• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3273 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۱ خرداد

گلايه وزير بهداشت از برخي پزشكان

از رفتار برخي همكارانم واقعا خجالت كشيده‌ام


اعتماد| با گذشت دو روز از برگزاري همايش «راهكارهاي ارتقاي‌ شأن جامعه پزشكي» و اظهاراتي كه دبير مجمع انجمن‌هاي علمي پزشكي خطاب به متوليان سلامت گفت، روز گذشته با انتشار خبري از سوي فارس معلوم شد كه در اين همايش، وزير بهداشت نيز حضور داشته و گلايه‌هاي خود را خطاب به همكاران پزشكش مطرح كرده است.
سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي در اين همايش گفت: «آرزو مي‌كردم، ‌وزير نبودم و خاطر همه جمع باشد كه ديگر در هيچ انتخاباتي كانديدا نخواهم شد. مردم در بخش‌هاي مختلف مشكلات بسيار زيادي دارند قبلا كه وزير نبودم و فقط به عنوان يك چشم پزشك و رييس انجمن چشم پزشكي فعاليت مي‌كردم، نگاهم فقط حمايت از يك صنف بود ولي امروز كه مشكلات مردم را مي‌بينم نظراتم تغيير كرده است. الان ديگر برايم مهم نيست كه جامعه چشم پزشكي درباره من چه قضاوتي مي‌كند، عمل به مسووليت‌هاي اجتماعي و منافع كل مردم براي من مهم است زيرا در اين مدت مسووليت، مواردي را از برخي همكاران ديده‌ام كه واقعا خجالت كشيده‌ام.»
وزير بهداشت افزود: «براي من مهم نيست كه چه كساني براي من كف مي‌زنند يا هورا مي‌كشند، يا برعكس چه كساني عليه من تيتر بزنند و حرف و حديث راه بيندازند، دنيا بسيار زودگذرتر از اين حرف‌هاست. ما هستيم و كارنامه‌اي كه در پيشگاه ملت، شهدا و دنياي ديگري كه به آن معتقديم كه بايد ارايه كنيم. ما هميشه فكر مي‌كرديم خيلي با اخلاق هستيم اما اساتيد ما از ما با اخلاق‌تر بودند و در داشتن انصاف و رعايت حقوق شهروندي گوهرهاي نايابي شده‌اند. با آدرس‌هاي غلطي كه ما به فارغ‌التحصيلان جديد داده‌ايم كه اگر مي‌خواهيد پولدار شويد حتما بايد در اين رشته‌ها تحصيل كنيد، مطمئن باشيد در آينده مشكلات بيشتري خواهيم داشت. از شما همكاران مي‌پرسم، ‌خداوكيلي مردم در مراجعه به مراكزي كه در آن خدمت مي‌كنيد، احترام مي‌شوند؟ آيا حقوق آنها رعايت مي‌شود؟ خودتان قضاوت كنيد، من در اين ۲۲ ماهي كه گذشت مكرر ديده‌ام كه مردم واقعا مستاصل هستند، ‌بخشي از استيصال آنها از سر طمع و زياده‌خواهي ما و از سر منفعت طلبي ما است.»
قاضي‌زاده هاشمي تاكيد كرد: «اگر ما مردم را نداشته باشيم، يك جاي كار به بن بست خواهيم خورد ‌و هيچ كاري نمي‌توانيم بكنيم، ‌تمام قدرتمندان و احزاب دنيا، ‌همه در نهايت به سراغ مردم مي‌روند، ‌ولي ما مردم را رها كرده‌ايم و مرتب زير يك سقف مي‌نشينيم و از هم تعريف مي‌كنيم، ‌خودمان را هم خيلي مقدس مي‌دانيم و بعد هم انتظار داريم كه هر آنچه مي‌خواهيم براي‌مان اتفاق بيفتد، ‌اين شدني نيست.»
در حالي كه طي روزهاي گذشته نسخه‌نويسي‌هاي گران‌قيمت برخي پزشكان هم به يكي از موارد اعتراض متوليان سلامت تبديل شد، وزير بهداشت با تاكيد بر اقتصاد مقاومتي و تمايل برخي پزشكان به تجويز داروهاي خارجي گفت: «تغيير ذايقه پزشكان زمان مي‌برد، با زور و بخشنامه نمي‌توان اين تغيير رفتار را در پزشكان ايجاد كرد، البته وزارت بهداشت سختگيرانه در اين زمينه عمل خواهد كرد.»

تهديد دبير مجمع انجمن‌هاي پزشكي: اجازه دهيد شاخ به شاخ نشويم

در حالي كه روز پنجشنبه و در همين همايش، درپي امضاي تفاهمنامه مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي ايران و سازمان نظام پزشكي، بخشي از اختيارات نظارت بر جامعه پزشكي از سوي رييس كل سازمان به ايرج فاضل، وزير اسبق بهداشت واگذار و قرار شد كه از روز شنبه، انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي بر كار پزشكان نظارت داشته باشند، علي نوبخت، دبير اين مجمع با هشدار نسبت به افرادي كه طي ماه‌هاي گذشته به موج شايعات درباره دستمزد پزشكان دامن زده‌اند، گفت: «جامعه پزشكي الماس است و به قول دكتر فاضل، جز الماس نمي‌تواند الماس را ببرد، بنابراين اعلام مي‌كنيم كه با جامعه پزشكي ناشيانه برخورد نكنيد، حتي فيدل كاسترو كه انقلابي‌ترين فرد كوبا بود به مسوولان دولتش نصيحت كرد كه با جامعه پزشكي درنيفتيد و بلكه از آنها كمك بگيريد اما ما متاسفانه نجواهايي مي‌شنويم كه احساس خطر مي‌كنيم. چنين برخوردي با پزشكان حتي در دولت‌هاي گذشته نيز نبود چه برسد به اين دولت كه دولت تدبير و اميد است، اين درست نيست كه خداي نكرده به جامعه پزشكي توهين شود و بگويند اختيارتان را مي‌گيريم، شما اين قدرت را از كجا آورده‌ايد كه اختيار قانوني را بگيريد. مقامات دولتي هم بدانند، نهاد صنفي پزشكان توهين را تحمل نمي‌كند، اختيارات را مجلس با تصويب قانون داده و دولت نمي‌تواند پس بگيرد. جامعه پزشكي يك جامعه فرهيخته است و خودش مي‌تواند اين حرفه را از ناهنجاري‌ها پالايش كند، نيازي به قيم ندارد، اجازه دهيد شاخ به شاخ نشويم، اهانت نكنيد و گرنه مي‌دانيم چه كار كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون