• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3298 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

خرسندي عراق از دريافت اف-16 امريكايي

براساس گزارش منابع عراقي، سرانجام امريكا به تعهد نظامي خود به بغداد در زمان مقرر عمل كرد كه آن ارسال چند فروند جنگنده اف-16 به عراق است. كاخ سفيد با تاييد اين خبر، گزارش داده است كه جو بايدن معاون رييس‌جمهوري امريكا و حيدر عبادي نخست‌وزير عراق درباره ارسال اخير محموله جنگنده‌هاي اف-16 گفت‌وگو داشته و آن را نقطه عطف مهمي در مشاركت ميان دو كشور خوانده‌اند.

گفتني است روز دوشنبه نخستين محموله جنگنده بمب افكن‌هاي اف- 16 امريكايي خريداري شده از ايالات متحده امريكا وارد پايگاه هوايي بلد در شمال بغداد شد. اين محموله چهار فروند از 36 فروندي بود كه دولت عراق با دولت امريكا قرارداد بسته است كه به اين كشور تحويل دهد. سفير ايالات متحده پس از تحويل اين هواپيماها در پايگاه بلد گفت اين هواپيما‌ها نيروهاي عراقي را به قابليتي جديد و منحصر به فرد در مبارزه با تروريست‌هاي داعش مجهز مي‌كند. وي افزود كه اين جنگنده‌ها در حال حاضر متعلق به نيروي هوايي عراق است و اين چهار فروند از اف- 16 به روز‌ترين هواپيما از اين سري است.

يادآوري مي‌شود قرار داد ميان دولت عراق با شركت هواپيماسازي لاكهيد مارتين امريكا براي 36 فروند هواپيماي اف- 16 چيزي بالغ بر
65 ميليون دلار بوده است كه تحويل اوليه آن با حمله داعش به مناطق مختلف عراق و تصرف بخش‌هاي وسيعي از عراق و وجود نگراني‌هاي امنيتي به تعويق افتاد. موضوعي كه مدت‌ها باعث شد ميان دولت پيشين عراق و امريكا بر سر آن چالش‌هاي فراواني به وجود آيد. زيرا در دوره‌اي كه داعش به عراق نفوذ كرده بود نيروي هوايي عراق براي جلوگيري از پيشروي‌هاي داعش به‌شدت نيازمند اين تجهيزات بود و هواپيماهاي قديمي نيروي هوايي عراق جوابگوي چنين مبارزه گسترده‌اي با داعش نبودند. با اين حال اكنون جنگنده‌هاي اف- 16با كلاس اس با قابليت مانور بسيار بالا مي‌توانند در برابر دشمن به خوبي عمل كنند و قدرت تخريب را به‌شدت افزايش دهند. از طرفي ديگر تجهيزات ضد هوايي كه داعش در اختيار دارد توانايي مورد هدف قرار دادن جنگنده‌هاي اف- 16 امريكايي را ندارند. از همين رو اين هواپيماها مي‌توانند در پيشروي‌هاي ارتش عراق در برابر داعش به‌شدت موثر باشند. لازم به ذكر است تا پيش از اين جنگنده‌هاي تيپ نيروي هوايي عراق شامل جنگنده‌هاي سوخوي روسي بود كه هفته گذشته نيز يكي از آنها به صورت تصادفي به يكي از محلات بغداد حمله كرد كه 12 نفر كشته بر جاي گذاشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون