• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3273 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد

واكنش مولاوردي به ممنوعيت حضور زنان در بازي ايران و امريكا

مي‌بخشيم اما فراموش نمي‌كنيم

مولاوردي: عده‌اي حضور زنان در استاديوم را در صدر منكرات قرار دادند

اعتماد| مسابقه واليبال بين تيم‌هاي ايران و امريكا درحالي برگزار شد كه نيمي از جمعيت ايران يعني زنان از تماشاي اين مسابقه در ورزشگاه به صورت زنده محروم بودند؛ محروميتي كه تا چند سال پيش وجود نداشت و چالشي در عالم ورزش محسوب نمي‌شد. اما اين محروميت كه با واكنش‌هاي فعالان مدني و مسوولان حوزه‌هاي مختلف روبه‌رو بود موجي را هم در دنياي مجازي توسط كاربران مجازي ايجاد كرد.
تصاوير و جملاتي درست همزمان و بعد از پخش زنده اين مسابقه از شبكه‌هاي سيما در فضاي اينترنت منتشر شد كه اوج آن در نوشته معاون زنان رياست‌جمهور بود. شهيندخت مولاوردي بعد از پايان اين بازي در صفحه شخصي خود در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي نوشت: «پيروزي غرورآفرين تيم ملي كشورمان در برابر تيم امريكا در ليگ جهاني واليبال كام‌مان را شيرين كرد.» و به موضوع ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه اشاره كرد و گفت: «چرا عده‌اي هنرشان پيچيده كردن مسائل و دشوار كردن حل آن است تا گرهي كه با دست باز مي‌شود را با دندان هم نتوان باز كرد؟» او گفت بعضي اين‌طور وانمود كردند كه در آستانه سالگرد انتخابات تنها هم و غم ما تحقق موضوع حضور زنان در ورزشگاه است، تا اينكه بالاخره اين موضوع را در صدر منكرات قرار دادند. مولاوردي در ادامه متني كه ساعاتي بعد از اتمام مسابقه پرحرف و حديث تيم‌هاي ايران و امريكا در اينترنت منتشر كرد از آمارهاي تكان‌دهنده معضلات مرتبط با زنان ياد كرد و نوشت: «زندگي پنج هزار زن كارتن‌خواب در تهران، آمار ۹ درصدي معتادان زن از كل معتادان كه در پنج سال اخير دوبرابر شده است، آمار ۳۲درصدي مرگ‌ومير زنان ناشي از اعتياد، رواج افسردگي و رسيدن سن اعتياد به ۱۳ سال در بين دختران و تغيير الگوي مصرف آنها از مواد سنتي به مواد صنعتي و روانگردان كه منجر به لذت و هيجان و شادي كاذب مي‌شود، وجود دو ميليون كودك كار در كشور و... قله‌اي از كوه يخي است. همزمان خبر تجاوز گروهي شش مرد معتاد زير پلي به دختر ۱۱ ساله‌اي كه كودك كار است هم منتشر شد؛ خبري كه در هياهوهاي اخير گم شد و دريغ از واكنشي كوچك به اين عمل شنيع و غير انساني كه به فرموده مولاي متقيان از شنيدن آن انسان اگر بميرد رواست.» معاون رييس‌جمهور در امور زنان در پايان متنش از هجمه‌ها و اهانت‌ها به زنان جامعه ياد كرد و نوشت: «كساني كه نام ياران خدا را بر خود نهاده‌اند با وجود توصيه ديگران به حيا، براي نهي از يك منكر ده‌ها منكر ديگر مرتكب شدند؛ الفاظي كه قلم از يادآوري و نوشتن آن شرمسار است و مصداق بارز چندين عنوان مجرمانه در قوانين جمهوري اسلامي ايران است. اگر روزي زنان و دختران عزيزمان اين جماعت را ببخشند بي‌ترديد فراموش‌شان نخواهند كرد و در حافظه تاريخي خود اين روزها را به ياد خواهند سپرد.» اين متن با استقبال بسياري از كاربران مواجه شد كه از مسوول امور بانوان كشور براي شهامت بيان اين مطالب تشكر كردند و از او خواستند به‌طور جدي‌تري پيگير اين مطالبه باشد تا زنان كه نيمي از جمعيت ايران را تشكيل مي‌دهند از حق حضور در ورزشگاه‌ها بهره‌مند شوند.
به گفته ميثم جعفري، مدير تشريفات فدراسيون واليبال تنها زنان حاضر در استاديوم در بازي ديروز معاون كنسولي سفارت روسيه و فرزندانش، چند شهروند مجارستاني، خانمي با پاسپورت ايتاليايي و يك گوينده خبر زن بود.  
البته كاربران معترض به اين ممنوعيت حضور زنان در استاديوم در شبكه‌هاي اجتماعي تنها زنان نبودند، بلكه مرداني كه اين مساله را حق زنان يك جامعه مي‌دانستند هم در توفان توييتري كه همزمان با شروع بازي ايران و امريكا در اين شبكه اجتماعي برگزار شد شركت مي‌كردند و با يك هشتگ واحد خواسته‌شان را براي برداشتن اين ممانعت مطرح مي‌كردند. برخي هم پيشنهاداتي براي اين ماجرا ارايه داده بودند از جمله قرق تماشاي يك مسابقه براي زنان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون