• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3298 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱ مرداد

كاربران اينترنتي در اشتراك‌گذاري آنلاين اطلاعات خود هوشيار باشند

امنيت در اشتراك‌گذاري آنلاين اطلاعات

با ظهور وب و توسعه سرويس‌هاي جديد، سيستم‌هايي براي به اشتراك‌گذاري اطلاعات شخصي وگروهي به وجود آمده است. شبكه‌هاي اجتماعي، سيستم‌هاي اشتراك‌گذاري عكس، ويديو و ساير محتواها، دايره‌المعارف‌ها (ويكي‌ها)، سيستم‌هاي اشتراك‌گذاري فايل، تورنت‌ها، سرويس‌هاي جانمايي مثل گوگل ارت، ويكي مپيا و بسياري ديگر از سرويس‌هاي اينترنتي مبتني بر به اشتراك‌گذاري اطلاعات، اين امكان را به شما مي‌دهند كه منابع مشتركي را با ديگران ايجاد كنيد. در صورتي كه مسائل و الزامات امنيتي و اصول محرمانه در اين اشتراك‌گذاري‌ها رعايت نشود، متاسفانه آسيب‌هاي جدي در حوزه‌هاي فردي، خانوادگي و اجتماعي به وقوع خواهد پيوست. موارد زير را در به اشتراك‌گذاري اطلاعات و منابع به خاطر بسپاريد:

عكس‌ها، ويديوها و ساير اطلاعات شخصي را تنها با كساني به اشتراك بگذاريد كه درجه اعتماد بالايي به آنها داريد. در صورتي كه در شبكه‌هاي اجتماعي اين موارد را به اشتراك مي‌گذاريد، نسبت به تنظيمات محرمانه خود اقدام كنيد.

‌ اطلاعات مكاني شما مورد علاقه سارقان است. زماني كه از دستگاه رايانه‌اي همراه مجهز به GPS نظير برخي تلفن‌هاي همراه و تبلت‌ها استفاده مي‌كنيد و در مكاني خارج از محل كار يا محل زندگي، مثلا در مسافرت هستيد، اطلاعات مكاني خود را در سيستم‌هاي جانمايي مثل گوگل مپ يا گوگل ارت به اشتراك نگذاريد. در غير اين صورت، سارق يا سارقان به خالي بودن منزل يا محل كار شما پي مي‌برند.

‌ سيستم‌هاي به اشتراك‌گذاري اطلاعات مكاني نظير گوگل ارت و ويكي مپيا مي‌توانند مورد استفاده سيستم‌هاي جاسوسي دشمن نيز قرار گيرند. جانمايي اماكن حياتي و حساس نظير اماكن سياسي و نظامي، خدماتي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي، اطلاعات ذي‌قيمتي را براي دشمن فراهم مي‌كند و فرد را بي‌آنكه خود بخواهد به يك جاسوس خائن تبديل مي‌كند.

‌ براي تبهكاراني كه از مهندسي اجتماعي براي مقاصد مجرمانه خود استفاده مي‌كنند هيچ اطلاعاتي ارزشمندتر از اطلاعات دسته اولي كه خود كاربران به اشتراك گذاشته‌اند، نيست.

‌ بسياري از فايل‌هايي كه در سيستم‌هاي تورنت و peer2peer به اشتراك گذاشته مي‌شوند به انواع ويروس‌ها، تروجان‌ها و ساير بدافزارها آلوده‌اند. در صورت دانلود اينگونه فايل‌ها، آنها را با نرم‌افزارهاي امنيتي چك كنيد.

‌ عكس‌ها و ويديوهاي شخصي و خانوادگي را در سايت‌هاي به اشتراك‌گذاري منتشر نكنيد زيرا در اين صورت ديگر شما صاحب آنها نيستيد. اينگونه محتواها به سرعت توسط مجرمين اخلاقي منتشر مي‌شوند.

معاونت اجتماعي
فرماندهي انتظامي تهران بزرگ

اداره آموزش همگاني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون