• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5474 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

زهره هراتيان، رييس ايفمارك٭ در گفت‌وگو با «اعتماد»:

مرحوم شيرچي نيمه دوم سال ۱۴۰۰ گواهي آورد كه مشكلي ندارد

تا قبل از آغاز فصل بعد خبرهاي خوبي در مورد استانداردهاي پزشكي داريم

روزبه دلاور 

فوت ناگهاني اميرحسين شيرچي بازيكن جوان شهداي بابلسر در زمان برگزاري مسابقه اين تيم يكي از خبرهاي تلخ و تكان‌دهنده‌اي بود كه در چند روز اخير فضاي فوتبالي كشورمان را متاثر كرد. در روزهاي گذشته در «اعتماد» به‌طور مفصل به اين قضيه پرداختيم و گفت‌وگويي هم با پدر بازيكن متوفي شهداي بابلسر و هم با مربي او انجام داديم كه پر بود از علامت سوال. سوالات بي‌جوابي كه شايد با مراجعه و پيگيري خانواده شيرچي به دادگاه براي آنها هم پاسخي پيدا شود. اما آنچه بيش از هرچيزي اهميت داشت جان يك جوان بود كه از دست رفت. براي پيگيري بيشتر در خصوص علت مرگ اميرحسين شيرچي با دكتر زهره هراتيان رييس ايفمارك تماس گرفتيم. رييس ايفمارك در ادامه صحبت‌هايش يك خبر خوب هم‌ براي‌مان داشت: اينكه از طرف ايفمارك طرحي براي فدراسيون فوتبال ارسال شده كه در آن در سطوح پايين‌تر هم تحت نظر ايفمارك قرار مي‌گيرند. طرحي كه اگر اجرايي شود از تكرار اتفاق تلخي كه براي شيرچي رخ داد تا حد بسيار زيادي پيشگيري خواهد كرد. به دكتر هراتيان گفتيم كاش زودتر به اين مساله رسيدگي مي‌شد كه پاسخ او قابل تامل بود. در ادامه ماحصل گفت‌وگوي «اعتماد» با رييس ايفمارك را مي‌خوانيد.

   از جانب شما خبري منتشر شد كه تست قلب در همه رده‌هاي اجباري است. تاييد مي‌كنيد؟
از قبل هم بود و اين خبر جديدي نيست. در ليگ برتر و ليگ دسته اول تست‌هاي پزشكي خود را در ايفمارك انجام مي‌دادند و ما هم نظارت مي‌كرديم.
  در رده‌هايي پايين‌تر چطور؟ 
فقط برگه تاييديه را براي ما مي‌آوردند‌. در برگه تاييديه درج مي‌شد كه بررسي قلبي انجام شده و فرد مشكلي ندارد.
  در «اعتماد» مصاحبه‌اي با پدر مرحوم شيرچي انجام داديم كه ايشان در بخشي از صحبت‌هايش گفت بدون انجام تست از بازيكنان امضا مي‌گرفتند كه تاييد شود به لحاظ پزشكي مشكلي براي بازي ندارند. شما در جريان اين موضوع قرار داريد؟ 
ما پيگير هستيم اما اين بررسي‌ها يك روند حقوقي دارد. بايد منتظر بمانيم تا آن ارگان قضايي مستندات را جمع‌آوري و پيگيري كند. از الان هرچه بگوييم حدس و گمان و شائبه است. بايد آن ارگان‌ها به نتيجه‌اي برسند و بعد اعلام كنند.
  از طرف باشگاه شهداي بابلسر در اول فصل چه مدرك پزشكي براي ايفمارك ارسال شده بود؟ 
در آن زمان يك گواهي تاييديه به ما داده بودند. الان هم پيگيري كرديم مشخص شده آمبولانس بوده، گزارش اورژانس و گزارش بيمارستان را گرفتيم تا بدانيم آن مسائلي كه در حين مسابقه بايد انجام شود به‌طور دقيق انجام شده يا نه. گواهي هم كه به ما ارايه دادند آن مراجعي كه بايد پيگيري كنند كار خودشان را انجام خواهند داد و گزارشش را به ما هم خواهند داد.
  آيا اين گواهي كه براي ايفمارك ارسال مي‌شود تضمين‌دهنده سلامت بازيكن است؟ 
وقتي يك پزشك كه مجوز نظام پزشكي دارد يعني زير نظر وزارت بهداشت تاييد شده گواهي مي‌دهد، ما نمي‌توانيم آن را زير سوال ببريم. مگر اينكه تخلفي صورت گرفته باشد به عنوان مثال پزشكي معاينه انجام نداده باشد و زير گواهي را امضا كند يا آن مدرك توسط فردي جعل شده باشد در اين خصوص هم ارگاني وجود دارد كه بررسي‌ها را انجام مي‌دهند.
  فقط بازيكنان ليگ برتري و ليگ يكي در ايفمارك تست مي‌دهند؟ 
بله .
  قرار است رده‌هاي پايين‌تر هم به ايفمارك بيايند؟
ما چنين پيشنهادي داديم و منتظر هستيم هيات‌رييسه و سازمان ليگ در اين خصوص تصميم‌گيري كنند.
  رده‌هاي پايه چطور؟ 
هيات فوتبال استان تهران كه ۱۵ هزار بازيكن دارند از سال قبل به ايفمارك مي‌آيند تا معاينه شوند.
  اينكه مي‌گويند در بعضي از رده‌هاي پايه يك آمبولانس كنار زمين مي‌گذارند تا فقط ناظر اجازه برگزاري بازي را بدهد، يعني ممكن است اتفاقي كه براي شيرچي رخ داد بازهم تكرار شود.
خدا را شكر با تغيير و تحولاتي كه در هيات فوتبال استان تهران رخ داده ما يكسري جلساني را داشتيم. آقاي كشوري پيگير اين موضوع است كه ما بايد هم استاندارد‌سازي و هم نظارت را بيشتر كنيم‌. در اين‌ چند روز مشغول اتخاذ كردن يكسري تصميماتي هستيم در خصوص زيرساخت‌ها كه به زودي هم از طريق سازمان ليگ اعلام مي‌شود. اما به‌طور حتم تغييرات مثبتي در همين چند روز اتفاق خواهد افتاد.
  نظم سوالات ما بر هم خورد! درباره مرحوم شيرچي باز هم سوال داريم. ۳، ۴ ماه قبل او دچار مشكل قلبي شد و اجازه بازي نداشت. آيا بعد از بازگشت باز هم بايد از طرف پزشك باشگاه معاينه مي‌شد؟
وقتي قبلا اين سابقه را داشته بايد مجدد تست مي‌داد اما اينها در حد حدس است. هر سال يك بار تست مي‌دهند. اما بازيكني كه دچار بيمار قلبي باشد كارت برايش صادر نمي‌كنيم. در ليگ برتر و ليگ يك بازيكناني بودند كه ما كارت براي‌شان صادر نكرديم.
  چطور براي شيرچي باوجود سابقه بيماري قلبي كارت بازي صادر كرديد؟ 
در مهر سال ۱۴۰۰ گواهي آورده با اين عنوان كه مشكل قلبي و ريوي ندارم. اما وقتي اين مشكل براي او در اين بازي پيش آمده باشگاه بايد پيگير مي‌شد تا ببيند مشكلش حل شده يا نه .
  پس از طرف باشگاه بايد مجدد پيگير مي‌شدند؟ 
بله‌. البته اگر مشكلي بوده. باشگاه بايد كميته پزشكي داشته باشد و پيگيري كنند .
  مي‌گويند زمان بازي شهداي بابلسر پزشك‌يار حضور داشته است. 
در آمبولانس تكنسين حضور داشت. تكنسين‌ها از طرف وزارت بهداشت تاييدشده هستند. در گزارش اورژانس آمده زماني كه وارد شديم دستگاه شوك وصل بوده و رگ گرفته شده و مشغول احيا بودند. اين گزارش تكنسين‌هاي آنجا نيست، گزارش سرپرست اورژانس ۱۱۵ است. اگر چنين اتفاقي افتاده يعني حضور داشتند و كارشان را درست انجام ‌دادند‌.
  يعني راهي براي احيا وجود نداشت؟ 
طبق اين گزارش، نه. در آن لحظه نه. حالا قبل از آن مشكل داشته يا نه را نمي‌دانيم‌. اما پيگير هستيم. اين اتفاق باعث مي‌شود ما استانداردهاي‌مان را در ليگ دو و سه به روز كنيم. در ليگ برتر و ليگ يك‌ خدا را شكر مشكل خاصي نداريم. ما تا قبل از آغاز فصل بعد خبرهاي خوبي در اين زمينه ‌داريم كه اعلام مي‌شود‌.
  بازيكني آمده كه مشكلي قلبي داشته باشد و كارت بازي برايش صادر نكرده باشيد؟
در فصل جاري ليگ برتر و ليگ‌ يك جلوي بازي سه بازيكن را گرفتيم و اجازه بازي به آنها نداديم. مسير آنها را عوض كرديم و فرستاديم بروند دنبال مربيگري! بازيكني هم بوده كه مشكل قلبي داشته رفته عمل كرده و به بازي‌ها برگشته و مشكلي نداشته. فقط در بعضي از موارد كه مشكل مادرزادي است اجازه نداديم بازي كنند اما اگر كميسيون سه، چهارنفره متخصصين قلب مجوز بدهند مشكلي براي ادامه بازي ندارند. در حالت كلي، امروزه در باشگاه‌هاي بزرگ دنيا ريسك نمي‌كنند و حرفه‌اي برخورد مي‌كنند و بازيكن هم بايد بپذيرد.
  گويا براي صدور مجوز حرفه‌اي هم در خصوص مسائل پزشكي afc به‌طور جدي پيگير است.
بله. پزشكي يكسري استانداردهايي دارد و باشگاه‌هايي كه به ايفمارك مي‌آيند خودمان براي‌شان آماده مي‌كنيم و فقط لازم است مدارك پزشكي را بارگذاري كنند. خوشبختانه از نظر پزشكي، باشگاه‌هاي ليگ برتري مشكلي ندارند ؛ما آنچه afc مي‌خواهد را در اختيارشان مي‌گذاريم و باشگاه‌ها فقط آپلود مي‌كنند .
  سوال آخر اينكه نمي‌شد براي ليگ‌هاي پايين‌تر زودتر چاره‌انديشي مي‌كردند؟ 
اين اتفاق به دليل محدوديت‌هاي هزينه‌اي و رفت و آمد بود. اما چون حالا ليگ‌هاي سطح بالا مشكلي به لحاظ پزشكي ندارند از اين به بعد تمام‌ توان خودمان را براي سطح پايين‌تر مي‌گذاريم .
٭ مرکز پزشکی ورزشی زیر نظر سازمان لیگ

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون