• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3258 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ خرداد

رونمايي از آلبوم «مخرج مشترك» در خانه گفتمان شهري

«بمراني»ها مجوزدار شدند

   رضا صديق/ آلبوم «مخرج مشترك» كه نخستين آلبوم رسمي گروه موسيقي «بُمراني» محسوب مي‌شود بعدازظهر شنبه نهم خرداد در عمارت قديمي «خانه وارطان» يا همان خانه گفتمان شهري با حضور دوستداران اين گروه موسيقي رونمايي و به مخاطبان ارايه شد.
«مخرج مشترك» خروجي مشترك شش نفر اعضاي گروه است و متاثر از اتفاقاتي كه طي دو، سه سال اخير براي آنها افتاده است. در اين آلبوم از اشعار شاعراني چون احمد شاملو، شل سيلوراستاين امين منصوري و سجاد افشاريان استفاده شده است. آلبومي كه حال و هواي خاص خودش را دارد و در وضعيت امروز موسيقي ايران اتفاق مثبت و دوست داشتني‌اي براي مخاطبان محسوب مي‌شود. اعضاي گروه بمراني متشكل از بهزاد عمراني (خواننده، گيتار آكوستيك)، ماني مُزكي (سازدهني، ترومبون)، آرش عمراني (پيانو، آكاردئون)، جهانيار قرباني (گيتار الكتريك)، كيارش عمراني (گيتار باس) و آبتين يغماييان (درامز) همگي در طول اين مراسم با پوشيدن پيشبند، اقدام به پذيرايي از مخاطبان خود كردند تا زمان رونمايي برسد. احسان رسول اف - تهيه‌كننده اين آلبوم- مي‌گويد: اعضاي گروه هنوز خودشان هم آلبوم آماده را نديده‌اند و مي‌خواهند آن را همراه دوستداران‌شان رونمايي كنند.
مراسم رونمايي «مخرج مشترك» با اجراي گروه ماهور آغاز شد. يكي از اتفاقات جالب اين مراسم نيز همين موضوع بود كه گروه ماهور روي تخته‌اي كه روي حوض در وسط ساختمان قديمي وارطان بود اجرا داشت و بر اين موضوع نيز تاكيد كردند كه «دقت كنيد كه ما روي حوض نشسته‌ايم» كه تاكيدي بود بر آهنگ‌هاي روي حوضي. گروه ماهور قطعاتي از گروه بمراني را با تنظيم موسيقي سنتي فولكلور تهران اجرا كرد. بعد از اين اجرا كه همزمان با حضور بيشتر مخاطبان بود، اعضاي گروه بمراني روي بالكن ساختمان قديمي رفت و دو قطعه از آلبوم جديدشان را اجرا كردند كه با استقبال حاضران مواجه شد. بهزاد عمراني نيز قبل از شروع اجرا از كساني كه به آنها براي انتشار آلبوم كمك كرده بودند، تشكر كرد.
بعد از اين دو قطعه، احسان رسول‌اٌف، تهيه‌كننده آلبوم «مخرج مشترك» در اين مراسم كه با شكل و شمايل متفاوت‌تري نسبت به ساير رونمايي آلبوم‌هاي موسيقي برگزار شد، خبر از برگزاري كنسرت بمراني داد و گفت: «متاسفانه مدت زيادي است كه بچه‌هاي گروه «بمراني» روي صحنه نرفته‌اند و مي‌توانم بگويم كه دل‌شان براي يك اجراي زنده لك زده است. اما به هر ترتيب اميدواريم با انتشار آلبوم «مخرج مشترك»، تا آخر اين ماه نخستين اجراي رسمي خود را برگزار كنند.
 گروه موسيقي «بمراني» در اين مدت تلاش زيادي انجام داد تا حضور موثري در عرصه موسيقي داشته باشد و امروز خوشحاليم كه بعد از چند ماه رفت و آمد و تلاش براي گرفتن مجوز، بي‌تابي آنها به نتيجه رسيده و امروز شاهد رونمايي از آلبوم گروه هستيم. ما روز سه‌شنبه هفته گذشته موفق شديم كه مجوز نهايي اثر را دريافت كنيم و فكر مي‌كنم اين يك ركورد است كه در مدت چهار روز توانسته‌ايم نسبت به برگزاري مراسم رونمايي اقدام كنيم.»
بعد از سخنان تهيه‌كننده اين آلبوم، گروه بمراني در بين مخاطباني كه براي رونمايي آلبوم آمده بودند آمدند و به سبك و سياق خودشان كه خودماني بود و صميمي به خوشامدگويي پرداختند. در انتهاي مراسم نيز در حالي كه موسيقي آلبوم «مخرج مشترك» در فضاي عمارت پخش مي‌شد، آلبوم به طور رسمي فروش خود را آغاز كرد.
در حين پذيرايي «بمراني»ها اما فرصتي پيش آمد تا با آبتين يغماييان، نوازنده گروه، با پيشبند و دو چوبِ درامي كه در جيبش بود گپي بزنيم. يغماييان درباره حال و هواي آلبوم «مخرج مشترك» ضمن اشاره به اينكه آلبوم‌مان تجربي است و سعي كرده‌ايم آهنگ‌هاي‌مان را از كانتري تا جيپسي را اجرا كنيم، گفت: «نكته هم اينجاست كه هيچ كدام از اين سبك‌هاي موسيقي اما آن صدايي كه بايد بدهد نمي‌دهند چون ما سعي كرده‌ايم كه از كانال و فيلتر خودمان ردش كنيم». او درباره سبك و سياق گروه بُمراني با تاكيد بر اينكه متاسفانه چون آنقدر كه بايد گروه و سبك‌هاي متفاوتي در موسيقي‌مان نداريم، نمي‌توانيم «بمراني» را تقسيم‌بندي كنيم و بگوييم كه هر گروه دقيقا چه سبك موسيقي را ارايه مي‌دهد و تقريبا همه گروه‌ها پالت، چارتار بمراني و... همه در يك رشته قرار مي‌گيرند، مي‌گويد: «ولي اگر خودم بخواهم نظر بدهم بايد بگويم كه گروهي هستيم كه داريم سعي مي‌كنيم موسيقي كانتري را با ووكال و صداي فارسي ارايه بدهيم. آن هم نه كانتري كلاسيك بلكه آدابته شده و گذشته از فيلتر خودمان و آن‌چيزي كه ياد گرفته‌ايم ارايه بدهيم». آبتين يغماييان همچنين درباره اين موضوع كه رفيق‌ها و نه رقيب‌هاي‌شان در عالم موسيقي گروه‌هايي مثل پالت هستند، گفت: «اگر بخواهيم رفيق‌هاي‌مان را در اين عرصه نام ببريم بايد گروه‌هايي مثل پالت را اسم ببريم. چون از لحاظ سن و سال و زمان و تمام شدن دانشگاه‌مان در يك دوره بوده و همه با هم شروع كرده‌ايم و خيلي هم با يكديگر اشتراك‌هاي كاري و نه سليقه‌اي در اجراي موسيقي داريم. يعني اينكه روزبه اسفندارمزد مي‌آيد و با ما اجرا مي‌كند يا من مي‌روم و با آنها اجرا مي‌كنيم. اين
هم‌اجرايي‌ها هم به نظرم به انسجام و هدف‌هايي در گروه‌هاي‌مان داريم صدمه‌اي نمي‌زند چون همه ما در حال تجربه كردن هستيم. وقتي من يا بچه‌هاي پالت در گروه‌هاي همديگر كار اجرا مي‌كنيم تجربه‌اي كسب مي‌كنيم كه در كارهاي خودمان هم از آنها استفاده مي‌كنيم، چون حال و هواي اجراهاي ما با هم متفاوت است و همين يكي نبودن سبب تجربه مي‌شود براي‌ ما. يك‌سري فرق‌ها بين‌مان هست كه همين فرق‌ها  هم كار را جذاب‌تر   مي‌كند».
در امر گروه «بُمراني» در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه بعد از اين اتفاق و مجوز گرفتن «بمراني»ها آيا اين گروه به خاطر نظر و سليقه مخاطبان تغيير مسير مي‌دهد يا مسير خودش را طي مي‌كند، گفت: «حقيقتش ما سعي مي‌كنيم كه اين طور نشود چون اگر سبكي در كارهاي‌مان عوض شده به خاطر حال و روز خودمان بوده نه بازخورد مخاطب و ديده شدن. آن تغيير به خاطر آلبوم‌هايي بوده كه گوش داده‌ايم و اتفاقا در انتهاي آلبوم هم نوشته‌ايم كه تم فلان آهنگ‌مان برگرفته از فلان آهنگ است. منظورم اين است كه حال و هواي خودمان و سليقه خودمان كه عوض شده در تغيير مسيرمان هميشه نقش داشته است. يعني اين طور نبوده كه بگوييم چون مخاطب اين را دوست دارد ما اين كار را بكنيم، نه اينكه مخاطب تاثير نداشته باشد كه طبيعتا دارد ولي نه آن قدر كه ما مسيرمان را عوض كرده باشيم  يا  بكنيم.
 مثال مي‌زنم براي‌تان، اگر دنبال نظر مخاطب بوديم صرفا و حال و هواي خودمان را در نظر نمي‌گرفتيم. در رونمايي اين آلبوم، بايد «مخرج مشترك» شايد جدي‌تر و شيك‌تر برگزار مي‌شد نه اين طور خودماني كه مي‌بينيد. خب اين حال و هواي ما است و اميدوارم همين حالت حفظ شود در مسيرمان. ما مي‌خواهيم مدل خودمان باشيم تا يك مدل ديگر». در انتهاي گپي كه با يغماييان داشتيم او با تاكيد بر اينكه «بمراني»ها از مجوز گرفتن «مخرج مشترك» بسيار خوشحال هستند و همين نيز به آنها روحيه مي‌دهد، گفت: «آن چيز كه  فرق مي‌كند اين است كه منتشر شدن اين آلبوم در بزرگ شدن و رشدمان تاثير داشته است.»

گروه بمراني

گروه «بمراني» از سال 1388 با انتشار كارهايش در فضاي مجازي مطرح شد و خيلي زود توانست  جاي خود را باز كند. اين گروه اجراهايش را از كافه‌ها آغاز كرد و در ادامه در كنار گروه‌هاي تئاتر قرار گرفت و هرازگاهي كنسرت‌هاي خيريه نيز برگزار كرد كه مي‌توان به كارهاشان در بازارچه خيريه وحدت اشاره كرد كه حدود‌ هزار نفر از علاقه‌مندان‌شان به تماشاي اجراي‌شان نشستند. در مراسم رونمايي «مخرج مشترك» نيز چهره‌هاي آشنايي حضور پيدا كردند كه ميان‌شان مي‌توان به به هوتن شكيبا، حميد پورآذري، فريدون عموزاده خليلي، نورالدين حيدري ماهر، پگاه آهنگراني، اعضاي گروه پالت  و  رام   اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون