• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3287 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۶ تير

رپرتوار نمايشنامه‌خواني در حمايت از هنرمندان بيمار تئاتر برگزار مي‌شود

«از سوفوكل تا ماتئي ويسني‌يك»

پيام رضايي/ سونامي سرطان هنرمندان ايران را فراگرفته است. هنرمندان متعددي از حوزه‌هاي مختلف درگير اين بيماري مهلك هستند و كساني هم در اين جنگ نابرابر مغلوب شده و از ميان ما رفته‌اند؛ مجيد بهرامي، مصطفي عبداللهي، بهرام ريحاني و بسياري ديگر. دلايل بسياري را براي اين اتفاق ذكر مي‌كنند اما فارغ از هر دليلي آنچه بر جاي مي‌ماند بيماري است كه بيشتر وقت‌ها از پس هزينه درمان برنمي‌آيد. درگيري با اين بيماري از يك‌سو و ناتواني در پرداخت هزينه‌هاي درماني از سوي ديگر سبب مي‌شود تا تراژدي‌هايي كه اين آدم‌ها بر صحنه نمايش ساخته‌اند از صحنه بيرون آمده و پا به جهان واقعي‌شان بگذارد. مساله هزينه‌هاي درمان به ويژه براي هنرمندان تئاتر كه اغلب از لحاظ مالي و شغلي امنيت لازم را ندارند چندوقتي است كه مورد بحث است. در اين وانفسا قطع شدن بيمه طلايي هم باري بر اين‌بار سنگين افزوده است. درنهايت آنچه روي مي‌دهد خبرهاي ناخوشايند از رفتن‌ها و رفتن‌هاي پي‌در‌پي است اما اين روزگار تلخ روي ديگري نيز دارد.

هنوز هم كساني هستند كه هر چه از دست‌شان بربيايد دريغ نمي‌كنند تا مرهمي بگذارند بر اين زخم‌هاي ناسور. سنت خير هنوز هم هست. حالا هم در راستاي همين دست خير گروه تئاتر گيتي قرار است رپرتوار نمايشنامه‌خواني برگزار كند. رپرتواري كه يك هفته طول خواهد كشيد و بيش از 100 هنرمند در آن حضور خواهند داشت. « همواره سعي كرده‌ام در فواصل كارهاي صحنه‌اي پرداختن به امور خيريه را هم مدنظر قرار بدهم. سه سال پيش هم براي زلزله بوشهر گروه گيتي يك پروژه نمايشنامه خواني را در تالار حافظ برگزار كرد. من هميشه معتقد بودم براي مهرورزي و نزديك شدن قلب‌ها هركسي هر كاري مي‌تواند بايد انجام دهد. همه گروه عزم‌شان را جزم كرده‌اند و تلاش مي‌كنيم تا در حد بضاعت‌مان اين مهرورزي را ترويج دهيم. بايد فارغ از هر نوع نگاه و انديشه‌اي كه داريم به هم كمك كنيم. بايد همه پيشقدم شوند»؛ اين جملات روح‌الله جعفري، مدير گروه تئاتر گيتي و متولي اين رپرتوار در گفت‌وگو با «اعتماد» است.

اين كارگردان با اشاره به اينكه سونامي سرطان خانواده هنرمندان را فرا گرفته، گفت: «به ويژه در چندماه اخير كه تعدادي از دوستان‌مان از ميان ما رفتند فكر كردم اين ايده را گسترش داده و با حضور تعداد بيشتري از هنرمندان اين كار را انجام دهيم. به نتيجه رسيديم كه براي نخستين‌بار در ايران رپرتوار نمايشنامه خواني برگزار كنيم كه عوايد آن از صفر تا 100 براي اين بيماران هزينه شود. » در اين رپرتوار كه يك هفته طول خواهد كشيد متون برجسته تاريخ نمايش از پيش از ميلاد تا قرن بيستم نمايشنامه‌خواني مي‌شوند؛ آنتيگونه، مكبث، باغ آلبالو، عروسي خون، شازده كوچولو، چه كسي از ويرجينيا ولف مي‌ترسد و دو نمايش از ماتئي ويسني‌يك، عنكبوتي در زخم و آخرين گودو آثاري هستند كه اجرا خواهند شد. گروه گيتي سال‌هاست كه به‌طور خاص روي آثار ماتئي ويسني يك كار مي‌كنند: «نزديك يك دهه است كه گروه گيتي روي كارهاي ويسني‌يك پژوهش و كار مي‌كند. به همين دليل به عنوان آخرين اثري كه نمايشنامه‌خواني خواهد شد دو متن از ويسني‌يك براي نخستين‌بار روي صحنه خواهد رفت ». عنكبوتي در زخم و آخرين گودو عنوان اين دو اثر هستند كه قرار است هر دو در روز آخر اين رپرتوار نمايشنامه‌خواني شوند. با توجه به اينكه ويسني‌يك از نمايشنامه‌نويسان برجسته معاصر جهان است و همچنين در ايران نيز علاقه‌مندان زيادي دارد، مي‌توان انتظار داشت كه اين دو اجرا با استقبال خوبي روبه‌رو شوند. استقبال از اين آثار به معناي مشاركت در اين امر خير خواهد بود. گروه تئاتر گيتي تلاش كرده است با گرد هم آوردن خيل بزرگي از بازيگران و هنرمندان پاسخي درخور به حضور مخاطبان بدهد.

بازيگران زيادي در اين اجرا حضور خواهند داشت كه سيامك صفري، فرزين صابوني، نسيم ادبي، بهاره رهنما، آزاده صمدي، نگار عابدي، كاظم هژير آزاد، اليكا عبدالرزاقي، امين زندگاني، رويا نونهالي و... از آن جمله‌اند. اين بازيگران چندوقتي است كه تمرين‌ها را شروع كرده‌اند. «خوشبختانه همه بازيگران كمك كردند و پيش توليد آثار شروع شده و تمرين‌ها در حال انجام است. براي رسيدن به اين يك هفته ما سه ماه تمرين خواهيم داشت كه چندوقتي است شروع شده است.» روح‌الله جعفري معتقد است: «اگر تك تك اعضاي جامعه دست به دست هم بدهند مي‌توانند هر ناممكني را ممكن كنند. در حوزه تئاتر كه مساله فرهنگ است و سطح فرهنگي مهم است اگر همه در كنار هم باشند هر كاري مي‌توان انجام داد.»

سيامك صفري از بازيگران مطرح تئاتر كه قرار است در اين رپرتوار نمايشنامه‌خواني كند به «اعتماد» مي‌گويد: «ما هم جزو كساني هستيم كه داريم فعاليت مي‌كنيم. وظيفه است. كار بزرگي هم نيست. كاري است كه مي‌توانيم انجام دهيم. آدمي باارزش است جان آدم هم با ارزش است.»

چنين رفتاري جدا از فوايد مادي كه خواهد داشت مي‌تواند سنت مشاركت در چنين اتفاقاتي را كه ريشه‌اي كهن در جامعه ايراني دارد بيش از پيش تقويت كند. در وضعي كه هنرمندان مختلفي از حوزه‌هاي گوناگون فرهنگي و هنري به اشكال گوناگون درگير بيماري هستند چنين اتفاقاتي مي‌تواند براي آنها روحيه‌بخش باشد. كافي است در اينترنت يك جست‌وجوي ساده انجام دهيد تا نام‌هاي متعددي را بر تخت بيمارستان يا كنج خانه‌هاي‌شان ببينيد و از آن تلخ‌تر حرف‌هاي‌شان از بي‌مهري و فراموش شدن. براي همين است كه نفس اين رپرتوار با مشاركت چنين جمع بزرگي از هنرمندان ارزش بسياري دارد.

اين رپرتوار نمايشنامه‌خواني قرار است از 26 مرداد تا يكم شهريور در تالار چارسو اجرا شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون