• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3299 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳ مرداد

وزير بهداشت: مي‌گفتند دارو تحريم نيست اما اين يك دروغ آشكار بود

اميد؛ واژه اصلي همايش ملي سازمان‌هاي مردم‌نهاد سلامت

اعتماد| دخترك از پله‌هاي سن بالا مي‌رود. كپسول اكسيژنش را روي زمين مي‌گذارد. با نفس‌هاي بريده چند جمله‌اي بر زبان مي‌آورد. لوله انتقال اكسيژن را از بيني بيرون مي‌آورد و دشوارتر از قبل، كلمات بر زبانش جاري مي‌شوند. در همان چند جمله كوتاهي كه ميليون‌ها نفر بيننده و شنونده آن هستند سپاس خود را ابراز مي‌كند. از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي، از وزير بهداشت و از رييس‌جمهوري. مژگان خطيبي، بيمار نيازمند پيوند ريه، روز پنج شنبه در همايش ملي سازمان‌هاي مردم‌نهاد حاضر شد تا با ابراز واقعيتي از نتيجه بزرگ‌ترين طرح دولت يازدهم، به ساده‌ترين زبان خط بطلاني بر انتقاداتي بكشد كه در تمام اين ماه‌ها، زحمات تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در جهت رفع تحريم‌ها با هدف بهبود وضعيت معيشت و رفاه مردم، تلاش وزير بهداشت براي كاهش هزينه‌هاي درمان از دوش نيازمندترين بيماران و تاكيد رييس‌جمهوري بر ضرورت كاهش هزينه‌هايي كه جبران و تامين آنها از وظايف دولت است را زير سوال برده بودند. مژگان، دانشمند و سياستمدار و اقتصاد دان نبود. او يكي از عادي‌ترين و شايد از زمره نيازمندترين شهروندان اين جامعه بود كه كلمات پيچيده‌اي براي ابراز احساس خود به زبان نياورد اما همان چه گفت، در همان چند ثانيه‌اي كه بدون همراهي اكسيژن نفس مي‌كشيد، اشك تاثر را به چشم حاضران اين مراسم و جمع كثيري كه بيننده و شنونده اخبار اين همايش بودند نشاند. «طرح تحول سلامت براي من و همه بيماران يعني اكسيژن؛ يعني درمان؛ يعني زندگي. آقاي ظريف، آقاي صالحي، آقاي روحاني، به خاطر اميد به زندگي كه به من و بيماران صعب‌‌العلاج داديد از شما متشكرم.»

دولت پاداش زحمات خود را دريافت كرد

روز پنجشنبه و در اين همايش كه با حضور رييس‌جمهوري، شماري از وزرا، مديركل سازمان جهاني بهداشت، نيكوكاران و نمايندگان سازمان‌هاي مردمي فعال در حوزه سلامت برگزار شد، سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت كه به نوعي ميزبان اين مراسم بود با سپاس دوباره از زحمات تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و رييس‌جمهوري، توافق هسته‌اي را آغازي براي پيشرفت در كشور در همه حوزه‌ها عنوان كرد و گفت: «حتما نسل‌هاي آينده قدردان اين موضوع خواهند بود.» وي خطاب به رييس‌جمهوري گفت: شما كار بسيار بزرگي كرده‌ايد و ما كه در حوزه سلامت هستيم مي‌دانيم چه اتفاقي خواهد افتاد، درست است كه مي‌گفتند دارو تحريم نيست اما اين يك دروغ آشكار بود. ما در واردات سمومي كه در توليد غذا نيز استفاده مي‌شد مشكل داشتيم و مجبور بوديم نازل‌ترين سموم را وارد كنيم كه در كيفيت غذا تاثير منفي داشت. با وجود اينكه 96 درصد مواد اوليه دارو در داخل كشور توليد مي‌شود اما باز هم در اين حوزه مشكلاتي داشتيم و بايد بگويم كه خوشبختانه واردات دارو به كشور به بيش از 30 درصد كاهش يافته است. در حوزه تجهيزات پزشكي نيز مشكلاتي داشتيم كه اميدواريم برطرف شود. وي با اشاره به نيكوكاران و نمايندگان انجمن‌هاي غيردولتي فعال در عرصه سلامت، خواستار توجه رييس‌جمهوري به زحمات آنها شد و گفت: «آقاي رييس‌جمهور، اين افراد هيچ كدام كارمند دولت نيستند بلكه جزو شريف‌ترين انسان‌ها هستند كه بي‌تفاوتي نسبت به سلامت جامعه ندارند و با علاقه شخصي، سازمان‌هاي مردم نهاد را تشكيل داده تا سلامت را ارتقا دهند. 100 سازمان مردم نهاد ملي و 500 سازمان مردم نهاد مربوط به بيماري‌هاي مختلف موفق به دريافت مجوز شده‌اند و مفتخريم كه در اين دولت و با حمايت‌هاي رييس‌جمهور و وزير كشور درخواست سازمان‌هاي مردم نهاد ظرف سه ماه بررسي و ثبت مي‌شود در حالي كه من خود براي ثبت يك نهاد خيريه چند سال وقت گذاشتم.

از شما كه در كاهش غم در خانه‌هاي مردم مي‌كوشيد سپاسگزارم

حسن روحاني، رييس‌جمهوري هم كه در اين همايش حضور داشت در سخنان خود خطاب به فعالان و داوطلبان خدمت در عرصه سلامت گفت: سپاسگزارم از حضور يكايك شما عزيزاني كه در مسير سلامت مردم، اميد به مردم، رفاه در زندگي مردم، كاهش غم در خانه‌هاي مردم مي‌كوشيد. وي گفت: علامت رشد و توسعه واقعي يك كشور به صنعت آن كشور نيست، علامت واقعي رشد و توسعه در يك كشور به اين نيست كه زندگي و وسايل رفاه لازم در اختيار مردم باشد. اگر جامعه‌اي غم يكديگر را داشت و نه تنها غم خود، اگر جامعه‌اي تنها به فكر خود نبود و ديگران را هم مثل خود ديد، اگر جامعه‌اي هر فردش تمام كشور را اعضاي خانواده خود ديد، اين كشور، كشور توسعه يافته و پيشرفته است. كشوري كه غمخواري، خيرخواهي، تعاون، نيكوكاري و دست ديگران را گرفتن و كمك كردن به عنوان يك اصل اساسي باشد، اين كشور توسعه‌يافته و پيشرفته است. روحاني با بيان اينكه سلامتي كه ما از آن حرف مي‌زنيم تنها سلامت جسم و حتي سلامت جان نيست، گفت: سلامت جسم، سلامت جان، سلامت اخلاق، سلامت معنويت و سلامت جامع را در زندگي مي‌خواهيم و در اين راستا اگر جامعه‌اي اميدوار و متحد باشد همه مشكلات را از پيش پاي خود برمي‌دارد. روحاني در اشاره به تاثيرات تحريم بر زندگي روزمره مردم گفت: در دو سفر قبلي در سازمان ملل به روساي كشورهاي غربي به صراحت گفتم، تحريم شما نسبت به ايران كار غيراخلاقي، غيرانساني و ضدحقوق بشري بود. نه تنها دارو و تجهيزات را تحريم كرده بلكه سيستم بانكي و همه جا را قفل كرده بودند. تحريم كور، غلط، ظالمانه و ضدانساني. چنانكه يكي از همكاران براي تشخيص نوعي سرطان كه در ايران امكانپذير نبود مدارك را براي يك بيمارستان مجهز امريكايي فرستاد تا پول بگيرد و تشخيص خود را بگويد اما آنها هنگامي كه ديدند پرونده متعلق به يك ايراني است گفتند شما تحريم هستيد و ما نمي‌توانيم تشخيص‌مان را بگوييم. روحاني با اشاره به اهميت مساله سلامت مردم براي دولت يازدهم گفت: دولت از روز نخست اين موضوع را دنبال كرد. دولت يك قدم برداشت و مردم هم يك قدم مهم برداشتند كه اين قدم متقابل بايد ادامه يابد. سلامت جسم و روح، معنويت و اخلاق مردم فقط با پزشك، بيمارستان، وزارتخانه و دولت و غيره حل نمي‌شود بلكه مردم بايد در اين حوزه به صحنه بيايند. وقتي در مورد بهداشت مي‌گوييم فقط سلامت ميوه و سبزي منظورمان نيست بلكه از بوق در خيابان و رانندگي تا بداخلاقي در سايت‌ها و روزنامه‌ها را شامل مي‌شود كه البته ان‌شاءالله راديو و تلويزيون اين گونه نيست، آن بداخلاقي‌هايي كه شما بايد B12 مصرف كنيد تا اعصاب‌تان آرام شود. بهداشت از رفتار ما در خيابان آغاز مي‌شود، يكديگر را عصباني نكنيم، نشاط آغازگر سلامت است به همين دليل اسلام مي‌گويد به هر كسي كه رسيدي سلام كن. وي با تشكر از سازمان‌هاي مردم نهاد، وزارت بهداشت، و وزير بهداشت، و ضمن قدرداني از حضور مارگارت چان؛ مديركل سازمان بهداشت جهاني، هاشمي را خطاب قرار داد و گفت: وزير بهداشت از يك سو به كارهاي وزارتخانه و بيمارستان‌ها مي‌رسد و از سوي ديگر در تلاش براي تامين اعتبار از سازمان مديريت است. دولت امسال مشكل مالي داشته و دارد اما ان‌شاءالله شرايط و فضا بهتر خواهد شد كه مردم در همه زمينه‌ها به ويژه حوزه سلامت فعال شوند.»

ساير مهمانان چه گفتند و شنيدند

علي‌اكبر صالحي؛ رييس سازمان انرژي اتمي كشور كه از ديگر مهمانان حاضر در اين همايش ملي بود از ساخت بزرگ‌ترين بيمارستان جامع هسته‌اي در كشور با همكاري مشترك وزارت بهداشت و رياست‌جمهوري خبر داد و گفت: «اين بيمارستان گوياي اين حقيقت خواهد بود كه فناوري هسته‌اي منوط بر سانتريفيوژ و رآكتور اراك نيست و چالشي بود كه ديگران به وجود آوردند و اميدواريم هرچه زودتر اين خبر خوش را داشته باشيم. البته ساخت اين بيمارستان نزديك به هزار ميليارد تومان هزينه خواهد داشت و شايد براي نخستين‌بار در غرب آسيا بتوانيم پروتون‌تراپي را به ايران بياوريم و با اين دستگاه، بسياري از بيماري‌هاي صعب‌العلاج را درمان كنيم.» محمدجواد ظريف؛ وزير امور خارجه از ديگر سخنرانان اين همايش بود كه به همراه همسر خود حاضر شده بود و در جملات كوتاهي در تقدير از فعالان عرصه سلامت گفت: از همه كساني‌ كه در حوزه سلامت به ويژه سازمان‌هاي مردم نهاد و جامعه مدني كه از سال‌ها قبل در اين حوزه فعال بوده و به ويژه حضور چشمگير بانوان در حوزه‌هاي خير عمومي سپاسگزارم.

صحراييان؛ نماينده‌ سازمان‌هاي مردم نهاد سلامت هم در اين همايش تاكيد كرد كه وجود سازمان‌ها و نهادهاي دولتي متعدد در سياست‌گذاري سلامت عامل عدم هماهنگي و اختلال در ارايه خدمات سلامت است. وي در عين حال ساماندهي و توسعه سازمان‌هاي مردم نهاد را عامل كاهش بار زيان دهي دولت و جامعه دانست و گفت: تفويض اختيارات دولت به اين سازمان‌ها مي‌تواند هزينه‌ها را كاهش دهد. همچنين حمايت از خيرين با معافيت‌هاي مالياتي نيز مي‌تواند به همياري دولت كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون