• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3275 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير

موانع پيش روي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان براي مجلس دهم چيست؟

سهم‌خواهي

واعظ آشتياني٭

شكل‌گيري وحدت و انسجام نه‌تنها براي اصولگرايان بلكه براي اصلاح‌طلبان نيز يكي از موضوعات مهم است، چراكه اگر ليست‌ها متعدد باشد، باعث ريزش آرا مي‌شود و آرايي كه به آن گروه سياسي داده مي‌شود، پراكنده مي‌شود. انسجام و وحدت و ليست واحد دادن از دغدغه‌هاي مهم هر يك از جريان‌هاي سياسي است. ديدگاه‌ها، برداشت‌ها و تحليل‌هاي مختلف در گروه‌ها اجتناب‌ناپذير است. مهم اين است كه آنها بتوانند اين نگاه‌ها و تحليل‌ها را به يكديگر نزديك كنند. نكته ديگري كه حايز اهميت است اين است كه سهم‌خواهي بين گروه‌هاي مختلف در جريان اصولگرايي وجود نداشته باشد. اگر مبنا بر سهم‌خواهي باشد مطمئنا چالش جدي در اين جريان به وجود مي‌آيد. اگر نگاه ما به سوي موفقيت جامع اصولگرايان باشد، مي‌توان به اين هدف دست يافت. اصولگرايان بايد چهره‌هاي جديد را معرفي و در عين حال از تجربه چهره‌هاي قديمي در جريان اصولگرايي استفاده كنند. به تعبير ديگر گردش نيروهاي اثرگذار، فعال و خوشفكر به عنوان نيروهاي جديدي در عرصه‌هاي مختلف را جدي بگيرند.
٭ عضو شوراي مركزي حزب موتلفه


 نابرابري شرايط رقابت

آذر منصوري٭

جريان رقيب همواره از دو اهرم و راهبرد براي اينكه اصلاح‌طلبان نتوانند در انتخابات حضور جدي داشته باشند بهره گرفته است. اولا اينكه جريان رقيب تلاش مي‌كند به هر شكل ممكن در اين جريان ايجاد شكاف و دودستگي كند. تجربه اصلاح‌طلبان ثابت كرده است كه هر گاه اصلاح‌طلبان با شكاف و تفرقه روبه‌رو بودند دچار مشكل شده‌اند و همين تفرقه به پاشنه آشيل اصلاح‌طلبان تبديل و باعث شده اصلاح‌طلبان خود به دست خود از نهادهاي منتخب دموكرات حذف شوند. موضوع دوم نوع بررسي صلاحيت‌هاست و اين واقعيت كه اصلاح‌طلبان هيچگاه از زمين برابري براي رقابت در اين انتخابات و ادوار گذشته انتخابات براي معرفي چهره‌هاي اصلي خود برخوردار نبودند. اين مانع همچنان به عنوان يك بحث جدي براي انتخابات مجلس دهم وجود دارد. واقع‌بيني اصلاح‌طلبان موجب خنثي شدن تلاش رقيب براي چند‌دستگي در جريان اصلاح‌طلب شده است. در خصوص بي‌طرفي نهاد‌هاي نظارتي همچنان مانع بزرگ در پيش روي اصلاح‌طلبان وجود دارد. طبيعي است كه بخشي از تلاش احزاب و شخصيت‌هاي اين جريان بايد براي رفع اين مانع و چانه‌زني با بالا باشد. بايد تلاش شود تا نهادهاي نظارتي و مجري انتخابات كاملا به نقش قانوني خود عمل كنند. ٭ فعال سياسي اصلاح‌طلب


حنجره قوي اصولگرايان تندرو

فلاحت‌پيشه٭

مهم‌ترين مشكل اصولگرايان پاسخگويي به ضعف‌هايي است كه در گذشته وجود داشته است. اصولگرايان با مشكل وحدت مواجه هستند و بايد براي وحدت و همگرايي در درون جريان تلاش كنند. موضوع وحدت هنوز حل نشده است و متاسفانه صداي اصولگرايان معتدل و منصف در حاشيه فريادهايي است كه از جريان اصولگرايي شنيده مي‌شود. صداي افراد تندرو اصولگرا بيش از بقيه شنيده مي‌شود و اين افراد الزاما ريشه‌اي در جريان اصولگرايي ندارند اما حنجره‌هاي قوي دارند و معمولا هم افراط‌گرايي را در جامعه گسترش مي‌دهند. اين ضعف در جريان راست وجود دارد و اصولگرايان معتدل و منصف تلاشي براي بيان موضع خود در برابر اين افراد نكرده‌اند. بايد براي رفع اين مشكل در جريان اصولگرايي تلاش كنيم. دولت كنوني دولتي اصولگرا نيست و طبيعتا نوع رابطه‌اي كه اصولگرايان با اين دولت شكل مي‌دهند مي‌تواند در آينده اثرگذار باشد. اگر اصولگرايان روش‌هاي سنتي خود را كنار بگذارند و به متن جامعه توجه كنند مي‌توانند به موفقيت دست‌يابند. اصولگرايان بايد با توجه به واقعيت‌هاي موجود در جامعه تصميم‌گيري كنند.
٭نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي


غيبت چهره‌هاي اصلي

احمد شيرزاد٭

پس از بحران‌هايي كه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 88 رخ داد فضاي غبارآلودي در عرصه سياست كشور حكمفرما شد و نسبت به اصلاح‌طلبان بي‌اعتمادي و شك ايجاد شده است. اين باعث مي‌شود مسير براي فعاليت آزاد احزاب باز نباشد. به هر حال نمي‌توان اين آثار را كتمان كرد. با گذشت زمان بايد با آن كنار آمد و مشكلات را حل كرد. اصلاح‌طلبان با واقعيت‌هايي كه در صحنه عملي وجود دارد مشكلي ندارند اما جريان مقابل و نهادهايي كه در صحنه انتخابات تاثير دارند، دست رد بر سينه نيروهاي داخلي اصلاح‌طلب مي‌زند. مساله رد صلاحيت‌ها از گذشته دور هم وجود داشته است، سايه سنگيني بر انتخابات مي‌اندازد. ما نمي‌دانيم مسيري كه گروه‌هاي هيات نظارت مي‌خواهند در آن گام بردارند، چيست. اگر مانند برخي دوره‌هاي مجلس اعمال سليقه‌ها زياد باشد، مانع بسيار بزرگي است. اگر انتخابات بدون اعمال نظر صورت بگيرد و جريان‌هاي اصلي كشور بتوانند اصلي‌ترين چهره‌ها و راي‌آور‌ترين چهره‌هاي خود را به عرصه بياورند، قطعا اكثريت مجلس را كسب مي‌كنند. به هر حال واقعيت‌هاي موجود بر اين موضوع سايه افكنده و باعث شده است كه اصلاح‌طلبان نتوانند اصلي‌ترين چهره‌هاي خود را در انتخابات معرفي كنند.
٭ فعال سياسي اصلاح‌طلب

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون