• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3275 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲ تير

صدها ميليارد دلار نيست، كجا رفته؟

عيسي كلانتري، فعال سياسي اصلاح‌طلب و عضو كابينه اصلاحات از جمله كساني است كه همچنان با همان حرارت سال‌هاي قبل، دوره تصدي مسووليت توسط دولت قبلي را به چالش مي‌كشد و معتقد است او بايد به خاطر تمام سوءمديريت‌ها و تخلفات ريز و درشتش محاكمه شوند. او البته نقدهايي هم به دولت يازدهم دارد و مي‌گويد دولت بايد قاطعانه‌تر تصميم‌گيري و عمل كند. كلانتري روز گذشته در مصاحبه‌اي با پايگاه خبري نداي ايرانيان به روشن‌كردن آنچه بر سر كشور آمده پرداخت:
 دولت يازدهم براي اجراي تصميماتش بايد شجاعت بيشتري داشته باشد و مديران مياني دولت را كه تحت‌تاثير و همسو با افكار احمدي‌نژاد هستند كنار بگذارد. از مسائلي كه به گمان من بايد براي مردم تشريح مي‌شد حجيم كردن دولت در هشت سال گذشته است. دولت احمدي‌نژاد در همه گزارش‌هاي خود به مردم مدعي كوچك كردن دولت مي‌شد اما طي هشت سال بودجه جاري كشور را بيش از چهاربرابر كرد. براين اساس بودجه جاري از ۲۳ هزار ميليارد تومان در سال ۸۴ به بيش از صد هزار ميليارد تومان در سال آخر دولت دهم افزايش يافت. احمدي‌نژاد وزارت نفت را با۱۱۰هزار كارمند تحويل گرفت و با ۲۷۰‌هزار نفر به روحاني تحويل داد. بانك مركزي اعلام كرد كه نقدينگي در هشت سال دولت احمدي‌نژاد پنج برابر و بدهي بانك‌ها بيش از ۱۳ برابر شد. شركت شهرك‌هاي صنعتي استان تهران در زماني كه تحويل دولت احمدي‌نژاد داده ‌شد ۱۴۰ نفر پرسنل داشت، الان نزديك به ۵۲۰ نفر پرسنل دارد.
 احمدي‌نژاد دولت را با ۶۷ هزار ميليارد تومان نقدينگي تحويل گرفت و اين ميزان در نيمه دوم سال ۹۲ با بيش از هشت برابر افزايش به ۵۵۰ هزار ميليارد تومان رسيد.
 فساد سه هزار ميليادي هم دروغ بود اختلافي بين رقم فروش نفت و آنچه به حساب دولت ريخته شده پيدا شده كه صدها ميليارد دلار نيست. كجا رفته؟ بابت چه هزينه شده؟ امروز بايد از دولت قبلي خواسته شود كه اسناد هزينه‌كرد ۸۰۰ ميليارد دلار را به مردم ارايه دهد. حتي به‌عقيده من بايد آنان محاكمه شوند.
 وضعيت صنعت هم به‌گونه‌اي رقم خورد كه ما غذاي 42 ميليون نفر را وارد كرديم. هفت ميليون تن گندم وارد كرديم. يك ميليون و 600 هزار تن روغن وارد كرديم، يك ميليون و 200 هزار تن شكر وارد كرديم. بالاخره بايد اين درآمد‌هاي سرشار يك جايي خودش را نشان دهد. ما هدفگذاري كه كرديم در بحث راه و ترابري در پايان برنامه پنجساله چهارم بايد مي‌توانستيم سالي 1000 كيلومتر راه بسازيم در هشت سال دولت‌هاي نهم و دهم 900 كيلومتر راه ساخته شده است يعني سالي 110 كيلومتر در دوران اصلاحات ما به سالي 500 كيلومتر رسيديم.
 تازه عده‌اي از نمايندگان از وضعيت موجود و از دادن آمارهاي آقاي روحاني ناراحت مي‌شوند. ما در دوران اصلاحات در سال 83 جشن خودكفايي گندم را گرفتيم، امسال آن‌طور كه خود دولت آمار مي‌دهد هفت ميليون تن گندم وارد كرديم، بعد وزير از توليد 14ميليون و 700هزار تن گندم در كشور صحبت مي‌كند؛ حالا فرض كنيم طبق آماري كه دولت داده است چهار ميليون تن مصرف نان شده است. يك تا دو ميليون تن هم صرف مصارف ديگر دركشور شده است. اينجا چهار ميليون تن گندم در آمار و حساب و كتاب باقي مي‌ماند. مي‌خواهم بدانم اين چهار ميليون تن كجا رفته است. آيا خورده شده يا آمارها غلط است. آيا اين گندم‌ها را با وجود نياز داخلي به عراق صادر كردند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون