• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3258 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۱ خرداد

اجراي مشترك آنسامبل «ذاستا» از ايران و گروه «كرپاي» از تايلند

كنسرت دوستي ايران و تايلند

اعتماد| شامگاه نهم خردادماه تالار وحدت ميزبان «كنسرت دوستي ايران و تايلند » بود. در اين مراسم كه به مناسبت شصتمين سالگرد روابط ديپلماتيك ايران و تايلند برپا شده بود آنسامبل«ذاستا» به مديريت هنري فردين خلعتبري با همراهي گروه «كرپاي» كشور تايلند به اجراي كنسرت پرداختند. راسمي چيتهام، سفير كشور تايلند قبل از آغاز رسمي مراسم با حضور در جايگاه سخنراني ضمن تقدير از برگزاري اين كنسرت مشترك گفت: «به عنوان سفير كشور تايلند با افتخار و خوشحالي حضور شما در كنسرت «دوستي ايران و تايلند» را كه به مناسبت سالگرد روابط ديپلماتيك ميان پادشاهي تايلند و جمهوري اسلامي ايران برگزار مي‌شود، خوشامد مي‌گويم. قبل از هر چيز خوشحالم به اطلاع شما برسانم كه روابط ميان دو كشور در طول قرن‌ها و زمينه‌هاي مختلف، شكوفاتر شده است. در اين رابطه با كمال افتخار پيام تبريك آقاي تاناساك پاتيما پراگورن، معاون نخست‌وزير و وزير امور خارجه تايلند را به شما عزيزان منتقل مي‌كنم.»
در اين پيام آمده بود: «سال مهمي در روابط ميان تايلند و ايران به شمار مي‌رود. هر دو كشور شصتمين سالگرد روابط ديپلماتيك خود را جشن مي‌گيرند. تايلند، دوستي با ايران را گرامي مي‌دارد. تاريخ ديرين روابط ما با تاريخ مسلمانان در تايلند در هم آميخته است. تايلندي‌ها با هر اعتقاد، مذهب، نژاد و فرهنگ در كنار هم در صلح و هماهنگي زندگي مي‌كنند. تايلندي‌هاي بسياري با نسب ايراني به جايگاه‌هاي برجسته‌اي در زمينه‌هاي مختلف ارتقا پيدا كردند و نقش‌هاي مهمي در پيشرفت، توسعه، مدرنيزه شدن و شكوفايي تايلند ايفا كرده‌اند. اين افراد بخش جدايي‌ناپذيري از جامعه تايلند به شمار مي‌روند و كنسرت «دوستي» امشب تاكيدي بر تمامي فعاليت‌ها در راستاي بزرگداشت شصتمين سالگرد روابط ديپلماتيك است.»
چيتهام همچنين تاكيد كرد: «موسيقي تايلندي عناصر متعددي از موسيقي خارجي، ريتم و تٌن دارد ضمن اينكه عناصر موسيقي ايراني در موسيقي سنتي تايلندي همواره قابل مشاهده بوده است. هنرمندان بزرگ موسيقي تايلندي آلات موسيقي پارسي همچون دف و سنتور را با ادوات موسيقي سنتي تايلندي همچون «كين» و «رامانا» تلفيق كرده‌اند. »
«سفير تايلند در ادامه حرف‌هايش گفت: تاثير موسيقي ايراني بر موسيقي تايلندي نه تنها نمايانگر داد و ستدهاي موسيقايي دو كشور است، بلكه نشان‌دهنده اين است كه تايلند سرزمين آزاد است و تمامي فرهنگ‌ها را ارج مي‌نهد. شما عزيزان تا دقايقي ديگر به هنرنمايي هنرمندان گروه «كرپاي» و «ذاستا» گوش خواهيد داد. كرپاي از گروه‌هاي موسيقي تايلند است كه تاكنون در نگهداري و حفظ موسيقي سنتي تايلند و تركيب آن با موسيقي معاصر، گونه نويني از موسيقي تايلندي را با توازن شگفت‌انگيز به مخاطب ارايه داده است. اعضاي اين گروه از دلدادگان موسيقي هستند. »
در اين ضيافت موسيقايي كه نشاني از 60 سال رابطه ديپلماتيك و دوستانه ميان ايران و تايلند برگزار شد، آنسامبل «ذاستا» به مديريت هنري فردين خلعتبري و رهبري اركستر بهنام ابوالقاسم و گروه «كرپاي» از كشور تايلند ضمن اجراي سرود ملي هر دو كشور، چند قطعه موسيقايي را براي مخاطبان در تالار اجرا كردند. ضمن اينكه حين اجراي قطعات، چند قطعه مشترك نيز توسط هنرمندان هر دو گروه اجرا شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون