• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3297 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۱ تير

حجم مبادلات ايران و آلمان 10 ميليارد دلار هدفگذاري شد

در دومين روز از سفر هيات آلماني مبادلات اقتصادي 10 ميليارد دلاري بين ايران و آلمان هدفگذاري شد. پس از آنكه جلساتي با مقامات پولي و بانكي، صنعتي و فعالان اقتصادي در روز نخست حضور آلمان‌ها برگزار شد در ادامه جلسات و سفر اين هيات به اصفهان، بحث‌ها تخصصي‌تر و هدف‌ها مشخص‌تر شد. در ديداري كه آلمان‌ها با قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت داشتند حداكثر همكاري‌هاي اقتصادي بين دو كشور در بخش كالا در سال گذشته دو ميليارد و 800 ميليون دلار عنوان شد كه از اين ميزان 350 ميليون دلار صادرات كالا صورت گرفته است. مجتبي خسروتاج دراين زمينه به ايسنا گفت: در بخش‌هاي نفت، گاز و معدن كمبودهاي زيادي داريم، بنابراين اگر بتوانيم زنجيره ارزش اين سه محصول را كامل كنيم مورد استقبال آلماني‌ها قرار مي‌گيرد كه اين موضوع به صادرات كمك خواهد كرد.

مذاكرات نعمت‌زاده با ژرمن‌ها

نكته قابل توجه اما در اين ديدارهاي اقتصادي- تجاري، اين بود كه وزراي اقتصادي كابينه تلاش كردند محورهاي مذاكرات خود را به‌صورت گزينشي از طريق رسانه‌هاي خاص اطلاع‌رساني كنند، اين نكته آنجا نمايان مي‌شود كه اكثر مسوولان در پايان جلسات رسمي و بعضا غيررسمي خود بدون آنكه خبرنگاران مكتوب حضور داشته باشند ترجيح دادند جلوي دوربين‌هاي سيما رفته و از پتانسيل بالاي ايران در جذب سرمايه‌گذاري خارجي و از تلاش ايران براي توسعه همكاري خود با كشورهاي اروپايي سخن بگويند. براي نمونه روز گذشته محمدرضا نعمت‌زاده ،وزير صنعت رايزني خود يا هيات آلماني را در فضاي غيررسمي و در رستوران آغاز كرد. نعمت‌زاده در قالب ناهار كاري با اين هيات ديدار كرد و در پايان هم بدون اعلام خبري از جزييات مذاكره خود با طرف آلماني بر اين نكته بسنده كرد: «خوشبين هستيم كه بتوانيم در دوره جديد، همكاري بيشتري با شركت‌هاي آلماني داشته باشيم البته مشغول مذاكره با شركت‌هاي بزرگ اروپايي هستيم تا بعد از رفع محدوديت‌ها، همكاري‌ها را شروع كنيم.»

همچنين معاون وزير صنعت سرمايه‌گذاري مشترك و انتقال تكنولوژي را محور مذاكرات با هيات آلماني برشمرد و گفت: طي يك سال گذشته با شركت‌هاي آلماني مذاكراتي داشتيم اما تاكنون محدوديت‌هاي تحريم مانع عملياتي شدن اين موارد شده بود. مهدي كرباسيان پس از نشست هيات آلماني با وزير صنعت، معدن و تجارت، افزود: يكي از موضوعات اين نشست آن بود كه ايران تنها تمايل به واردات ماشين‌آلات از آلمان ندارد بلكه بر همكاري‌هاي مشترك به صورت سرمايه‌گذاري و در نهايت بحث انتقال تكنولوژي تاكيد دارد. وي با بيان اينكه توجه ويژه به معدن و صنايع معدني از جمله اهداف دولت به شمار مي‌آيد، اظهار داشت: آلمان يك رابطه بسيار خوبي تا سال‌هاي گذشته در حوزه تجارت و بلكه در حوزه تكنولوژي با ايران داشت اما متاسفانه به دليل اعمال تحريم‌ها و محدوديت‌هاي بين‌المللي عليه ايران، اين رابطه بسيار كاهش پيدا كرد. آلمان‌ها به ديدار رييس كل بانك مركزي هم رفتند. ولي‌الله سيف در اين ديدار بر ضرورت گسترش دامنه فعاليت كميته مشترك ايران و آلمان تاكيد و خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه ممكن است ورود بانك‌هاي ايراني به بازار آلمان مشكلاتي را براي آنها به دنبال داشته باشد، بنابراين كميته مشترك مي‌تواند در صورت بروز مشكل، به سرعت مسائل را حل وفصل كند. سيف به همكاري‌هاي بانكي دوكشور در زمان پيش از تحريم‌ها اشاره كرد و گفت: قبل از تحريم‌ها بانك‌هاي سپه، ملي و صادرات در آلمان فعال بوده‌اند كه علاوه بر ارتباطات كارگزاري قوي با دويچه بانك و كامرز بانك، نقش چشمگيري در حجم مبادلات دو كشور داشته‌اند كه اميدواريم در آينده نيز شرايط براي حضور مجدد آنها فراهم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون