• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3279 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۷ تير

كمپاني تئاتر باران آغاز به كار كرد

«سعادت لرزان مردمان تيره‌روز» دوباره به صحنه مي‌رود

پيام رضايي| تماشاخانه باران كه تازگي‌ها با افتتاح سالن‌هايش پاتوق تازه‌اي را براي اهالي تئاتر مهيا كرده است در اقدامي تازه يك گام بلند برداشته است. خيام وقار كاشاني، مدير تماشاخانه باران در گفت‌وگو با «اعتماد» از راه‌اندازي يك كمپاني تئاتر و فعاليت در زمينه توليد آثار نمايشي با اجراي نمايش «سعادت لرزان مردمان تيره‌روز» به عنوان نخستين گام خبر داد. وي با اشاره به اينكه ايده راه‌اندازي كمپاني از زمان تاسيس تماشاخانه باران مطرح بود، گفت: «هميشه دوست داشتيم بتوانيم در فعاليت تئاتري‌مان به سمت استقرار چند گروه تئاتر حركت كنيم كه بتوانيم به طور مستقل امكان توليد تئاتر داشته باشيم. تا به شكل حرفه‌اي شروع به توليد تئاتر كنيم.» اين مدير البته نگاهي هم به الگوهاي جهاني اين ايده دارد. «دركل دنيا همين طور است. هر گروه در يك سالن مستقر است. رويكرد و خط مشي خودش را دارد. همين سبب مي‌شود تا از اين شاخه به آن شاخه پريدن اجتناب شود وخب اين يكي از مهم‌ترين دلايل ما براي راه‌اندازي كمپاني تئاتر باران بود». به گفته وي قرار بوده است اين ايده از سال 95 اجرايي شود كه خوشبختانه به دليل اينكه پيش از زمانبندي در نظر گرفته شده اين امكان ميسر شده تصميم گرفته شد تا در همين امسال اين اتفاق رخ دهد.
مدير تماشاخانه باران از اجراي دوباره نمايش«سعادت لرزان مردمان تيره‌روز» به عنوان نخستين اثر كمپاني تئاتر باران خبر داد كه قرار است از عيد فطر روي صحنه برود. اين نمايش در جشنواره تئاتر فجر در ۹ بخش نامزد دريافت جايزه شد كه در نهايت جايزه اول نمايشنامه‌نويسي براي عليرضا نادري، جايزه اول كارگرداني براي محسن عليخاني، جايزه اول بازيگري زن براي ستاره اسكندري، جايزه دوم بازيگري مرد براي مهدي سلطاني و احمد مهرانفر و جايزه دوم طراحي صحنه براي منوچهر شجاع را دريافت كرد. البته طبق خبرها احمدمهرانفر تنها عضوي از گروه قبلي اين اجراست كه به دلايلي در اجراي جديد حاضر نخواهد بود و شهرام حقيقت دوست به جاي او ايفاي نقش خواهد كرد. در نمايش «سعادت ارزان مردمان تيره‌روز» كه در جشنواره نوزدهم تئاتر فجر به صحنه رفته و به مدت محدودي نيز در تئاتر شهر اجرا شده بود مهدي سلطاني، ستاره اسكندري، شهرام حقيقت‌دوست، فرزين صابوني، پونه عبدالكريم‌زاده، فهيمه امن‌زاده و مريم باقري بازي مي‌كنند. همچنين وقار كاشاني از فراهم شدن اين امكان در بخش تئاتر آماتور و كساني كه تازه قصد ورود به تئاتر را دارند، نيز خبر داده كه طبق صحبت‌هايي كه شده است ميلاد نيك‌آبادي قرار است نمايشي را با اين گروه از بازيگران و عوامل به صحنه ببرد.
پيش‌تر هم روابط عمومي تماشاخانه باران از برگزاري يك جشن داخلي خبر داده بود. خيام وقاركاشاني در گفت‌وگو با «اعتماد» در اين باره هم توضيح داد. «در اين جشن كارهايي كه در طول يك سال در خود تماشاخانه باران به صحنه رفته‌اند مورد داوري قرار خواهند گرفت كه از بهمن هر سال تا سال بعد را شامل مي‌شود.» اين جشن با داوري آثاري كه تا بهمن‌ماه ۹۴ در سالن تئاتر باران روي صحنه مي‌روند، برگزار خواهد شد و هنرمنداني چون علي رفيعي، فرهاد مهندس‌پور، مسعود رايگان، نادر برهاني‌مرند و رويا تيموريان داوري جشن تئاتر باران را بر عهده خواهند داشت.
كمپاني‌ها معمولا رويكردهاي خودشان را دارند و تلاش مي‌كنند نگاه خاص خودشان را داشته باشند. مدير تماشاخانه باران اما معتقد است براي چنين كمپاني نوپايي و با شرايط كنوني كمي زود است كه بخواهيم خط مشي مشخصي را دنبال كنيم. «در مرحله آزمون و خطا هستيم و خيلي زود است براي چنين ادعايي. اما فعلا در همين مرحله سعي بر اين است كه به سمت آثار فاخر برويم؛ كارهايي با قابليت تئاتري و كيفي بالا و در واقع از بحث چهره و زرق و برق‌هاي آنچناني كه فقط به قصد جذب مخاطب هستند اجتناب كنيم.»
مديريت تماشاخانه باران از روند فعلي راضي است هرچند «البته گاه‌گاه اتفاقات غيرمنتظره‌اي مي‌افتد كه ما را كمي دور مي‌كند از مسير اما خوشبختانه ما تاكنون توانسته‌ايم مسائل را حل كنيم». ترديدي نيست كه افتتاح يك تماشاخانه خصوصي اتفاق مباركي براي تئاتر خواهد بود چه برسد به اينكه اين مجموعه نخستين كمپاني تئاتر را هم راه‌اندازي كند. اما برخي معتقدند در ابتداي راه به صحنه بردن سه نمايش به صورت همزمان شايد سنگ بزرگي باشد كه ادامه راه را براي اين مجموعه نوپا سخت كند. وقاركاشاني اما اين اتفاق را را يك استثنا مي‌داند: «اين دوره كه سه نمايش را روي صحنه داريم يك استثناست. دليل آن هم مسائل مربوط به هزينه‌هاست كه ناگزير شديم اين تصميم را بگيريم تا عقب نمانيم و مشكلات مالي خللي در برنامه‌هاي آينده مجموعه ايجاد نكند. اميدواريم از دوره‌هاي بعد بتوانيم نه دو اجرا بلكه تنها يك نمايش را روي صحنه داشته باشيم. يك اثر شايسته و مناسب».
وي البته نگراني‌هايي هم دارد. از جمله اينكه با وضع آشفته كنوني تئاتر و اقتصاد نابسامان آن وضعيت مجموعه‌هايي چو ن باران چه خواهد شد. «هميشه اين نگراني با ما است. چون شايد نگاه‌هايي به ما باشد تا آنها هم تصميم بگيرند به اين وادي وارد شوند يا نه. ما روي لبه يك پرتگاه هستيم كه بايد خيلي مراقبت كنيم و مراقبت شويم. ما همه سعي‌مان را مي‌كنيم چراغ اينجا را روشن نگه داريم. چون مي‌دانيم كه فقط خودمان نيستيم بلكه چون نخستين هستيم سرنوشت ما مي‌تواند تاثيري مثبت يا منفي بر امكان‌هايي مثل ما داشته باشد.»
اما مدير تماشاخانه باران يك خبر اميدبخش هم دارد. «حتي اگر خدايي نكرده ما سالن تماشاخانه را هم از دست بدهيم مطمئن باشيد كمپاني باران فعاليت حرفه‌اي خودش را ادامه خواهد داد و سعي مي‌كند حضوري تاثيرگذار در فضاي تئاتر داشته باشد.»
فارغ از هر اتفاقي كه در آينده ممكن است بيفتد افزايش فضاهاي تئاتري خصوصي اتفاق مثبتي است. جان گرفتن بخش خصوصي مي‌تواند فضا را براي فعاليت افراد مستعد فراهم كرده و ايجاد فضاي رقابتي ناگزير تاثيري كيفي هم خواهد گذاشت. مركززدايي از تئاتر، تئاتر را در جغرافيايي وسيع‌تر عرضه خواهد كرد و اين رونقي است كه تئاتر سال‌هاست تشنه آن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون