• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3298 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

چالشي به نام كربين

ميثم سليماني/ هر چه رسانه‌هاي بريتانيايي و گاها امريكايي عليه جرمي كربين موضع مي‌گيرند، به نفع او مي‌انجامد. براساس آخرين نظرسنجي‌ها كربين اكنون جايگاه اندي بورنهام را
در هم نورديده و در جايگاه اول براي تصدي رهبري حزب كارگر بريتانيا قرار دارد.

داستان اين است كه پس از آنكه انتخابات سراسري در بريتانيا با حاكميت مطلق محافظه‌كاران زلزله سياسي بزرگي در اين كشور ايجاد كرد، حزب كارگر درصدد تغييرات بنيادين در ساختار و رهبري خود برآمد. ابتدا در نخستين پس لرزه انتخابات، اد ميليبند، رهبر اين حزب استعفا كرد تا حزب كارگر بتواند با تغييراتي، يك بار ديگر به راس قدرت در بريتانيا بازگردد. در اين بين تا چندي پيش‌گزينه‌هايي كه براي دبيركلي حزب كارگر مطرح مي‌شدند هيچ يك نشان از يك تغيير جدي در حزب نداشتند. تا آنكه يك گزينه وارد كارزار انتخاب دبيركلي حزب كارگر شد كه شايد در ابتدا هيچ كس باور نداشت او بتواند تبديل به گزينه‌اي جدي در اين رقابت‌ها شود. جرمي كربين 66 ساله گام‌هاي خود را براي رسيدن به نامزدي دبيركلي حزب كارگر آهسته و بي‌صدا برداشت و اكنون در آخرين نظر‌سنجي كه براي دبيركلي حزب كارگر انجام شده است از ميان چهار نامزد در انتخابات، كربين توانسته است با كسب 43 درصد آرا رتبه نخست را در انتخابات دبيركلي حزب كارگر به دست بياورد. در جايگاه بعدي اندي بورنهام قرار دارد. فردي كه فكر مي‌كرد شايد با وجود نامزدهاي موجود كار آساني براي رسيدن به دبيركلي حزب كارگر دارد. اما اكنون به سد محكمي به نام جرمي كربين برخورد كرده است كه در ابتدا بسياري اورا تنور داغ كن انتخابات مي‌دانستند، اكنون به اصلي‌ترين گزينه دبيركلي حزب كارگر تبديل شده است. اما در جايگاه‌هاي بعدي ايوت كوپر با 20درصد آرا و پس از آن نيز ليز كندل با 11 درصد آرا قرار دارد. پيش بيني‌ها حاكي از آن است كه جرمي كربين و اندي برنهام به مرحله دوم انتخاب دبيركلي خواهند رفت كه اين نظرسنجي نشان مي‌دهد كربين مي‌تواند با 53 درصد آرا پيروز انتخابات شود و به عنوان دبيركل حزب كارگر بريتانيا معرفي شود تا در دوره بعدي انتخابات براي كسب پست نخست وزيري در بريتانيا مبارزه كند.

 

نگراني سران حزب كارگر

نتيجه اين نظرسنجي اما به‌شدت سران حزب كارگر را نگران كرده است و پيشنهاد‌هاي متعددي را براي كنار گذاشتن كربين مطرح كرده‌اند. بسياري از اين سران حتي تصور نمي‌كردند كه كربين بتواند حتي حمايت 30 نماينده پارلمان را براي ورود به كارزار انتخابات پيدا كند اما حالا كربين تبديل به گزينه اول حزب كارگر شده است و جناح‌هاي مختلف در اين حزب را به‌شدت به ترس انداخته است.

جان مك ترنر، مشاور سابق ويژه توني بلر اين نظرسنجي را فاجعه بار خوانده است و در توصيف كربين گفت كه او فرد كودن مجلس نمايندگان در بريتانياست كه اكنون به عنوان اصلي‌ترين نامزد دبيركلي حزب كارگر مطرح شده است. از طرفي برخي اعضاي حزب كارگر بريتانيا معتقدند كه بايد بين نامزدهاي ميانه روي حزب، ائتلاف صورت گيرد تا بتوانند با آراي خود در مقابل كربين قرار بگيرند و از يكديگر پشتيباني كنند. اما اين نكته كه نتيجه نظرسنجي به‌شدت شوك آور و همچنين براي سران حزب كارگر فاجعه بار بوده است و از طرفي ممكن است تا زمان انتخابات نهايي در ماه آينده ميلادي دست به اقدامات شديدي عليه كربين بزنند. دسته ديگري از سران حزب كارگر همچنين معتقدند كه با اين روند، حزب كارگر نمي‌تواند حمايت راي‌دهندگان بريتانيايي در دور بعدي انتخابات سراسري بريتانيا را به دست بياورد. اما در حزب مخالف يعني حزب محافظه‌كار نيز تلاش‌هاي فراواني صورت پذيرفته كه بتوانند هرچه بيشتر وجه كربين را در ميان راي‌دهندگان تخريب كنند و از طرفي پيش بيني مي‌كنند كه حضور كربين مي‌تواند عاملي باشد تا آنها در انتخابات دور بعدي نيز مجدد پيروز شوند.

واقعيت‌هاي پيش رو

به هرترتيب اين يك واقعيت است كه روندي را كه حزب كارگر پيش مي‌برد ديري نمي‌پايد كه احتمالا در صحنه سياسي بريتانيا فراموش شده و حزب ناگزير است يك دوره‌اي تنها به اقليت بودن در مجلس عوام اكتفا كند. اما آن‌گونه كه كربين توانسته است حمايت گروه‌هاي كارگري را نسبت به خود جلب كند شايد بتواند با حضورش جاني دوباره به حزب كارگر بدهد. زيرا اگرچه او به عنوان چهره‌اي ساده در بريتانيا شناخته مي‌شود اما شخصيتي است كه مي‌تواند تبديل به نمادي جديد از سياستمداران بريتانيايي شود. در دوره‌اي كه فردي تند رو مانند نايجل فراژ در بريتانيا مي‌تواند به دبيركل يك حزب در اين كشور بدل شود چرا فردي صادق و بدون آلايش نتواند تبديل به رهبر دومين حزب بزرگ بريتانيا شود.

با اين وجود مي‌توان گفت كه روي كار آمدن فردي به نام كربين در حزب كارگر محصول عملكرد بد سران حزب كارگر در طول ساليان گذشته است. سنديكاهاي كارگري در بريتانيا كه همواره در طول تاريخ به عنوان مهم‌ترين حاميان حزب كارگر به حساب مي‌آمدند از اين حزب رويگردان شده بودند.

از همين رو جلب اعتماد دوباره اين سنديكاها نسبت به حزب كارگر كار چندان آساني نيست كه اگر هر فردي بخواهد سياست‌هاي اد ميليبند را ادامه دهد نمي‌تواند دوباره اعتماد آنها را به حزب كارگر جلب كند از همين رو نياز به فردي است كه بتواند دوباره اعتماد آنها را به حزب جلب كند و كربين فردي است كه مي‌تواند اين كار را انجام دهد.

از طرفي ديگر اگر حزب كارگر در اين تصور سير كند كه مي‌تواند با حضور كربين به راحتي يك دوره ديگر پيروز انتخابات شود و وجهه او را روز‌به‌روز تخريب كند، تجربه نشان داده كه اين امر به طور كامل جواب معكوس خواهد داد زيرا كربين همان‌گونه كه توانسته است حمايت اعضاي حزب كارگر را جلب كند مي‌تواند با اقدامات خود حمايت مردم بريتانيا را نيز نسبت به خود جلب كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون