• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3290 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۱ تير

در پي تكذيب و تاييد ممنوع‌التصويري هنرمندان در شبكه‌هاي اجتماعي اعلام شد

آنها كه شؤونات را رعايت نمي‌كنند ممنوع هستند!

رضا صديق / پايگاه رسمي اطلاع‌رساني شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پس از تكذيب و تاييدهاي هفته گذشته در گزارشي، خبر از مصوبه ممنوع‌التصويري هنرمنداني داد كه در فضاي مجازي و اجتماعي دست به هنجارشكني مي‌زنند. اين سايت با انتشار اين مطلب نوشت: «بر اساس مصوبه اخير شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با عنايت به حضور كارمندان و هنرمندان متعهد و پاك سيرت در رسانه ملي، متاسفانه تعداد قليلي از هنرمندان با حضور هنجارشكنانه خود در اين شبكه‌ها و با انتشار تصاوير نامناسبي از خود، شؤونات اخلاقي و ضوابط سازماني را رعايت ننموده‌اند و موجبات دلخوري خيل عظيم هنرمندان متعهد و اهالي فرهنگ و هنر را فراهم آورده‌اند. از اين رو و بر اساس اين مصوبه سازمان صدا و سيما موظف شد تا با هنرمنداني كه در اين شبكه‌ها خلاف شؤونات حاضر شده‌اند قطع همكاري نمايد. شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما، استفاده و حضور در شبكه‌هاي اجتماعي را فرصت تعامل هرچه بهتر هنرمندان با مردم و مخاطبان دانسته و صرفاً حضور نامناسب و انتشار تصاويري كه باعث ناديده انگاشته شدن ارزش‌ها مي‌شود را خلاف ضوابط و مقررات مي‌داند»

اين خبر در شرايطي مطرح مي‌شود كه شانزدهم تيرماه خبرگزاري‌هاي رسمي در اخباري ضد و نقيض به گونه ديگري اين خبر را منتشر كردند و اين خبر از سوي سازمان صدا و سيما تكذيب شد. در همين رابطه نيز نعمتي اناركي، مديركل روابط عمومي سازمان صدا و سيما در گفت‌وگويي با ايسنا با تكذيب اين خبر گفته بود «هيچ‌گونه تصميم يا بخشنامه‌اي در اين خصوص توسط رسانه ملي صادر نشده است. آنچه در برخي سايت‌ها در اين باره نقل شده كذب محض است و بكلي عاري از صحت است.» حالا اما برخلاف گفته روابط عمومي اين سازمان، خبر بالا از سوي پايگاه شواري نظارت بصورت رسمي منتشر شده است و بدين‌ترتيب اين خبر اگرچه مساله رعايت شؤونات اجتماعي را تاكيد مي‌كند اما به هر حال چون هيچ ضابطه مشخصي براي تشخيص شؤونات اجتماعي وجود ندارد، متن فوق مي‌تواند مصوبه‌اي محسوب شود كه بر اساس آن به نوعي شرط منع حضور در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي را براي همكاري با سازمان صدا و سيما اعلام مي‌دارد. اين اتفاق البته در شرايطي است كه چند سالي مي‌شود كه تعداد قابل توجهي از كارگردانان و بازيگران عرصه سينما و تلويزيون همكاري خود را با اين سازمان كمرنگ يا قطع كرده‌اند؛ البته كه در گمانه‌زني‌ها انتظار مي‌رفت كه با تغيير مديريت سازمان صدا و سيما و روي كار آمدن محمد سرافراز آشتي‌اي ميان هنرمندان و سازمان صدا و سيما صورت گيرد كه انتشار اين مصوبه امكان ادامه سياست‌هاي قهري سازمان صدا و سيما با هنرمندان را در پي خواهد داشت. در همين زمينه نيز مهدي همايونفر، تهيه‌كننده سينما و تلويزيون با اشاره به اينكه انتشار چنين مصوبه‌اي عجيب است چون اين خبر چند روز پيش از تلويزيون تكذيب شده بود، گفت: «با توجه به شناختي كه از مديران جديد و مستقر شده در سازمان دارم، بعيد مي‌دانم آنها اينگونه رفتار كنند و اگر اين طور باشد و با وجود باور من درست باشد واقعا تلخ است.»

از سوي ديگر محمدرضا شفيعي، تهيه‌كننده سينما و تلويزيون كه سال‌هاست با سازمان
صدا و سيما همكاري مي‌كند درباره اين مصوبه اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند اما با اشاره به ريشه اين مصوبه مي‌گويد: «گمان نكنيد كه اين ماجرا تاريخچه‌اش به همين مصوبه باز مي‌گردد، از ديرباز كه بنده با تلويزيون همكاري داشته‌ام بخش مربوط به تذكرات و نظارت بر هنرمندان هميشه درباره نوع حضور هنرمندان در اجتماع حساس بوده و تذكر داده و برخورد هم كرده است. چه نوع حضور در شبكه‌هاي اجتماعي و چه حضور در مهماني و. . هميشه حواس اين بخش جمع بوده و اين موضوع و مصوبه متعلق به حالا نيست. در حال حاضر فقط به اين دليل كه شبكه‌هاي اجتماعي از تب بالايي برخوردار هستند اين موضوع پررنگ‌تر شده است».

شفيعي، تهيه‌كننده سريال «فاصله‌ها» با تاكيد بر اين نكته كه امروز ديگر شبكه‌هاي اجتماعي هركدام‌شان خود يك خبرگزاري هستند و تنها دوستان ما در آن پيج‌ها ما را دنبال نمي‌كنند،گفت: «بايد اين نكته را در نظر داشت كه وقتي اين شبكه‌ها هر كدام كاركردي فراتر از صفحه شخصي دارند، هنرمندان نيز نبايد به چشم صفحه شخصي نگاه‌شان بكنند و بايد مناسبات جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنند را رعايت كنند» اين تهيه‌كننده با اشاره به سريال «فاصله‌ها» مي‌گويد: «در زمان ساخت سريال بارها درباره بازيگران سريال به ما تذكر دادند حالا كه سريال با تماشاگران زيادي روبه‌رو است آنها نيز رعايت كنند و ما نيز تذكرات آن بخش سازمان را به بازيگران منتقل مي‌كرديم و آنها هم رعايت مي‌كردند.»

اين تهيه‌كننده سينما و تلويزيون در انتها با اشاره به اينكه هنرمندان ما اين نكات را مي‌دانند و خودشان بدون تذكر رعايت مي‌كنند، گفت: «اينكه حالا اين تذكرات مصوبه و قانون شده است و اعلام شده كه رسانه ملي با اين هنرمندان قطع همكاري مي‌كند را نمي‌دانم ولي ادبيات اين مصوبه و نوع گفتارش را واقعا نه در شأن تلويزيون مي‌دانم و نه در شأن هنر و هنرمند. بجاي تهديد هنرمند بايد با جزييات بيشتر و مشخص‌تر با او سخن گفت و اين نوع ادبيات تهديدآميز واقعا پسنديده نيست چون نيازي به ادبيات تهديد نيست».

وقتي براي پيگيري اين خبر با «سامانه‌هاي ارتباطي شوراي نظارت با مخاطبين گرانقدر» تماس حاصل شد تا با روابط عمومي شوراي نظارت يا مسوولي كه بتواند پاسخي به پرسش‌هاي «اعتماد» بدهد گفت‌وگويي كنيم، جز با آهنگ انتظار خطوط اين سازمان روبه‌رو نشديم.

اما شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما كارش چيست و از چه اعضايي تشكيل شده است؟ اين شورا از سال 1371 با معرفي دو نماينده از قوه مجريه، دو نماينده مقننه و دو نماينده قضاييه جلسات خود را آغاز كرد و اعضاي تشكيل‌دهنده اين شورا جمعي از سه قوه هستند. اعضاي اين شورا در حال حاضر عبارتند از: سيد رمضان شجاعي كياسري و حجت‌الاسلام مفيد كيايي‌نژاد، به عنوان نمايندگان قوه مققنه و حجت‌الاسلام والمسلمين رييسي و محمدجواد لاريجاني به عنوان نمايندگان قوه قضاييه و حسام‌الدين آشنا و عبدالرضا رحماني فضلي نمايندگان قوه مجريه در توضيحاتي شوراي نظارت بر صدا و سيما بر عملكرد خود در سايت شوراي نظارت نوشته است: «شوراي نظارت با بهره‌گيري از توان واحد مانيتورينگ تمامي برنامه‌هاي شبكه‌هاي صدا و سيما را ضبط و كليه امور مربوط به سازمان توسط كارشناسان پنج مديريت: نظارت بر سيما، نظارت بر صدا، نظارت بر امور اجرايي سازمان، نظارت بر برنامه‌هاي سياسي و اخبار و مديريت نظارت بر امور فناوري و رسانه‌هاي مجازي شورا مورد تحليل و بررسي قرار مي‌گيرد. مسائل و مشكلات بررسي شده توسط كارشناسان شورا در جلسات شورا كه به صورت هفتگي با حضور نمايندگان قواي سه‌گانه برگزار مي‌گردد بحث و بررسي و در خصوص اقدامات مقتضي تصميم‌گيري مي‌گردد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها