• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3273 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد

حضور كارشناسان خارجي فرصتي است براي بهبود وضعيت شهرسازي در ايران

پيروز حناچي٭

سفر دكتر آخوندي، وزير راه و شهرسازي به فرانسه دستاوردهاي بسياري را براي كشور به دنبال داشت كه شايد يكي از مهم‌ترين آنها، مذاكره با مسوولان و متخصصين شهرسازي فرانسوي است. در همين راستا مقرر شده تيمي از كارشناسان شهرسازي و معماري اين كشور در آينده‌اي نزديك به تهران بيايند و با كارشناسان ايراني در مورد اين مقوله به تبادل نظر بپردازند. اين اتفاق مي‌تواند رخدادي ميمون براي شهرسازي ما باشد چرا كه معماري و شهرسازي ما به نوعي از معماري و شهرسازي فرانسه نيز الهام گرفته است. به همين دليل حضور كارشناسان اين كشور و تعامل با همتايان ايراني مي‌تواند باعث توسعه و رشد اين رشته زيربنايي در كشورمان و بهبود وضعيت شهرسازي در ايران شود. واقعيت اين است فرانسه كشوري است كه در مقوله‌هاي اقتصاد شهري، حمل و نقل درون و برون شهري و ايجاد سرزندگي در روستاهاي خود داراي تجارب ارزنده‌اي است كه مي‌تواند براي ما نيز كه با اين مشكلات دست به گريبان هستيم، كارآمد باشد.
به عنوان مثال در مورد ايجاد سرزندگي در روستا‌ها، اين كشور با ايجاد كاربري‌هاي مناسب براي روستاهاي درحال متروك شدن، اين كلوني‌هاي جمعيتي را دوباره فعال و زنده كرده‌اند و مهاجرت معكوس را رقم زده‌اند كه اين امر براي ما كه روستاهاي درحال متروك شده امروز مي‌رود تا به يكي از چالش‌هاي كشورمان بدل شود، بسيار مهم است.
برقراري تعامل با كشورهاي ديگر در حوزه‌هاي تخصصي همچون شهرسازي پس از چند سال مي‌تواند نويدبخش حركت به سوي بهبود وضعيت شهرسازي در ايران و توجه مسوولان به اين مقوله باشد اما اين آغاز راه است و براي آينده نيز برنامه‌هاي فراواني را براي رونق شهرسازي از طريق تعامل با كارشناسان ساير كشورها در دستور كار خود قرار داده‌ايم. به عنوان مثال چندي قبل، كارشناسان دانشگاه بركلي امريكا، به ايران آمدند و طي سلسله جلساتي به تبادل اطلاعات علمي و كارشناسي با شهرسازان و معماران ايراني پرداختند. در اهميت حضور اين تيم همان بس كه، در بين دعوت‌شدگان كارشناساني وجود داشتند كه تجربه كار يا تحقيق در مورد بيش از 50 كلان‌شهر دنيا را در كارنامه خود داشتند و مي‌توانستند دستاوردهاي خود را در اختيار متخصصين ايراني قراردهند. همچنين قرار است در اواخر تيرماه كارشناساني از دانشگاه ملبورن به ايران بيايند و تجارب خود را در مورد شهرهاي هوشمند در اختيار شهرسازان ايراني قراردهند. چرا كه شهرهاي هوشمند امروز يكي از گزينه‌هاي مهم در زندگي شهروندان در كلان‌شهرهاي جهان هستند. ما هم درتهران زيرساخت‌هاي آن را داريم ولي تاكنون نتوانسته‌ايم اين شهر هوشمند را الگو‌سازي و اجرايي كنيم. به همين دليل حضور اين تيم كارشناسي حقيقتا مي‌تواند براي ما مغتنم باشد. كوتاه سخن آنكه، تعامل علمي و كارشناسي با متخصصين خبره جهان در حوزه شهرسازي موضوع مغفول مانده‌اي است كه دولت تدبير و اميد به آن توجه دارد و فرصت مناسبي است براي رفع كم كاري‌هاي صورت گرفته در حوزه شهرسازي و معماري. آن هم به عنوان كشوري كه درگذشته، خود قرن‌ها در اين حوزه صاحب سبك بوده است. پس بايد از اين فرصت و برنامه‌هاي تدارك ديده شده استفاده كرد و الگوي شهرسازي را مطابق الگوهاي بومي، ايراني و اسلامي دركنار روش‌ها و شيوه‌هاي جديد دنيا به روز كرد.
٭  معاون وزير راه و شهرسازي و دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون