي امور خارجه ايران و امريكا در ژنو، اين روزنامه امريكايي در گزارشي تحليلي در اين خصوص نوشت: عجله در دستيابي به توافق منجر به پيشروي ايران مقابل 1+5 مي‌شود. با توجه به اينكه تنها يك ماه به پايان ضرب‌الاجل مانده است بسياري از مسائل هنوز حل نشده مانده است. اين روزنامه در ادامه گزارش خود از روند مذاكرات و بن بست درباره بازرسي از مراكز نظامي و مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي ايران تاكيد كرد كه فرانسه دو روز قبل از اين هرگونه موفقيت در مذاكرات را منوط به بازرسي از مراكز نظامي ايران كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون