• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3298 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

روحاني: در مذاكرات 3 گل زديم ، 2 گل خورديم

روايت فوتبالي از « برد هسته‌اي»

از این پس، کسانی که دنبال گشایش سیاسی و فرهنگی هستند، باید امیدوارتر باشند

گروه سياسي| جلسه هيات‌دولت روز گذشته هم رنگ و بوي هسته‌اي داشت. نطق حسن روحاني در جلسه هيات دولت با تصويب قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد آغاز شد. نطقي با تشكر از هيات مذاكره‌كننده هسته‌اي كه رييس‌جمهور گفت به آنها «افتخار» مي‌كند. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه تصويب قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد يك رويداد كم‌نظير در تاريخ جمهوري اسلامي ايران است، گفت: ايران به دنبال اثبات حق غني‌سازي بود و امروز شوراي امنيت سازمان ملل به صراحت حق غني‌سازي كشور ما را پذيرفته است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در جلسه هيات دولت با بيان اينكه «تا پيش از اين سازمان ملل و شوراي امنيت براساس نظر برخي منابع غيرموثق اعلام مي‌كرد كه جمهوري اسلامي ايران تخلف كرده و نمي‌تواند غني‌سازي داشته باشد»، اظهار كرد: اگرچه توافق ايران با كشورهاي 1+5 براي مدت زماني مشخص محدوديت‌هايي ايجاد مي‌كند، اما بنا به اظهارنظر متخصصان لطمه‌اي به ادامه و پيشرفت اين فناوري در كشور ما نخواهد زد.

رييس شوراي عالي امنيت ملي افزود: طرف مقابل مدعي است كه براساس اين توافق ايران نخواهد توانست در كمتر از يك سال به بمب اتمي دست يابد، اما اين ادعايي مضحك است. زيرا ملت ايران هيچگاه به دنبال ساخت سلاح‌هاي كشتارجمعي نبوده و آن را خلاف اخلاق، فقه و فتواي رهبر معظم انقلاب مي‌داند. روحاني ادامه داد: در دكترين امنيتي ايران ساخت چنين سلاحي در دستور كار نيست و اگر تكرار اين ادعا براي آنها موفقيت محسوب مي‌شود، اشكال ندارد كه از اين موفقيت خوشحال باشند.

وي با يادآوري اينكه شوراي امنيت سازمان ملل متحد امروز تحريم‌هاي ظالمانه را لغو كرده است، گفت: آنها با زبان حقوقي پذيرفته‌اند كه تحريم‌ها تاثيري بر جمهوري اسلامي ايران نداشته و بايد آن را كنار بگذارند، همان دستگاه‌هايي كه قطعنامه‌ها را عليه ايران وضع كردند، امروز خودشان آنها را كنار گذاشتند كه اين موضوع خيلي مهم است.

رييس‌جمهوري ادامه داد: اكنون پرونده ادعايي عليه ايران از ذيل فصل هفتم شوراي امنيت سازمان ملل متحد خارج شده است، به اين ترتيب سازمان ملل و شوراي امنيت خودشان قطعنامه داده‌اند كه ديگر ايران را مخل صلح و امنيت جهاني نمي‌دانند و اين موفقيت بزرگي است.

روحاني تصريح كرد: مردم ايران بزرگي و عظمت اتفاق رخ داده را مي‌داند و اين پيروزي ملي متعلق به همه مردم است. بايد در چنين جايي كه مساله‌اي مربوط به منافع ملي است، منافع جناحي و گروهي را كنار بگذاريم و از موفقيت به دست آمده حمايت كنيم.

وي با بيان اينكه هم نقد منصفانه و هم بيان نقاط مثبت امري حايزاهميت است، گفت: ما در ميداني حضور داشتيم كه يك طرف ايران و يك طرف ديپلمات‌هاي شش قدرت جهاني حضور داشتند. در اين رقابت داور هم همفكر و همسوي با تيم رقيب بود و اگر مي‌خواست سوت بزند به نفع آنها اقدام مي‌كرد. در چنين مسابقه‌اي، تيم ايران پيروز شد.

رييس‌جمهوري افزود: حتي در يك مسابقه و بازي فوتبال وقتي مي‌گوييم برنده يا موفق شديم، معنايش اين است كه سه گل زده و دو گل خورده‌ايم، حالا عده‌اي بگويند كه مي‌شد از فلان فرصت هم استفاده كرد و گل‌هاي بيشتري زد. بايد ديد كه در مقابل چه تيمي بازي كرده‌ايم والا اگر در كنار گود نشسته و تماشاچي باشيم، مي‌توانيم درخواست‌هاي بيشتري هم مطرح كنيم.

روحاني با بيان اينكه اين موفقيت و پيروزي ناشي از لطف خداوند، توجهات حضرت ولي‌عصر(عج) و ايستادگي و پشتيباني مردم، حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب و همه قوا و دولت بود، خاطرنشان كرد: ما به تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران كه در عرصه‌هاي سياسي، فني و حقوقي كار بسيار بزرگي انجام دادند، افتخار مي‌كنيم.

وي تاكيد كرد: تعامل سازنده كليد حل مساله و پيروزي بود كه اين راه از ابتدا توسط دولت انتخاب شد. ما مانند برخي نگفتيم كه مذاكره با آنها فايده‌اي ندارد يا معتقد نبوديم كه در دنياي سياست جز راه تسليم يا تقابل راه ديگري وجود ندارد. اگرچه ملت ما در دفاع از حقوق خود هيچگاه تسليم نخواهد شد، اما گفتيم مي‌توان با تعامل سازنده راه سومي در پيش گرفت و اين استراتژي ابتدا در توافق موقت ژنو كارگشايي خود را نشان داد.

رييس شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه در دنياي پيچيده امروز روشن است كه نبايد در عرصه‌هاي مختلف به هيچ طرفي 100 درصد اعتماد كرد، يادآور شد: امروز شرايط كشور بايد شرايط اميد، نشاط و فضاي بهتر در آينده براي كار و رونق اقتصاد باشد. روحاني تصريح كرد: كساني كه دنبال توليد و صادرات هستند، بايد آينده را بهتر ببينند، كساني كه دنبال گشايش سياسي و فرهنگي هستند، بايد اميدوارتر باشند و آنهايي كه به دنبال رابطه بهتر كشور با همسايگان و مسلمانان منطقه هستند نشانه‌هاي آن را مي‌توانند ببينند. اكنون فصل تحول، نشاط و اميدآفريني در عرصه كار و اقتصاد فرارسيده است.

وي افزود: كساني نيز كه به قدرتمند شدن كشور در حوزه نظامي و دفاعي فكر مي‌كنند، بايد اميد را پيش‌رو ببينند. چون بدون ترديد موضع ايران در منطقه تقويت خواهد شد.

رييس قوه مجريه ادامه داد: اما اين رخداد به ضرر هيچ‌يك از همسايگان و كشورهاي مسلمان نخواهد بود اين توهمي است كه اگر ايران قدرتمند شود، پس در امور داخلي ديگران دخالت مي‌كند، ما مداخله را ناصحيح و غلط مي‌دانيم و معتقديم امور هر كشور بايد به دست مردم آن كشور سپرده شود. البته ما از مظلوم و ستمديده دفاع خواهيم كرد و در مبارزه با تروريسم كه خطري براي منطقه و جهان است تمام توان خود را به‌كار خواهيم گرفت.

روحاني از ملت ايران خواست تا با روحيه قوي‌تر و مصمم و اميد و نشاط بيشتر وارد فضاي كار و فعاليت شوند، چرا كه بدون حضور و مشاركت مردم در همه عرصه‌ها دولت موفق به پيشبرد امور نخواهد شد و براي هر گامي نيازمند همراهي دولت و ملت است.

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به حوادث غيرمترقبه روزهاي اخير در بسياري از استان‌هاي كشور، وقوع چنين حوادث طبيعي در دنيا كه منجر به بروز خسارت‌هايي مي‌شود را اجتناب‌ناپذير دانست و گفت: در اين‌گونه حوادث ابتدا بايد تا جايي كه مي‌توانيم پيش‌بيني درست انجام دهيم و با تمام توان به مردم اطلاع‌رساني كنيم. ضمن اينكه بايد در طول سال و در زماني كه اوضاع مساعد است به بررسي وضعيت پرداخته و مراقبت‌هاي لازم را نسبت به مراحل صدور مجوزهاي ساخت در حريم رودخانه‌ها، احداث پل‌ها، موانع ايجاد شده در مسيل‌ها و نظاير آن داشته باشيم.

روحاني ضمن تسليت به خانواده‌هايي كه عزيزان خود را در حوادث اخير از دست داده‌اند، افزود: بايد از حوادث غيرمترقبه براي آينده نيز درس بگيريم تا در صورت وقوع مجدد خسارت‌ها را كاهش، امدادرساني را افزايش و آسيب‌هاي وارد شده به مردم را جبران كنيم. وي افزود: دولت تمام مساعي خود را به كار گرفته است تا اگر براي برخي خانواده‌ها مشكل و آلامي به‌وجود آمده به آنها كمك شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون