• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5481 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۱ ارديبهشت

رييس شوراي فقهي بانك مركزي:

رمزارز، پول و مال نيست

رييس شوراي فقهي بانك مركزي گفت: اعلام كرده‌ام كه رمزارز را پول و فراتر از آن يعني رمزارزها را مال نمي‌دانم. مال آن چيزي است كه عقلا براي آن ماليت و ارزش قائل هستند و رمزارزها هنوز به چنين نقطه‌اي نرسيدند كه عقلاي عالم آن را مال بدانند.
غلامرضا مصباحي مقدم، رييس شوراي فقهي بانك مركزي درباره سياست‌هاي جديد بانك مركزي ازجمله انحلال بانك‌هاي تورم‌زا تا شهريور ماه باتوجه به تجربه انحلال موسسات اعتباري اظهار داشت: انحلال بانك‌ها متفاوت از موضوع موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز است كه فعاليت اين موسسات مشكل‌آفرين شدند. در دنيا هم مرسوم است كه اگر بانكي دچار ناترازي شد به گونه‌اي كه با اخطار و تذكر اصلاح نشد، مسير گريز و انحلال را طي مي‌كند.
به گزارش ايلنا، وي ادامه داد: در اين شرايط به بانك ديگر ماموريت داده مي‌شود كه مشتريان اين بانك را كه داراي سپرده‌هايي هستند، متقبل شوند و مسووليت اين سپرده‌ها را بپذيرد و براي مشتريان اين امكان ايجاد شود كه با انحلال بانك قبلي و ادغام در بانك جديد هر زماني به سپرده‌هاي خود دسترسي داشته باشند و برداشت كنند. البته وقتي انتقال سپرده به يك بانك معتبر صورت مي‌گيرد براي بسياري‌ها انگيزه‌اي براي برداشت سپرده هم ايجاد نمي‌شود. 
رييس شوراي فقهي بانك مركزي با بيان اينكه بانك مركزي به عنوان بانك بانك‌ها و مسووليت حفظ سپرده‌هاي مردم در نظام بانكي رسمي را به عهده مي‌گيرد، گفت: بنابراين بين بانك‌هاي رسمي در بحث انحلال براي رفع مشكل ناترازي با انحلال موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز فرق وجود دارد.
مصباحي‌مقدم درباره تعيين تكليف موضوع رمرزارزها و توافق براي تدوين قانون در اين حوزه گفت: درباره رمزارزها فعلا هيچ‌گونه تعيين تكليف قانوني نشده است و از نظر قانون رمزارزها اعتبار ندارند. 
وي ادامه داد: البته ظاهرا وزارت صمت مصوبه‌اي نسبت به توليد رمزارزها دارد كه رمزارزهايي كه زيرنظر خود وزارت صمت توليد مي‌شود و براي واردات كالاها استفاده مي‌شود، مورد حمايت قرار مي‌گيرد اما اين به معناي تعيين تكليف قانوني رمزارزها نيست. موضوع رمزارزها در سياست‌هاي پولي و بانكي كه در مجمع تشخيص مصلحت در دستور كار بوده موضوع مطرح شده‌اي است اما هنوز تبديل به سياست نشده‌ است.
مصباحي‌مقدم با بيان اينكه بارها اعلام كرده‌ام كه رمزارز را پول نمي‌دانم، تاكيد كرد: اعلام كرده‌ام كه رمزارز را پول نمي‌دانم و فراتر از آن يعني رمزارزها را مال نمي‌دانم. مال آن چيزي است كه عقلا براي آن ماليت و ارزش قائل هستند و رمزارزها هنوز به چنين نقطه‌اي نرسيدند كه عقلاي عالم آن را مال بدانند.
وي گفت: بخشي از مردم با رمزارز كار مي‌كنند شايد هم آن را مال بدانند اما يك نوع پذيرش عام عقلايي پيدا نكرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون