• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3293 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير

توافق جديد ايران و آژانس براي حل مسائل گذشته

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز گذشته جزييات نقشه راه مشترك براي حل مساله ابعاد احتمالي نظامي را منتشر كرد. به گزارش «اعتماد»، در ادامه متن كامل توافق كه به امضاي آمانو و علي اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي ايران رسيده، آمده است:

توسط يوكيا آمانو مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و علي اكبر صالحي، معاون رييس‌جمهوري اسلامي ايران و رييس سازمان انرژي اتمي ايران، در تاريخ 14 جولاي 2015 (23 تير) به شرح زير مورد توافق قرار گرفت:

نقشه ر اه شفاف‌سازي موضوعات باقي‌مانده گذشته و كنوني مربوط به برنامه هسته‌اي ايران

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و جمهوري اسلامي ايران در ادامه همكاري‌هاي‌شان ذيل چارچوب همكاري‌ها، براي تسريع و تقويت همكاري‌ها و مذاكرات با هدف حل تمام موضوعات باقي‌مانده گذشته و كنوني كه هنوز توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران حل نشده‌اند، تا پايان سال 2015، توافق كردند. در همين زمينه، ايران و آژانس با موارد ذيل موافقت كردند:

1- آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران بر روي ساز‌و‌كار جداگانه‌اي كه به آنها اجازه مي‌دهد موضوعات حل‌نشده باقي‌مانده را، آن‌طور كه در ضميمه گزارش 2011 مديركل (GOV/2011/65) آمده، پاسخ گويند. فعاليت‌هاي صورت گرفته و نتايج به دست آمده تا آن تاريخ توسط ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ارتباط با برخي موضوعات، در طول روند انعكاس داده خواهد شد.

2- ايران تا تاريخ 15 اوت 2015 (24 مرداد)، توضيحات خود به صورت مكتوب و اسناد مربوطه را در ارتباط با موضوعات مطروحه در ساز و كار جداگانه بند يك، به آژانس ارايه خواهد داد.

3- آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از دريافت توضيحات مكتوب و اسناد مربوطه ايران، اطلاعات را تا تاريخ 15 سپتامبر 2015 (24 شهريور) بررسي كرده و سوالات در مورد هرگونه ابهامي در ارتباط با آن اطلاعات را به ايران منتقل خواهد كرد.

4- پس از آنكه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي سوالات در خصوص هرگونه ابهام در چنين اطلاعاتي را به ايران ارايه كرد، ديدارهاي فني-كارشناسي، تمهيدات فني و مباحث آن‌گونه كه در ساز و كار جداگانه مورد توافق قرار گرفت، براي رفع اين ابهاماات، در تهران صورت خواهد گرفت.

5- ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بر سر ساز‌و‌كار جداگانه‌اي در خصوص موضوع پارچين توافق كردند.

6- تمامي فعاليت‌ها، آن‌گونه كه در فوق اعلام شده، تا تاريخ 15 اكتبر 2015 (23 مهر) با هدف حل تمامي مسائل حل‌نشده گذشته و حاضر، آن‌گونه كه در ضميمه گزارش 2011 مديركل (GOV/2011/65) تعيين شده، تكميل خواهد شد.

7- مديركل به صورت دوره‌اي روند اجراي اين نقشه راه را به شوراي حكام آژانس گزارش خواهد كرد.

8- تا تاريخ 15 دسامبر 2015 (24 آذر)، مديركل ارزيابي نهايي را در مورد حل تمامي مسائل باقي‌مانده گذشته و حاضر آن‌طور كه در ضميمه گزارش 2011 مديركل (GOV/2011/65) تعيين شده، براي اقدام به شوراي حكام ارايه خواهد كرد. پيش از صدور گزارش، يك نشست فني جمع‌بندي ميان ايران و آژانس برگزار خواهد شد.

9- ايران اعلام كرده است ارزيابي جامع خود را در مورد گزارش مديركل به صورت مكتوب به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارايه خواهد كرد.

10- در انطباق با چارچوب همكاري‌ها، آژانس به در نظر گرفتن نگراني‌هاي امنيتي ايران، ادامه خواهد داد.

نگراني‌هاي مشروح آژانس را برطرف خواهيم كرد

سخنگوي سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه در نقشه راه قرار نيست دسترسي به هيچ يك از سايت‌هاي نظامي داده شود، گفت: در چارچوب معاهده قراردادي كه با آژانس امضا كرديم ممكن است آنها نگراني‌هاي مشروعي داشته باشند كه بايد آنها را برطرف كنيم. به گزارش ايلنا، بهروز كمالوندي در گفت‌وگويي با اشاره به سفر آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران و مذاكرات با وي گفت: ما به ايشان گفتيم پرداختن به موضوعات گذشته نمي‌تواند بي‌انتها باشد و خوشبختانه در گزارش مديركل آژانس به اين موضوع اشاره شده است. معاون بين‌الملل رييس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه مي‌توانيم بگوييم حاصل تلاش دو سال خودمان را احساس كرديم، افزود: مذاكرات مفصلي بود كه به جمع‌بندي منجر شد كه بر اساس آن ديگر قرار نيست جمهوري اسلامي ايران طي 12 سال گذشته كه مرتب توضيح مي‌داد اين روند ادامه پيدا كند، اين روند تا 15 دسامبر سال 2015 خاتمه پيدا مي‌كند. وي درباره بازديد از سايت پارچين گفت: در تمام مذاكرات تمام خطوط قرمزمان را به آژانس گفتيم در خصوص مناطق نظامي، افراد و دانشمندان در چارچوب خطوط قرمز خودمان به جمع‌بندي رسيديم و اين خطوط حفظ خواهد شد. كمالوندي تاكيد كرد: در مذاكرات متعددي كه داشتيم خطوط قرمز مذاكرات را كه همان دسترسي به سايت‌هاي نظامي، دانشمندان و متخصصان بود به صورت صريح با آژانس مطرح كرديم. وي گفت: در اين نقشه راه قرار نيست دسترسي به هيچ يك از سايت‌هاي نظامي داده شود. سخنگوي سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: البته در چارچوب معاهده قراردادي كه با آژانس امضا كرديم ممكن است آژانس نگراني‌هاي مشروعي داشته باشد كه بايد آنها را برطرف كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون