• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3279 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۷ تير

سردار علي مويدي، رييس پليس مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با «اعتماد»:

براي حمايت از ماموران مقابله با اعتياد نيازمند قوانين هستيم

  چند سال قبل يكي از ماموران انتظامي در درگيري با قاچاقچي مواد مخدر به او شليك كرد و قاچاقچي كشته شد. براي اين مامور نيروي انتظامي حكم قصاص صادر شد و پيگيري‌هاي خانواده هم متاسفانه به نتيجه نرسيد. براي ضعف قانون در حمايت از نيروهاي مبارزه با مواد مخدر چه اقدامي بايد انجام شود؟
ما به عنوان پليس در مقابله با هر جرمي تلاش مي‌كنيم نهايت دقت و هوشياري را به عمل آوريم تا خسارت بي‌خود به متهم وارد نشود. مشابه موردي كه شما مي‌گوييد فراوان است. بحث قاچاق مواد مخدر در ايران يك پديده بسيار پيچيده و سازمان‌يافته است و امروز هيچ نوع مواد مخدري حمل نمي‌شود مگر آنكه سلاح و مهمات بايد در كنار آن باشد. مامور ما سعي مي‌كند ضوابط و مقررات مربوطه را رعايت كند اما از آنجا كه قاچاقچي سعي مي‌كند با هر ابزار و ترفندي از دست مامور فرار كند، اين مقابله منجر به درگيري مي‌شود و اين‌گونه صحنه‌ها هم متاسفانه به ضرر مامور ما خاتمه پيدا مي‌كند. معتقديم بايد قوانين و مقررات لازم براي حفظ و صيانت كاركناني كه در اين جنگ پنهان و نابرابر مي‌جنگند تدوين شود.
  چند روز قبل ايرادي به آيين دادرسي جديد داشتيد و مي‌گفتيد اين آيين دادرسي در برخورد با قاچاقچيان چندان سختگيرانه نيست. ممكن است درباره اين ايراد توضيح دهيد؟
كمي زود است كه بخواهيم كليات اين آيين دادرسي كيفري در امر مواد مخدر را زير سوال ببريم اما به عنوان كسي كه در صحنه عمل هستيم و با اين پديده‌ها دست و پنجه نرم مي‌كنيم شواهدي داريم مبني بر اينكه اين آيين دادرسي كيفري پاسخگوي جرم سازمان‌يافته مواد مخدر در كشور ما نيست. و مي‌طلبد از ابعاد مختلف و با قوانين مختلف كه چگونگي برخورد با اين پديده را در نظر داشته باشد و مبارزه را به كفايت برساند، به اين پديده نگاه كنيم.
  چرا اين قانون از نظر شما كفايت ندارد؟
اجازه دهيد با گذشت زمان به طور مصداقي و عملي در اين باره بحث كنيم.
 چالش‌هاي‌تان در برخورد با آشپزخانه‌هاي توليد شيشه و كشف و شناسايي‌شان چيست؟
متاسفانه اين آشپزخانه‌ها معمولا در منازل است و به لحاظ اينكه بسيار پنهان و در داخل يك خانواده اتفاق مي‌افتد، براي كشف و برخورد با اين آشپزخانه‌ها نيازمند اطلاعات و همكاري مردم هستيم. مطمئنم اگر همكاري مردم با پليس در در اين زمينه مضاعف شود، دسترسي ما به اين آشپزخانه‌ها هم سهل‌تر مي‌شود.
  آشپزخانه‌ها تمام نقاط كشور پراكنده شده‌اند؟
خير. تعدادشان خيلي كم شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون