• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5481 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۱ ارديبهشت

افشاگري‌هاي تكان‌دهنده ملي‌پوش شطرنج نابينايان و كم‌بينايان

تهدیدم کردند که نباید برنده ‌ بشوم!

سه دوره با حریف اسراییلی بازی نکردم اما این را نادیده می‌گیرند

به گزارش «اعتماد» در دو روز گذشته از زمزمه‌هاي مبني بر كنار گذاشتن رييس فدراسيون نابينايان و كم‌بينايان پرده برداشتيم. يكي از علت‌هاي تكاپو براي كنار گذاشتن مظلومي از رياست قضيه دوپينگ خيرالله‌زاده جوكار ملي‌پوش و حواشي پيرامون او بود كه در «اعتماد» به آن پرداختيم اما يك ورزشكار كم‌بيناي ديگر در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد از دليل بركناري‌اش توسط رييس فدراسيون نابينايان و كم‌بينايان پرده برداشته كه جاي بررسي و پيگيري دارد.
فاطمه برقول يكي از چهره‌هاي شناخته‌شده در شطرنج نابينايان و كم‌بينايان كشورمان به حساب مي‌آيد كه در رقابت‌هاي داخلي و خارجي مدال‌هاي رنگارنگ بسياري براي كشورمان به ارمغان آورده است. برقول كه مدتي است در رقابت‌هاي مختلف كشوري حضور ندارد در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره علت عدم حضورش در بازي‌هاي انتخابي گفت: بله من قهرمان كشور هستم و داراي چهار مدال آسيايي و جهاني هستم اما متاسفانه كلا از اين رشته حذف شدم!
برقول با بيان اينكه در رقابت‌هاي قهرماني كشور به اجبار شركت كرده، ادامه داد: بعد از آنكه به كمك دوستان رسانه‌اي در مسابقات شركت كردم‌ تهديدم كردند كه اگر باز هم برنده شوي كنارت مي‌گذاريم! 
او در مورد دليل اين اتفاق گفت: اينها را بايد از دوستان فدراسيون نابينايان و كم‌بينايان بپرسيد!
خبرنگار اعتماد مي‌پرسد، به شما گفتند نبايد قهرمان شويد؟ برقول پاسخ داد: قهرمان كه بااقتدار شدم اما در بازي‌هاي انتخابي سه بار در بازي من تقلب كردند. به سرداور و كميته گفتم اما گفتند اشكالي ندارد و برخورد مي‌كنيم اما ديدم آن خانم در تيم ملي است. در دوره بعدي به مصاف يكي از دوستانم رفتم و چون مي‌دانستم چه ببرم چه ببازم حذف‌شده هستم بازي را واگذار كردم! در حال حاضر هم اگر خدا بخواهد مي‌خواهم بروم عراق بازي كنم.
او افزود: وقتي رييس فدراسيون نمي‌خواهد من باشم؛ من كه مدال‌آور بازي‌هاي آسيايي جاكارتا بودم و نمي‌خواهند باشنم مجبورم بروم كشور ديگري بازي كنم.
برقول ادامه مي‌دهد: تيم ملي ما سليقه‌اي است‌، انتخاباتي مي‌گذارند و با تقلب آن ورزشكاري را  که‌دوست دارند انتخاب مي‌كنند. من يك وويس دارم كه در آن رييس شخصي كه مرا به مسابقات دعوت كرده را بازخواست كرده كه چرا به من اجازه شركت داده. (اين وويس در اختيار خبرنگار روزنامه اعتماد قرار گرفته است) 
از او پرسيديم آيا رييس فدراسيون با او مشكلي داشته كه برخورد اينچنيني با او داشته؛ برقول به «اعتماد» گفت: بله‌. 
شطرنج‌باز كشورمان در ادامه ادعاهايي در مورد رييس فدراسيون مطرح كرد كه به دليل نبود مدارك كافي از انتشار آنها معذور هستيم اما اگر نهادهاي نظارتي به پيگيري موضوع علاقه داشته باشند مي‌توانيم در اختيارشان قرار دهيم. 
برقول در ادامه گفت‌‌وگو اظهار داشت: من خيلي دوندگي كردم. بارها به حراست رفتم، به كميته پارالمپيك رفتم اما فايده نداشت. همه گفتند او پول دارد و قدرت دارد و ما هيچي! حتي دوست من كه از من حمايت كرد، او را هم از تيم ملي خط زدند! من معترض بودم چرا حق و حقوق‌مان براي مدال در جاكارتا را فدراسيون به ما نداد يا چرا پول‌هايي كه مي‌دادند را كسر كردند؟ همه اين مسائل دست به دست هم داد تا رييس فدراسيون هم به من توهين كند و البته جوابش را دادم چون دوست ندارم به هر قيمتي در تيم ملي باشم.
اين شطرنج‌باز در خصوص ادامه فعاليتش به «اعتماد» گفت: رييس هيات منطقه آزاد اروند هستم و چون عراق نزديك به اروند است، تا دقيقه نود صبر مي‌كنم اگر تيم ملي من را نخواست به ناچار بايد بروم كشوري ديگر. دوست ندارم اين اتفاق رخ دهد، من عاشق شطرنج هستم، ۲۲ سال است كه قهرمان جهان شدم و در چندين سطح مختلف در بينايان و نابينايان مدال آوردم، سه دوره با رقيب اسراييلي بازي نكردم اما اين همه افتخار را ناديده بگيرند؟ به نظر شما چه كار بايد كرد؟ فقط مشكل من نيستم. دو، سه نفر ديگر هم نامه زدند اما از ترس حذف شدن سكوت مي‌كنند! 
برقول در پايان صحبت‌هايش به «اعتماد» گفت: متاسفانه الان خيلي‌ها هستند. مثلا يك دختر ۲۳، ۲۴ ساله كه عنواني ندارد در تيم ملي است. يا افرادي كه تقلب كردند هستند. اما روحيه من را در انتخابي با تهديد تخريب كردند و كنارم گذاشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون