• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3279 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۷ تير

آخرين بازي سرنوشت‌ساز واليبال در يكشنبه موعود

دوزخ برزخ بهشت

    وحيد جعفري/ حالا سالن 12 هزار نفري مجموعه ورزشي آزادي آرام و بي‌صدا خوابيده، انگار نه انگار جمعه جهنم صدا بود! شنبه كه زير آفتاب سوزان تابستان گرم و طولاني، همين‌طور لم داده و قيلوله مي‌رفت در برزخ، و انتظار مي‌كشيد يكشنبه موعود را، خاطرات خوش روزهاي قبل رهايش نمي‌كرد و مقايسه‌اش مي‌كرد با بازي‌هاي آسيايي 1974 تهران. چه تلخ و شيرين‌ها كه نديده و تجربه نكرده مجموعه پا به سن گذاشته آزادي كه سال 1353 براي برگزاري بازي‌هاي آسيايي افتتاح شد.
و حالا امروز باز آدم‌ها قبل از ساعت 16 خود را به ورزشگاه خواهند رساند تا جايي به اندازه نشستن و برخاستن براي خود دست و پا كنند و از نزديك دومين بازي ايران و لهستان در دور برگشت ليگ جهاني واليبال را از ساعت 21 به تماشا بنشينند! از ساعت 19 ديگر در ورزشگاه جا براي سوزن انداختن نخواهد بود و بازار سياه بليت‌فروشي داغ داغ دنبال خواهد شد. زنان كه در ورزشگاه جايي ندارند و جمعه هم حتي در حاشيه مجموعه ديده نشدند، آنان هم كه به وضع موجود معترضند! اما مردان بي‌بليت مانده، بر كف دست دلالان تراول صد هزار توماني خواهند گذاشت تا وارد سالني شوند كه حتي جا براي ايستادن هم ندارد، البته با به صدا درآمدن سوت داور به نشانه آغاز بازي و حتي كمي قبل‌تر از آن، واسطه‌ها چوب حراج به مال خود مي‌زنند و حتي ديده شده كه سه بليت را هم به 50 هزار تومان فروخته‌اند. خيلي‌ها بليت گيرشان نيامده و پشت درهاي بسته مي‌مانند و بسياري هم همان با اتمام ست نخست توان‌شان تمام مي‌شود از شدت گرما و صدا به بيرون مي‌خزند از لاي جمعيت.
ورزشگاه ابهتي دارد وقتي مالامال از جمعيتي است كه يك‌صدا فرياد مي‌زنند و تشويق مي‌كنند سربازان وطن را با جان و دل. رگ‌هاي گردن هر تماشاگر موقع تشويق مثل طنابي است كه بيرون زده از سر تعصب به ميهن. اماكن عمومي و كارخانه‌ها در طول روز تنها تا 70 دسي‌بل مي‌توانند توليد صوت كنند، اما در سالن 12 هزار نفري، به وقت تشويق، حجم صدا خيلي بيشتر از اين حرف‌هاست و شايد دستگاه‌هاي اندازه‌گيري صدا براي ثبت و ضبط آن با چالشي بزرگ مواجه شوند. درجه‌بندي دريافت شدت صدا توسط گوش انسان از قرار زير است: «مطلوب، معمولي، آلودگي متوسط، بر هم زدن افكار، بلند، مزاحم و دردآور» و بي‌ترديد در زمان مسابقه و در ورزشگاه دردآور است كه حتي صداي مربيان به شاگردان و داوران به داوران نمي‌رسد، و تمام اين، انرژي است كه در فضا پخش مي‌شود و در اكثر مواقع مي‌تواند به ياري يك تيم بيايد و جهنم كند مكان را براي هر حريف گردن‌كلفتي.
درست مثل انيميشن «شركت هيولاها» كه در آن هيولا‌ها از جيغ كودكان انرژي شهرشان را تامين مي‌كردند، اين انرژي حاصل از تشويق تماشاگران حس خوبي مي‌تواند به بازيكنان ايران دهد و عكسش را به رقبا. كلي آدم، كلي جوان براي برد به سالن مي‌آيند و يك‌‌صدا تشويق مي‌كنند، تا هم خود را تخليه كنند و هم عرصه را براي حريف تنگ.
امروز آخرين بازي سرنوشت‌ساز گروه انجام خواهد شد. ايران با شكست لهستان در روز جمعه توانست ركورد پنج برد متوالي در ليگ جهاني واليبال را براي خود ثبت كند. لهستان زخم خورده امروز چيزي براي از دست دادن نخواهد داشت و هركاري مي‌كند و از هر فرصتي استفاده خواهد كرد تا شانس براي صعود را از دست ندهد. فدراسيون بين‌المللي قوانين جديدي وضع كرده كه در آن ابتدا تعداد بردها براي صعود ملاك است و بعد از آن امتياز و اين به نفع ايران بوده كه در خانه براي هر حريف قدرتمندي خطرناك است و توان شكستش را دارد و اين در گزارش سايت فدراسيون بين‌المللي هم آمده است.
لهستان قهرمان جهان است و همانطور كه پيش از اين نيز اشاره كرديم رند و زيرك و آنقدر‌ها كه جو ورزشگاه ساير تيم‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد، نمي‌تواند اين تيم حرفه‌اي را آزار دهد. امروز صداي تماشاگران بايد بلند‌تر از هر زماني باشد تا يك‌بار ديگر بتوانيم لهستان قدرتمند را شكست دهيم. امروز همه بايد از جان مايه بگذارند، از سرباز جلو ورزشگاه گرفته، تا «جانپور»‌هاي داخل زمين. همه بايد با هم حمله كنيم، با هم دفاع. امروز علاوه بر سرويس‌ها، اسپك‌هايمان هم بايد دقيق باشد و درست. همه توپ‌ها يا بايد در زمين حريف بخوابد، يا بايد، در زمين حريف بخوابد!

 

فدراسيون جهاني واليبال: ايران در خانه توانايي شكست هر تيمي را دارد

سايت فدراسيون جهاني واليبال پس از پيروزي ايران مقابل لهستان نوشت كه ايراني‌ها در زمين خانگي‌شان ثابت كردند توانايي شكست دادن هر تيمي را دارند. تيم ملي واليبال ايران با آمادگي فوق‌العاده‌اي كه دارد توانست در ديدار خود از گروه A ليگ جهاني، لهستان كه قهرمان جهان در سال 2014 بود را با نتيجه سه بر دو شكست دهد. سايت فدراسيون جهاني واليبال در مورد اين ديدار نوشت: «لهستاني‌ها در چهار ديدار اخير خود مقابل ايران در ليگ جهاني به پيروزي رسيده بودند. آنها در خانه خودي توانسته بودند ايران را در دو بازي پياپي و با نتيجه‌هاي سه بر يك و سه بر دو شكست دهند. در آن ديدارها بارتوژ كورك براي لهستان 30 امتياز كسب كرده بود. در مقابل، ايراني‌ها هم ثابت كردند چقدر در خانه‌شان قدرتمند هستند و توانايي شكست هر تيمي را در خانه دارند. آنها هفته گذشته نيز در دو ديدار پياپي، امريكا را كه قهرمان ليگ جهاني در سال گذشته شده بود با دو نتيجه سه بر صفر شكست دادند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون