• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3298 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

پنج افغاني از ضرب و شتم گروگان‌هاي خود فيلم مي‌گرفتند

دستگيري آدم‌ربايان داعش‌نما

اعتماد| خشونت افسارگسيخته گروهك تروريستي داعش با عبور از ذهن پنج افغاني به نقشه آدم‌ربايي و كلاهبرداري ميليوني تبديل شد. پنج افغاني پس از ربودن دو جوان افغاني زير 20 سال، با خانواده آنها تماس گرفته و خود را تروريست‌هاي داعش معرفي كردند تا به اين طريق نقشه كلاهبرداري 180‌ميليون توماني خود را عملي كنند.

26تيرماه امسال مردي افغاني به كلانتري 118 ستارخان مراجعه كرد و گفت كه دو نفر از بستگانش به نام‌هاي زكي 19‌ساله و شبير 16‌ساله توسط افراد ناشناسي ربوده شده و گروگان‌گيران در تماس تلفني با او درخواست 180‌ميليون‌تومان پول نقد براي آزادي آنها كرده‌اند. با ثبت شكايت مرد ميانسال پرونده‌اي با موضوع «آدم‌ربايي» تشكيل شد و براي رسيدگي در اختيار اداره يازدهم مبارزه با آدم‌ربايي پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت.

شاكي در ادامه اظهاراتش به كارآگاهان گفت: «من و دو نفر از بستگانم به نام‌هاي زكي و شبير در مجتمعي مسكوني در حال ساخت در ستارخان كار مي‌كرديم. ساعت شش عصر 25 تيرماه زكي و شبير براي خريد لباس از ساختمان خارج شدند اما ديگر خبري از آنها نشد تا اينكه چند ساعت بعد پيامكي از گوشي شبير به دستم رسيد كه در آن نوشته شده بود: «زكي و شبير پيش ما هستند. شما بايد براي آزادي‌شان 180‌ميليون‌تومان بدهيد وگرنه هر دوي آنها كشته خواهند شد.» من هم بعد از خواندن پيامك بلافاصله به پليس مراجعه كردم.

با ثبت شكايت مرد افغاني تيمي از كارآگاهان شناسايي آدم‌ربايان را آغاز كردند. در جريان تحقيقات، آدم‌ربايان تصاويري از طريق شبكه‌هاي مجازي براي شاكي ارسال كردند كه در آن زكي و شبير مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. آدم‌ربايان همچنين چند بار با شاكي تماس گرفته و خود را از اعضاي گروهك‌هاي تروريستي داعش و طالبان معرفي كردند و مدعي شدند كه اگر پول پرداخت نشود بلافاصله گروگان‌ها را خواهند كشت.

حساسيت پرونده باعث شد تا كارآگاهان اقدامات تخصصي خود را افزايش دهند و سرانجام موفق به شناسايي محل نگهداري دو گروگان در ساختماني نيمه‌كاره در محدوده اتوبان شهيد بابايي در شهرك شهيد بهشتي شوند. به اين ترتيب 29 تيرماه چند تيم عملياتي اداره يازدهم پليس آگاهي تهران بزرگ به محل گروگان‌گيري اعزام و در چند عمليات همزمان موفق به آزادي زكي و شبير و دستگيري يكي از آدم‌ربايان به نام محمد در طبقه پنجم ساختمان نيمه‌كاره شدند.

محمد پس از انتقال به پايگاه يازدهم، چهار همدست ديگر خود را نيز معرفي كرد و همه آنها نيز در عمليات‌هاي جداگانه شناسايي و دستگير شدند. همزمان زكي و شبير به كارآگاهان گفتند كه محمد همان آدم‌ربايي است كه روز گروگان‌گيري با آنها تماس گرفت و به بهانه استخدام در پروژه‌اي ساختماني با شرايط مناسب، آنها را به اتوبان شهيد بابايي كشانده و با همراهي چهار نفر ديگر، آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و به گروگان گرفته‌اند.

شبير درباره نحوه آشنايي‌اش با محمد گفت: «چند وقت پيش در مترو با محمد آشنا شدم. او مدعي بود در پروژه‌اي ساختماني در اتوبان بابايي كار مي‌كند و مي‌تواند من را هم با حقوق مناسب براي كار در آنجا استخدام كند. روز حادثه وقتي با پسرعمويم براي خريد لباس به خيابان ستارخان رفته بوديم محمد به من زنگ زد و مدعي شد كه با مهندس ناظر پروژه حرف زده و او مي‌خواهد قبل از استخدام من را ببيند. من گفتم با پسرعمويم هستم اما او گفت مشكلي نيست و اگر با زكي بيايم شايد او هم استخدام شود. من هم قبول كردم اما وقتي به محل قرار رسيديم محمد ما را به شهرك شهيد بهشتي برد و ناگهان با چند نفر به ما حمله‌ور شدند و با ضرب و شتم و تهديد به قتل، دست و پاي‌مان را بستند و موضوع درخواست پول از خانواده‌مان را مطرح كردند. آنها در اين چند روز خود را داعشي اعلام كرده و ما را به شكل‌هاي مختلف مورد آزار و اذيت قرار دادند و از شكنجه‌ها فيلم گرفتند و براي خانواده‌مان فرستادند تا از آنها كلاهبرداري كنند.»

سرهنگ كارآگاه آريا حاجي‌زاده، معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي تهران بزرگ با اشاره به آغاز بازجويي‌ها از متهمان گفت: «هر پنج آدم‌ربا براي تكميل جزييات پرونده در اختيار اداره يازدهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار دارند و تحقيقات از آنها همچنان ادامه دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون