• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3277 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير

لهستاني‌ها، امريكايي‌ها نيستند كه در آزادي پاي‌شان بلرزد

مهندسي كواچ

تيم‌هاي واليبال ايران و لهستان روزهاي جمعه و يكشنبه از ساعت 21 در ورزشگاه آزادي تهران به مصاف هم مي‌روند

  وحيد جعفري/  لهستاني‌ها، امريكايي‌ها نيستند كه در ورزشگاه 12 هزار نفري آزادي از حضور و تشويق بي‌امان هواداران ايراني استرس بگيرند و پاهاي‌شان بلرزد! آنها خود سلطان بازي در استاديوم‌هاي مملو از تماشاگرند و خوب بلدند در جوهاي سنگين هم بازي را به نفع خود دربياورند. براي همين نبايد فكر كرد حالا كه امريكاي قدرتمند را در آزادي شكست داده‌ايم، مي‌توانيم به راحتي از سد تيم زيرك لهستان عبور كنيم. لهستاني‌ها با رنديت خاصي واليبال را بازي مي‌كنند، براي همين هم هواداران آن اندازه كه در برد امريكا به واليباليست‌ها كمك كردند، نمي‌توانند در اين بازي كه جمعه و يك شنبه از ساعت 21 برگزار خواهد شد، به تيم ملي كمك كنند. در بازي با امريكا، تاثير تماشاگران بسيار محسوس بود و هرچقدر هم كه «اسپرو» سرمربي تيم ملي واليبال اين كشور بگويد: «زماني كه در بازي نخست باختيم، فكر مي‌كرديم به خاطر جو ورزشگاه شكست خورديم؛ اما بايد قبول كنيم كه آنها واليبال بهتري را نسبت به ما ارايه دادند»، نمي‌توان منكر جهنمي كه خيل مشتاقان به واليبال، براي تيم رقيب ساخته بودند و تاثير بسزايي در شكست‌شان داشت، شد.
بازي با لهستان يك بازي خاص براي ما است، چرا كه در اين گروه در كنار امريكا، يا ايران به مرحله بعد خواهد رفت يا لهستان، پس بازي دشواري براي دو تيم خواهد بود؛ رقابتي نفسگير كه ما در لهستان آن را واگذار كرديم تا با تنها يك امتياز اين كشور را به مقصد روسيه و بازي بعدي ترك كنيم و حالا در خانه به دنبال جبران آن هستيم.
لهستان با 62 هزار تماشاگر ركورد دارد
نبايد فراموش كرد كه لهستاني‌ها حدود 9 ماه پيش كه ميزبان مسابقات قهرماني جهان بودند با حمايت بي‌نظير تماشاگران خود به فينال رسيده و در مقابل برزيل با سابقه توانستند با حساب سه بر يك برنده بازي شده و قهرمان جديد جهان لقب گيرند. آنها راه سختي را براي كسب عنوان قهرماني طي كردند و با شايستگي اين عنوان را به چنگ آوردند. حتي در بازي فينال مقابل برزيل، با اينكه ست اول را به حريف قدرتمند خود واگذار كرده بودند؛ در ست‌هاي دوم، سوم و چهارم به برتري رسيدند. لهستاني‌ها در دور دوم يك بازي سخت با ايران داشتند كه ما در آن ديدار جذاب و ديدني، با حساب سه بر دو بازي را واگذار كرديم. ايران در نهايت به مقام ششمي اين رقابت‌ها رسيد. در بازي افتتاحيه اين رقابت‌ها، دو تيم لهستان و صربستان در ورزشگاه ملي ورشو به مصاف هم رفتند كه در پايان تيم لهستان با نتيجه سه بر صفر حريف خود را شكست داد. در اين بازي ركورد تعداد تماشاگر براي يك بازي واليبال شكسته شد. اين بازي در استاديوم فوتبال ورشو برگزار شد و 62 هزار تماشاگر از نزديك بازي را نگاه كردند. تمامي 62 هزار بليت اين بازي در عرض 100 دقيقه به فروش رفته بود. ركورد قبلي در اين زمينه در جام جهاني1952 در روسيه با 50 هزار نفر ثبت شده بود. آن بازي در فضاي باز برگزار شد. براي همين بر اين باوريم كه در بازي با لهستان نمي‌توان روي حمايت تماشاگران حساب زيادي باز كرد و اين خود بازيكنان هستند كه بايد گوش به فرمان «اسلوبودان كواچ» باشند تا معجزه بازي با امريكا دوباره تكرار شود.
كري‌خواني آنتيگا براي ايران
عاليجناب «كواچ» دوست‌داشتني جسور و زياده‌خواه؛ مي‌رود تا خود را بيشتر از هر زمان ديگري از زير سايه «خوليو ولاسكو» بزرگ بيرون بكشد و اثبات كند كه آينده ازآن اوست. حالا ديگر با اطمينان مي‌توان گفت كه كواچ سرسخت‌تر و باانگيزه‌تر از ولاسكوست و هماني است كه با رفتن اين مربي آرژانتيني لازم و نياز بود تا هدايت تيم ملي واليبال ايران را به دست بگيرد. سرمربي صربستاني ايران در بازي جمعه و يكشنبه بايد با همتاي فرانسوي خود در تيم لهستان، شطرنج بازي كند؛ در تقابلي كه او حكم سرداري از «بلوك شرق» را دارد كه سربازان اين منطقه در قالب تيم لهستان در مقابلش صف‌آرايي مي‌كنند و او با مهندسي بازي و به كمك شاه مهره‌هاي ايراني‌اش مي‌خواهد آنها را كيش و مات كند. بلوك شرقي‌ها كه كري‌خواني منحصر به فرد خود را دارند - به خصوص صربستاني‌ها و لهستاني‌ها- واليبال را جور ديگري بازي مي‌كنند و رندِ رندند در زمين مسابقه! و حالا هم كه «استفان آنتيگا» فرانسوي را به عنوان مربي بالاي سر خود مي‌بينند و از تجربه او نيز بهره مي‌برند، مغرور‌تر از هر زماني ديگري شده‌اند بعد از قهرماني جهان كه در كشورشان به نام خود ثبت كردند. آنتيگا كه در آخرين گفته‌هايش نيز از كري‌خواني دست برنداشته اعلام داشته كه ما قهرمان جهان هستيم و ايران بايد از ما بترسد؛ اما خب منكر جو وحشتناك ورزشگاه 12 هزار نفري نشده و به اين موضوع اشاره داشته كه سال گذشته كه در ايران به ميدان رفتند، حتي بچه‌هايش صدايش را نمي‌شنيدند در جهنم آزادي! ترديدي نيست كه همدلي و همراهي بازيكنان ايراني با كواچ و پياده كردن نقشه‌هاي او در زمين مي‌تواند ما را همچون سال گذشته -كه در خانه لهستان را شكست داديم- باز به پيروزي برساند.
مصدوميت امتيازآورترين بازيكن جهان
آخرين اخبار حكايت از اين دارد كه گرماي هواي تهران براي بازيكنان لهستان مشكل ساز شده و غيرقابل تنفس است. علاوه بر اين در تمرين تيم ملي لهستان نيز بارتوژ كورك، امتيازآورترين بازيكن اين تيم از ناحيه كمر دچار آسيب‌ديدگي شده. البته چنين مصدوميتي براي ميكال وينيارسكي در مسابقات قهرماني جهان 2014 هم پيش آمد كه او بعد از دو روز استراحت، در دو بازي متوالي براي لهستان به ميدان رفت. در صورتي كه مصدوميت كورك ادامه پيدا كرده و قادر به بازي نباشد، جاكوپ ياروژ به كه در تمرين‌ها عملكرد خوبي داشته به جاي او بازي مي‌كند. او تحت بهترين درمان‌ها در تهران قرار دارد. كورك با 175 امتياز با اختلاف معناداري، نفر نخست ليست امتيازآورترين بازيكنان ليگ جهاني واليبال است. در پايان بد نيست به اين موضوع نيز اشاره داشته باشم كه زنان ايراني همچنان خواستار و منتظر حضور در ورزشگاه هستند تا نه از خانه بلكه از نزديك به تماشاي واليبال بنشينند؛ درست مثل زنان ساير ملل.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون