• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5481 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۱ ارديبهشت

ميلاد صالحي، عضو پرسپولیسی تيم ملي اسكيت در گفت‌وگو با «اعتماد»:

ماشينم را فروختم و هزينه اعزام به مسابقات را از جيب پرداخت كردم

فدراسيون اسكيت قول كمك كردن هم به ما نمي‌دهد چه برسد به بازپرداخت هزينه‌هايي كه كردم!

روزبه دلاور 

 «اسكيت» يكي از رشته‌هاي پرهزينه در ورزش كشورمان به حساب مي‌آيد. نداشتن پيست مخصوص و گراني ابزار از مشكلاتي است كه علاقه‌مندان بسياري به اين رشته پس از مدتي كوتاه و مواجه شدن با كمبودها قيد آن را مي‌زنند و به اصطلاح عطاي اين رشته را به لقايش مي‌بخشند! البته در اين بين هستند افراد كمي مثل ميلاد صالحي كه در كنار عشق و علاقه فراوان به اسكيت با استعداد هستند و براي پيشرفت بيشتر و ماندگاري از جيب هزينه مي‌كنند. با صالحي كه صحبت كرديم مشكلات در اسكيت را حس كرديم. مشكلات يا معضلاتي كه اين ملي‌پوش مي‌گويد بارها به گوش مسوولان ورزش كشور هم رسانده شده اما فايده‌اي نداشت! بازي‌هاي «اسكيت» در كنداكتور برنامه‌هاي ورزشي تلويزيون ما جايي ندارد و همين هم سبب مي‌شود اسپانسرها رغبت نكنند تا پا پيش بگذارند و از ورزشكاران اين رشته حمايت كنند. صالحي در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» مي‌گويد با تمام اين مشكلات و نااميدي‌ها قصد مهاجرت ندارد‌‌ و دوست دارد همچنان براي ايران كسب موفقيت كند. از لحن صحبت‌هايش در هنگام مصاحبه گاهي مي‌شد خستگي را حس كرد، اما با روحيه‌اي كه در اين جوان موج مي‌زند، بعيد است كه به اين زودي‌ها پا پس بكشد. در ادامه چكیده گپ و گفت خبرنگار «اعتماد» با صالحي را بخوانيد‌ .

   براي شروع از خودت بگو. چند ساله عضو تيم ملي هستي؟ از مقام‌هايي كه به دست آوردي براي‌مان بگو!
حدود ۱۰ سالي است كه بازيكن تيم ملی اسكيت سرعت هستم . در سال ١٣٩٤ برنز ماده نيمه ماراتن كشور را به دست آوردم و در سال١٣٩٥ به مسابقات قهرمانی جهان در كشور چين اعزام شدم و همان سال دوباره به مسابقات قهرمانی آسيا  اعزام و مقام ششم ماراتن و مقام ششم امدادی را كسب كردم و در مسابقات آزاد بين‌المللی ٢٠٢١ در كشور تركيه برگزار شد در ماده ١٠ كيلومتر مدال طلا را در بخش بزرگسالان به دست آوردم و در مسابقات بين‌المللی تركيه در سال ٢٠٢٢ در ماده نيمه ماراتن باز هم طلا گرفتم ‌و پارسال در مسابقات ايتاليا هم طلا گرفتم كه براي اولين‌بار يك ايراني در اين سطح مقام اول را به دست مي‌آورد، در اين سال‌ها در بزرگسالان و جوانان در مسابقات كشوري چندين مدال گرفتم.
   چند روز قبل هم در هلند موفق به كسب مدال نقره شدي. سطح مسابقات و رقابت چطور بود؟ 
مسابقات كاپ اروپا بود. اين مسابقات هر ساله برگزار مي‌شود و سطح آن از قهرماني جهان هم بالاتر است، چراكه رقابت‌هاي قهرماني جهان در هر ماده و هر كشوري فقط دو بازيكن مي‌تواند داشته باشد، چون براي هر كشوري محدوديت وجود دارد، اما در مسابقات كاپ اروپا هر كشور مي‌تواند هر تعداد كه مي‌خواهد شركت‌كننده معرفي كند. مثلا كشور هلند ۵۰ بازيكن داشت يا از كلمبيا ۷، ۸ بازيكن بودند. در نظر داشته باشيد كلمبيا بازيكناني در سطح اول دنيا دارد. فكر مي‌كنم در اين دوره هم از بيست كشور آمده بودند و ۸۴ بازيكن هم حضور داشتند.
  در چه ماده‌اي نقره گرفتيد؟ 
در ماده وارپ نقره گرفتم كه در جاده برگزار مي‌شود و در پيست هم نفر ششم شدم.در مجموع و به لحاظ رنكينگي نفر سوم اين مسابقات شدم.
   اسكيت رشته المپيكي نيست، بالاترين سطح اين رشته همين مسابقات است؟ 
بله، يكي همين مسابقات و ديگري هم قهرماني در جهان‌.
  عضو تيم ملي هستي براي شركت در اين بازي‌ها فقط شما اعزام شدي؟ 
بله، فقط من از ايران در اين بازي‌ها شركت كردم آن هم با هزينه شخصي!
  چقدر هزينه كردي؟ 
براي حضور در اين مسابقات تقريبا ۲۰۰ ميليون تومان هزينه كردم، چون تجهيزات ما گران است مثلا براي هر بار چرخي كه براي مسابقات مي‌اندازيم خيلي هزينه مي‌كنيم. اين چرخ‌ها وارداتي است هر بار ۲۶۰ يورو پول چرخ براي مسابقات مي‌پردازم يعني حدود ۱۵ ميليون تومان! براي هر مسابقه و هر ماده هم بايد يك چرخ جديد استفاده كنم‌. يعني فقط پول تجهيزاتم براي اين مسابقات حدود ۶۰ ميليون تومان شد؛‌ ضمن اينكه تمامي كارهاي مرتبط با گرفتن ويزا و سفارت را هم خودم انجام دادم‌ .
  فدراسيون اسكيت در جريان حضور شما در اين مسابقات بود؟ 
بله، قرار شده كه كمك كنند دفعات قبلي هم كه با هزينه شخصي به مسابقات برون مرزي رفتم قرار بود كه كمك كنند، اما تا الان همان قبلي‌ها را هم ندادند و قرار هم نيست، بدهند‌! پارسال در ايتاليا طلا گرفتم هم يك‌هزار توماني به من كمك نكردند! قول هم نمي‌دهند كه يك روزي پرداخت مي‌كنند.
  يعني از جانب فدراسيون حمايت نمي‌شويد؟ 
خير، هيچ حمايتي نيست. من ۷، ۸ سال است در مسابقات مختلف مي‌خواهم حضور پيدا كنم بنا بر دلايل مختلف مسابقات را كنسل مي‌كنند. مثلا پارسال در نزديكي مسابقات قهرماني جهان در كشور آرژانتين مسابقات ما را لغو كردند و گفتند به دليل مشكلاتي كه با آرژانتين داريم در اين مسابقات شركت نمي‌كنيم. يك ماه قبل از اعزام در ايتاليا طلا گرفتم و نفر دوم هم در آرژانتين نقره گرفتم، اما من در بازي‌ها نبودم . ورزشكاران اسكيت هم تايمي براي ورزش حرفه‌اي دارند و نمي‌توانيم منتظر فدراسيون بمانيم.مجبوريم با خرج خودمان در مسابقات باشيم تا سطح خودمان را بالا ببريم‌.
  طي يك‌سال چند بار به مسابقات برون‌مرزي مي‌روي؟ 
براي داشتن رنكينگ معتبر بايد در مسابقات مختلفي شركت كنيم، اما من نهايت بتوانم با درآمدي كه از مربيگري براي خودم به دست مي‌آورم سالي يك‌بار در مسابقات شركت كنم.متاسفانه خبري از اسپانسر هم نيست، چون رسانه‌ها به آن توجه نمي‌كنند .
  در سال چقدر براي حضور در مسابقات هزينه مي‌كني؟ 
هر قدر از مربيگري در مي‌آورم به علاوه چيزهايي كه دارم را مي‌فروشم تا در مسابقات شركت كنم. مثلا پارسال ماشين خودم را فروختم تا هزينه‌ام را تامين كنم و به مسابقات ايتاليا بروم!
  از فدراسيون به استقبالت كه مي‌آيند؟! 
بله! تا فرودگاه مي‌آيند و گل هديه مي‌دهند!
  مسابقات ديگري هم در پيش‌رو داري؟ 
مسابقات آسيايي است كه منتظر هستند شوراي كميته المپيك براي اين بازي‌ها تصميم بگيرند كه اسكيت سرعت حضور پيدا كند يا نه‌. قهرماني جهاني هم داريم و يك مسابقه بين‌المللي كه سال پيش در ايتاليا برگزار شد باز هم در اين كشور برگزار مي‌شود.
  چهل روز ديگر باز هم با هزينه شخصي براي مسابقات ايتاليا خواهي رفت؟ 
بله‌، آن هم هزينه شخصي خودم هست، چون از يك جايي به بعد فقط تمرين جواب نمي‌دهد و بايد در شرايط مسابقات قرار گرفت. وقتي حمايت از فدراسيون نمي‌شويم با اين قيمت يورو باز هم بايد يك وسيله خودم را بفروشم.
  از اينكه از جيب هزينه مي‌كني تا به مسابقات بروي پشيمان نيستي؟ 
خير، هدف دارم و مي‌خواهم سطح خودم را بالا ببرم تا آرزوهاي خودم را دنبال كنم. اگر ده بار ديگر به دنيا بيايم و شرايط همين باشد باز هم همين كار را مي‌كنم.
  به فكر مهاجرت كردن نيستي؟ 
خير، دوست دارم در كشور خودم سطح ورزشم را بالا ببرم.دلم مي‌خواهد نتيجه‌اش براي كشور خودم باشد.
  وقتي با بازيكنان كشورهاي ديگر در خصوص اينكه از جيب خودت براي اين رشته خرج مي‌كني حرف مي‌زني چي مي‌گويند؟ 
آنها را حمايت مي‌كنند. وقتي شرايط را مي‌گويم آنها درك نمي‌كنند چي مي‌گويم!
  از كمبودهاي اين رشته بگو.
ما در ايران پيست استاندارد نداريم و روي آسفالت تمرين مي‌كنيم! شرايط ما با بازيكنان ديگر كشورها قابل قياس نيست.
تجهيزات به قدري گران است که خيلي‌ها اين ورزش را بين راه رها مي‌كنند. اجاره باشگاه‌ها و هزينه رفت و آمد و ابزار را در نظر بگيريد.‌ با اين وضعيت اين رشته رو به نابودي است‌.
  اين مشكلات را به گوش مسوولان ورزش هم رساندي؟ 
ديگر اين صحبت‌ها كليشه‌اي شده! خيلي جاها اين صحبت‌ها را مطرح كرديم، اما فكر نمي‌كنم هيچ ‌وقت به اين مشكلات رسيدگي شود.ديگر نااميد شدم! مي‌دانم 10 سال ديگر هم در مسابقات مختلف مدال بگيرم بايد باز هم به كشورم برگردم و مربيگري را شروع كنم. جايي انتظار ما را نمي‌كشند يا بايد كارگري كنم يا مربيگري تا بتوانم امورات زندگي را بگذرانم. درباره سوال شما هم بارها اين جلسات را گذاشتيم و گفتيم تجهيزات گران است و... فدراسيون هم مي‌گويد محدوديت داريم و بودجه نيست.
اگر اين مسير را انتخاب كردم عشق خودم بوده و به پدر و مادرم قول دادم در اين سطح مسابقه بدهم تا براي‌شان افتخارآفريني كنم و پرچم كشورم را بالا ببرم و نشان بدهم ايراني مي‌تواند از بهترين‌هاي دنيا باشد‌ . روي حرف خودم هستم و تلاش مي‌كنم به آن اهداف برسم.مدالم را هم به پدر و مادرم تقديم مي‌كنم.
  انرژي مثبت از مردم مي‌گيري؟ 
در صفحه‌اي كه دارم خيلي به من انرژي مي‌دهند ‌و حمايت مي‌كنند و اكثر ورزشكارها هم شرايط كشور و سختي‌ها را مي‌دانند. اين حمايت‌ها براي من ارزشمند است‌ .
  ديدم جواد كاظميان هم برايت استوري گذاشته با فوتباليست‌ها رفاقت داري؟ 
جواد اسطوره دوران بچگي من بوده و شرايط طوري شد كه با آقا جواد خيلي رفيق شديم و الان داداش بزرگه صدايش مي‌كنم .
   پرسپوليسي هستي؟ 
بله ‌. پرسپوليس هم ان‌شاءالله قهرمان مي‌شود .
  صحبت پاياني؟ 
ممنون كه حرف‌هايم را شنيديد. اميدوارم يك اتفاق خوب براي ورزش كشور ما رقم بخورد، چون من مي‌بينم در آكادمي ملي المپيك تمرين مي‌كنم همه بازيكنان در همه رشته‌ها اين دغدغه را دارند.سختي سربازي و اعزام به مسابقات كه ساده‌ترين شرايط براي يك ورزشكار بايد باشد، اما تمام دغدغه ما همين‌هاست. اميدوارم براي همه ورزشكاران اتفاقات خوبي پيش بيايد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون