• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5636 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲ آذر

محمدرضا عارف در نشست كميسيون توسعه بازرگاني بنياد اميد ايرانيان:

خالص‌سازان اول انقلاب امروز گرفتار خالص‌سازي شده‌اند

رييس بنياد اميد ايرانيان با بيان اينكه كارهايي در دهه 60 صورت گرفت كه برخلاف اهداف اوليه انقلاب بود و بايد از برخي عملكردها از مردم عذرخواهي كنيم و صادقانه به مردم بگوييم كه اشتباه كرديم، به استفاده از واژه «خالص‌سازي» در ادبيات سياسي امروز كشور اشاره كرد و گفت: «خالص‌سازي» كه امروز يك راهبرد شده است ريشه در عملكرد گذشته عده‌اي دارد كه خود الان گرفتار خالص‌سازي شده‌اند. آيا حاضرند بپذيرند كه چقدر خودشان در خالص‌سازي نقش داشتند؟

به گزارش اميدنامه، محمدرضا عارف در نشست كميسيون توسعه بازرگاني بنياد اميد ايرانيان با قدرداني از رييس و اعضاي اين كميسيون به دليل برگزاري منظم جلسات و تهيه اسناد متقن و قابل اعتناء براي نظام حكمراني كشور به شرايط جامعه در سال‌هاي اول انقلاب اشاره كرد و گفت: در سال‌هاي اول انقلاب همه ضعف‌ها و مشكلات اداره كشور را به بهانه شرايط زماني از آن غفلت كرديم و تمام تلاش اين بود كه همه امور حكومتي و دولتي شود. حتي جنبش دانشجويي را مي‌خواستند متصل به حاكميت كنند در حالي كه خيانت به جنبش دانشجويي است كه اين جنبش حكومتي شود كه در اين صورت كارايي خود را از دست مي‌دهد.

 

راهبرد حذف نخبگان از اول انقلاب

در دستور كار قرار گرفت

وي با بيان اينكه نتيجه آن نگاه در اوایل انقلاب وضعيت بغرنج امروز ما است و واقعيت اين است كه چالش‌هاي امروز ما انباشت شده مسائل 4دهه گذشته است، خاطرنشان كرد: صحبت‌هايي در اين جلسه به درستي در خصوص حذف نخبگان انجام شد ولي اين معضل به اوايل انقلاب بر مي‌گردد يعني راهبرد حذف نخبگان از اول انقلاب در دستور كار برخي جريانات در حاكميت قرار گرفته بود. با شعارهايي عوامانه افراد نخبه را با برچسب وابستگي از ميدان به در كردند و اين روند تاكنون ادامه دارد. متاسفانه در اوايل انقلاب شخصيت‌هاي برجسته‌اي را با برچسب ليبرالي كنار گذاشتند. كارهايي در دهه 60 صورت گرفت كه برخلاف اهداف اوليه انقلاب بود. يك حالت خود بزرگ‌بيني و حق‌پنداري از اول انقلاب بين مسوولان حاكم بود كه خود را صاحب كشور و قيم مردم مي‌دانستند. كارهايي در دهه 60 صورت گرفت كه برخلاف اهداف اوليه انقلاب بود.

وي با بيان اينكه اتكای انقلاب اسلامي ايران بر مردم بوده و مردم قبل از انقلاب مشاركت‌شان را در مسائل سياسي و اجتماعي به خوبي نشان دادند، گفت: بعد از پيروزي انقلاب به جاي آنكه مزيت‌ها را تقويت كنيم به حذف روي آورديم مثلا در آموزش و پرورش هر مدرسه‌اي كه از يك سطحي بالاتر بود به بهانه حذف مدارس خصوصي منحل كرديم مانند دبيرستان هدف، خوارزمي و البرز. چون نمي‌خواستيم يا نمي‌توانستيم قدها را بلند كنيم. در بخش دانشگاهي هم همين‌طور، تعدادي از مراكز آموزش عالي را منحل كرديم به جاي آنكه از ظرفيت‌هاي آنها استفاده مطلوب كنيم.

عارف با اشاره به استفاده از واژه «خالص‌سازي» در ادبيات سياسي امروز كشور، تصريح كرد: «خالص‌سازي» كه امروز يك راهبرد شده است ريشه در عملكرد گذشته عده‌اي دارد كه خود الان گرفتار خالص‌سازي شده‌اند. آيا حاضرند بپذيرند كه چقدر خودشان در خالص‌سازي نقش داشتند؟وي در همين زمينه تاكيد كرد: بايد از برخي عملكردها از مردم عذرخواهي كنيم و صادقانه به مردم بگوييم كه اشتباه كرديم. رييس بنياد اميد ايرانيان با بيان اينكه نتيجه برخي عملكردها دهه‌هاي گذشته فاصله انداختن بين نخبگان با دولت و حكومت بود، گفت: اگر توسعه بخواهد در كشور محقق شود بايد نخبگان ميدان‌دار شوند ولي چه ميزان دولت فعلي و حتي 2 دولت قبل با نخبگان تعامل داشته و دارند؟ فضا الان به گونه‌اي فراهم شده است كه يك عده فرصت‌طلب رشد مي‌كنند و با رنگ عوض كردن مي‌خواهند چند روزي در مسند قدرت حضور داشته باشند. در حالي كه مشخصه اغلب مديران كشور در مقطع فعلي كارنابلدي است.

عارف با تاكيد بر اينكه در دو انتخابات اخير عملا جمهوريت نظام آسيب جدي ديد، تصريح كرد: با برخوردهاي تنگ‌نظرانه‌اي كه در روند تاييد صلاحيت‌ها در پيش گرفته‌اند نشان مي‌دهد جريان حاكم به دنبال افرادي هستند كه عين موم در دست‌شان باشد و اين افراد اگر وارد مجلس شوند دو هدف را دنبال مي‌كنند يك آنكه به دنبال منافع شخصي و باندي خود خواهند بود و دوم آنكه كار نكنند كه شوراي نگهبان در دور بعد ردصلاحيتش كند.آيا رسالت نماينده مجلس اين موارد است؟ وي با اشاره به برخي اظهارنظرها درخصوص نااميدي از اصلاحات در كشور با بيان اينكه نااميدي سم مهلكي براي كشور است، گفت: هنوز براي اصلاحات دير نشده است ولي هر چه بگذرد هزينه اصلاح بيشتر از گذشته خواهد شد.

رييس بنياد اميد ايرانيان با يادآوري آسيب‌شناسي كه در دهه 80 در خصوص مسائل اساسي كشور صورت گرفت، گفت: در سال84 مسائل كشور را در 52 محور آسيب‌شناسي كرديم كه اگر با اين 52 محور برخورد جدي شود بخشي از مسائل و مشكلات فعلي را نداشتيم. به ويژه آنكه در آن مقطع شرايط براي حل چالش‌هاي كشور فراهم‌تر بود. چون كشور در مسير درستي قرار گرفته بود هم به دليل اجماعي كه در داخل كشور بود و هم تعامل خوبي كه با كشورهاي دنيا داشتيم و آن ايران‌ستيزي كه در نيمه اول دهه هفتاد حاكم بود و اكنون هم به اوج خود رسيده است در آن مقطع وجود نداشت ولي متاسفانه از آن كار تحقيقاتي و آسيب‌شناسي استفاده نشد.

وي همچنين درخصوص آسيب‌شناسي جريان اصلاحات هم گفت: در اواخر دهه 90 هم با محوريت گروه اميد جريان اصلاحات را آسيب‌شناسي كرديم و در 10 محور اين آسيب‌ها احصا شد ولي عملا هيچ اتفاقي نيفتاد و جريان اصلاحات در مقطع فعلي با همان چالش‌ها درگير است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون